ANNONS
Annons

D5D Blixtöverexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är på gång att köpa blixt till min D5D så det är roligt med ett positivt svar,men jag väntar nog in lite mera svar på tråden innan jag slår till.
 
Det är nåt konstigt med blixten. Automatiken verkar inte fungera som den ska. Ibland över och ibland underexponerar den. Jag har inte gjort nån "vetenskaplig" test, men det verkar olika beroende på P,A eller S- läget.
Jag har varit beroende av extern blixt vid några tillfällen och då fått pröva mig fram till vad som vart bäst den gången. För det mesta fungerar den hyfsat i TTL-läge. Det enda som är konstant är att den överexponerar ordentligt när man fjärrstyr den. Så fjärrstyrning känns oanvämdbart för mig om jag inte tar mig tid att köra manuellt och pröva mig fram till rätt tid och bländare.
 
Inget roligt

Tydligen många problem vid blixtanvändning med KM-kameror. Inget roligt att höra att det dessutom förekommit tidigare med KM och analoga kameror.

För att slippa överexponeringen med blixten riktad uppåt så använder jag bländarläget (A-läget) och sätter bländaren till 10. Då blir det tillräckligt bra exponering över hela brännvidden.
Med blixtkompensation alt exponeringskompensation så måste jag justera hela tiden.
Nu får jag förstås ett större skärpedjup, men det är ok för de bilder jag tar.

Tycker ändå självklart att KM måste göra något åt detta, mätningen måste vara ok oavsett i vilket läge jag har blixten.
 
Jag har haft alla möjliga problem med 5600 hs d extern blixt. Ibland över och ibland underexponerat.
Och nu har jag upptäckt en sak.
Jag satt och brände av hur många bilder som helst i alla möjliga inställningar för att se om jag hittade någon ledtråd till vad som händer och varför.
Till slut kom jag till autoläget, som jag aldrig använder när jag fotograferar.
Då blev bilderna perfekt exponerade!
När jag sen vred tillbaka inställningsratten på P,A och sen S så fungerade det! Den exponerade helt okey!

Jag har provat några gånger att sätta kameran i autoläge innan jag slår på blixten och sen valt bländar eller tidsautomatik. Det har fungerat bra varje gång. Tom som fjärrstyrd blixt!
prova ni också. Det vore kul att se om ni får samma resultat.
 
De testbilder jag tog med blixten riktad upp i taket var med autoläge. Hade också återställt till fabriksinställningar innan.
Bilderna blev hela tiden överexponerade med blixten riktad upp i taket och kort brännvidd.
Tycker att det ska fungera ok från början utan att jag ska behöva hantera alltihop på ett speciellt sätt.

Kameran, blixten och objektivet är hos Zieger i Linköping nu, för kontroll. Har också skickat över testbilder. Ska bli intressant att se vad de
kommer fram till. De har ju möjlighet att testa med andra blixtar, hus och objektiv.
 
Claes,
Du får gärna följa upp vad Zieger kommer fram till här i tråden.

Jag tror inte dom kan göra så mycket.
Har själv varit i kontakt med Minolta i Sverige
ang problemet och det enda verkar vara en programuppdatering som hjälper.
 
Jaha, då fick man samma problem som er andra

Fick hem min begagnade 5600HS (D) med posten idag, monterar den på min 5D och provar några bilder - överexponerar så det sjunger om det....

Har inte hunnit prova och experimentera ännu, men finns det någon som har hittat något generelt enkelt sätt att undgå problemet ?

Har läst här i forumet om en eventuell mjukvaru uppdatering till 5D, men med tanke på KM's läge idag kan vi nog titta i stjärnorna efter den !
 
Re: Jaha, då fick man samma problem som er andra

SgtPeppers skrev:
Fick hem min begagnade 5600HS (D) med posten idag, monterar den på min 5D och provar några bilder - överexponerar så det sjunger om det....

Har inte hunnit prova och experimentera ännu, men finns det någon som har hittat något generelt enkelt sätt att undgå problemet ?

Har läst här i forumet om en eventuell mjukvaru uppdatering till 5D, men med tanke på KM's läge idag kan vi nog titta i stjärnorna efter den !
Kan inte tänka mig att Sony släpper taget om de gamla kunderna, kontakta Zieger för självfallet så står det still nu på mjukvarufronten, ställ krav på Zieger eller KM-Sverige som knappast har lösts upp i aska!!!

Om du köpt kameran i butik så bör dom om dom är seriösa ställa upp & hjälpa till, en originalblixt ska funka på en ny kamera, punkt slut!

Om du har frågor om 5600 & blixtexponering i övrigt med KM så fråga gärna, jag & flera andra svarar på eventuella frågor.

Hoppas det löser sig för dig.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Re: Jaha, då fick man samma problem som er andra

SgtPeppers skrev:
Fick hem min begagnade 5600HS (D) med posten idag, monterar den på min 5D och provar några bilder - överexponerar så det sjunger om det....

Har inte hunnit prova och experimentera ännu, men finns det någon som har hittat något generelt enkelt sätt att undgå problemet ?

Har läst här i forumet om en eventuell mjukvaru uppdatering till 5D, men med tanke på KM's läge idag kan vi nog titta i stjärnorna efter den !

Har du provat att stänga av allting och sen börja med att sätta på kameran i autoläget innan du sätter på blixten?
Då verkar det som om min kamera och blixt hittar varandra och efter ett provskott fungerar det bra i alla lägen!
 
Anågende överexponering och Zieger

Fick tillbaka min kamera (Dynax 5) och blixt (3600) från Zieger förra veckan.

De justerade blixten, så nu blir det ingen överexponering längre. Däremot är det på gränsen till underexponering istället. Ibland nån gång när jag slår blixten rakt fram eller använder blixten trådlöst, kan det bli så.

Jag är inte 100% nöjd, men nästan. Vet inte riktigt vad jag ska jämföra med eftersom jag inte haft någon digital systemkamera med lös blixt förut. Har heller ingen person i närheten som har liknande utrustning från annat märke. Jag har också lite svårt att se hur mycket som beror på mitt amatörmässiga sätt att fota, och själva utrustningen.

Claes
 
Jag har ett lite annat problem fasy kanske inte.

D7D sigma 18-200 och 3600HS(D)

Om jag skjuter blixten rakt på (A bl 8) blir det underexponerat ca 2 steg, om jag vippar upp den lite precis så att den går över till TTL så blir det perfekt.
Kör jag TTL så blir det även bra rakt på.

Dvs ADI fungerar inge bra, men det kanske beror på att sigmaobjektivet inte klara ADI. Men borde inte kameran inse detta och köra TTL på objektiv som inte klarar ADI ??
 
Vill bara meddela att jag nu testat sonyblixten Sony HVL-F56AM, motsvarar gamla HS5600(D) med reservation för ev ny mjukvara och den funkar klockrent med D5D.
Nu måste jag bara komma över att jag måste slänga iväg ett antal tusenlappar för att få en 100%:igt fungerande blixt till min kamera trots att jag redan har en original som borde funka.
 
Jaha, så var man nästan 4000:- fattigare men i gengäld en blixt rikare och som exponerar som en dröm.

Det slutade alltså med att jag köpte en
Sony HVL-F56AM (motsv. Minolta HS(D)5600).
Slut med allt fipplande hit och dit med blixkompen. Blixten funkar klockrent och konsekvent i alla lägen. Dessutom späckad med en massa ljus, funktioner osv som inte fanns i 3600:an.

Jag är lycklig!!
 
ANNONS