Flaggskepp
Aktiv medlem
Hej!
Jag är alldeles ny här
Har kikat runt lite och kollat vad man ska ha för objektiv osv.
Det är banne mig omöjligt att få klarhet i vad som duger/inte duger..
Kitobjektiv som ramlar isär (??!), är det verkligen så illa?
Det jag vill ha i objektivväg är ett bra allround-objektiv, kanske kitobjektivet 18-70 är bra till detta? (men skräckhistorierna om sönderfallande objektiv skrämmer ju mig lite)
Behöver man komplettera med telezoom? vad är isf lagom? ca 70-200 eller kanske ända till 300mm?
Om jag förstått det hela rätt är det större chans att man tummar på kvaliteten om man ha stora brännviddsomfång? så 70-200 är kanske lagom?
Kan dessa objektiv månntro användas med kort skärpedjup? är det bländaren som avgör det?
Usch, det är mer att tänka på än jag trodde från början, men jag vill verkligen inte ha en kompaktkamera längre..
Kan ju tillägga att det ska vara en bra kompromiss mellan kvalitet och pris..
Mvh Kaj
Jag är alldeles ny här
Har kikat runt lite och kollat vad man ska ha för objektiv osv.
Det är banne mig omöjligt att få klarhet i vad som duger/inte duger..
Kitobjektiv som ramlar isär (??!), är det verkligen så illa?
Det jag vill ha i objektivväg är ett bra allround-objektiv, kanske kitobjektivet 18-70 är bra till detta? (men skräckhistorierna om sönderfallande objektiv skrämmer ju mig lite)
Behöver man komplettera med telezoom? vad är isf lagom? ca 70-200 eller kanske ända till 300mm?
Om jag förstått det hela rätt är det större chans att man tummar på kvaliteten om man ha stora brännviddsomfång? så 70-200 är kanske lagom?
Kan dessa objektiv månntro användas med kort skärpedjup? är det bländaren som avgör det?
Usch, det är mer att tänka på än jag trodde från början, men jag vill verkligen inte ha en kompaktkamera längre..
Kan ju tillägga att det ska vara en bra kompromiss mellan kvalitet och pris..
Mvh Kaj