Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D60 är mer hypad än D100...

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
... i alla fall om man skall tro intresset här på fotosidan. :)

Det har nu gått 49 timmar sedan nyheten om Nikon D100 spreds i en egen tråd. Den tråden har sedan dess innehållit 31 inlägg, och visats 614 gånger, något redan har slagits av tråden om Canon D60! Efter bara 20 timmar har Canon-diskussionen genererat 36 inlägg och visats 693 gånger, dvs 1.8 inlägg/timmen och 35 visningar/timmen, mot 0,75 inlägg/timmen och bara 12 visningar/timmen.

Alltså är Canons kamera minst dubblet så intressant! :)

/Fredrik

(Eller har jag blandat ihop bregreppen nu igen? :) )
 
Kan ha mycket med Canon's försprång med design att göra - som att jämföra Audi med BMW !
(där trampade jag många på tårna...!)
 
Ok - som det är pr. idag, leder Audi designkriget mot BMW med klar marginal - precis som det ser ut att vara fallet mellan Canon och Nikon! Nya Canon modeller ser ju ut som ballerinor jämfört med polkadansande Nikon!
Och design är ju status...

PS. Jag har S1 - baserad på Nikon...
 
CS: Det bästa som kommer från dom länderna är bröd och vin... och en och annan Ferrari ... och Lamborghini...och Maserati ...
 
Det bästa som kommer från dom länderna är bröd och vin... och en och annan Ferrari ... och Lamborghini...och Maserati ...
Ha ha, du kanske har rätt. Men jag ÄLSKAR Alfa Romeo...De kan till och med göra en familjekombi sexig.
Nya Canon modeller ser ju ut som ballerinor jämfört med polkadansande Nikon!
Allt sånt är ju som bekant väldigt subjektivt. Så här skriver Phil Askey på dpreview om Canon D-60:s design:
It really would have been nice for Canon to have 'tweaked' the body, perhaps some stickier rubber or even a full magnesium shell. The Nikon D100 certainly has a 'sexier' appeal from this point of view, Canon need to pick up on the fact that appearance and 'feel' can weigh heavily in the purchase decision (especially for closely matched products).
 
CS: bra, nu är vi tillbaka i ämnet. Jag har bara mig själv att citera, och du har helt rätt det är subjektivt.
 
Inte så ofta som jag skulle velat... Och erkänner att på banan ligger dom före motsvarande Audi, men i design klart efter. Precis som Canon ligger före Nikon i dag ...
 
Så sant, så sant !
Sen har vi ju Drabant...
Men nu glider detta ur igen...!
Jag anser fortvarande att det är mycket pga. design att Canon är den mest "hotte" pr. idag!
Om den sen är bäst, är en helt annan femma -
 
Bra design är viktig vid daglig användning av en kamera. Rattarna skall vara lätta att användbara, jag skall gärna kunna ge kameran ett kommado på mer än ett sätt och så vidare. Avtryckaren skall vara tillräckligt stor för att mitt finger skall kunna använda det och så vidare.

Bra design är inte att förakta.

Utseendemässigt tycker jag att EOS-1:an är den enda riktigt snygga Canon kameran, men det handlar ju inte denna tråd om.
 
Calle S skrev:
Då blir du i alians med mig. V4:an är kult, 9-5 Steel Edition stilfull.

Å jäklar Calle... först F2:an och nu det här... säg inte att du har en gammal cykel också... tex en Nordstjerna ifrån 1936 :D

Om vi ska börja snacka nyaste 9-5 så bojkottar jag den...den första var snygg men den nya har ju japsdesign
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.