Annons

D5D skall inhandlas, med vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Hej!

Jag är alldeles ny här :)

Har kikat runt lite och kollat vad man ska ha för objektiv osv.

Det är banne mig omöjligt att få klarhet i vad som duger/inte duger..

Kitobjektiv som ramlar isär (??!), är det verkligen så illa? :p

Det jag vill ha i objektivväg är ett bra allround-objektiv, kanske kitobjektivet 18-70 är bra till detta? (men skräckhistorierna om sönderfallande objektiv skrämmer ju mig lite)

Behöver man komplettera med telezoom? vad är isf lagom? ca 70-200 eller kanske ända till 300mm?

Om jag förstått det hela rätt är det större chans att man tummar på kvaliteten om man ha stora brännviddsomfång? så 70-200 är kanske lagom?

Kan dessa objektiv månntro användas med kort skärpedjup? är det bländaren som avgör det?

Usch, det är mer att tänka på än jag trodde från början, men jag vill verkligen inte ha en kompaktkamera längre..

Kan ju tillägga att det ska vara en bra kompromiss mellan kvalitet och pris..

Mvh Kaj
 
Jag har kitobjektivet och det duger kan jag säga. Om man dessoutom ställer in skärpa +2 i kameran samt bländar ner till bländare 8 så blir det riktigt skarpt. För riktigt kort skärpedjup bör du köpa minoltas fasta 50mm bländare 1,7.
50mm obektivet kostar ca 1200:-.
 
Okej

Då är inköpslistan delvis klar då ;)

* KM D5D Kamerahus
* 50 1,7 Objektiv

Eventuellt kanske man ger kitobjektivet en chans.
Är dock även sugen på en telezoom.

Usch, tror jag måste räkna på det :)

(nån som vill köpa min bil förresten? Det är den som ska bekosta min nya kamera.. Hehe)

Det är en Saab 93 Aero -01, 11.000 mil, 270 Hk. (får jag skriva det här? *ler fundersamt*)
 
Jag köpte ett 28-100 med min D7D mest bara för att jag tyckte att några hundra extra kunde det väl vara värt. Det har legat i fotoväskan länge nu. Så en dag behövde jag brännvidder mellan 50 och 100. Plockade väl fram kitobjektivet och gjorde några tester.

Döm om min förvåning när det visade sig vara skarpare än 18-50/2.8 från Sigma.
Jag jämförde då båda vid 50mm, och när Sigman bländats ner till ´där kitobjektivet börjar så så det hyfsat lika ut.

Men, kitobjektivet var i all a fall mycket bra vid 50, sen hur det är vid 28 och vid 100 det skall man nog inte ha så höga förhoppningar om.

Kitobjektivet är ju mekaniskt inte så roligt, platsigt och glappt, delen längst fram vickar upp/ner osv. Förvånande att det ändå är så pass bra.

Kan du inte starta med ett kitobj och se efter vad du behöver, din fråga antyder att du inte riktigt känner dina behov ännu så varför inte ta det lite lugnt.

50/1.7 är förstås aldrig fel.
 
50/1.7 är riktigt bra. Men om man bara söker lite kan du hitta det begagnat för 500-600kr. Jag köpte mitt oanvänt i oöppnad förpackning för 600kr.

Kolla på blocket är mitt råd.
 
Ja du har nog rätt..

Tror jag börjar med ett 50/1,7 och Kitobjektivet 18-70.

Är möjligen även mer för makrobilder än telebilder..
Så vi får se vad som händer.. ;)

Slutgiltiga listan blir alltså

* D5D Kamerahus + kitobjektiv 18-70mm
* 50/1,7 Objektiv
* Minneskort :þ

Funderar jag på mer så hör jag av mig, tack för svaren :)
 
Flaggskepp skrev:
Kitobjektiv som ramlar isär (??!), är det verkligen så illa? :p

Det jag vill ha i objektivväg är ett bra allround-objektiv, kanske kitobjektivet 18-70 är bra till detta? (men skräckhistorierna om sönderfallande objektiv skrämmer ju mig lite)

Hm, ramlar isär? Har det verkligen hänt någon (utan att denne tappat objektivet i golvet alltså)? Vem är källan? Jag tror det är en skröna. Mitt 18-70 funkar iaf väldigt bra. Det är ju rätt billigt, och efter en tid kan man köpa något bättre och dyrare.

Bättre med ett sisådär objektiv än inget alls liksom.
 
Re: Re: D5D skall inhandlas, med vilka objektiv?

millimeter skrev:
Hm, ramlar isär? Har det verkligen hänt någon (utan att denne tappat objektivet i golvet alltså)? Vem är källan? Jag tror det är en skröna.

Det hittade jag här på forumet i två eller flera trådar (misstänker dock objektivfreaks som har skyhöga krav)

Oroar mig inte så värst mycket för det, men man hoppas det mest är skrönor iallafall ;)
 
Jag kör min D5D med en 50mm f1.7, en 70-210mm f4 och kitobjektivet 18-70. det är en skaplig setup, man skulle kunna byta ut kitobjektivet mot vidvinkelzoom alt. fast vidvinkel, men har man inte så stor rörelsefrihet och inte vill använda telet så är 18-70 alldeles utmärkt, men oftast används 50mm mest.

Kvaliteten i 18-70:t kan väl diskuteras, men jag tror man får vara ganska rejält vårdslös om det ska ramla sönder.

Tillägg: vill du fota macro kan jag rekommendera dessa mellanringar, med dom allihop och 50mm får du lite mer än 1:1, stativ nödvändigt ;).
 
Senast ändrad:
Jag var väl i ungefär samma läge som du för en vecka sen. Köpte kitobjektivet i paket, mest för att det är det enda sättet att få en hyfsad vidvinkel utan att lägga ner en förmögenhet. Jag har använt plastigare objektiv än så. Men du kanske inte ska kasta det i backen(varför man nu skulle göra det). Köpte sen ett AF50/1.7 och en telezomm 100-300 billigt och begagnat.

AF50/1.7 är väldigt trevligt, borde nästan vara olagligt att inte köpa. Sitter på mest nu. Jag skulle så här i efterhand kanske letat lite längre på begmarknaden efter ett bättre tele, men det kostade just ingenting. Larsa kommer väl snart med sitt vanliga tips, AF70-210/4. Kan vara värt att titta efter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.