ANNONS
Annons

D5D Blixtöverexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)
Maffe skrev:
Jag har upplevt liknande problem med min D5D med 5600hs, fast det har haft sin förklaring i att jag glömt ändra ISO (från 1600/3200)
Så med andra ord så funkar din 5600HS D helt klockrent om du kör på lägre ISO-tal (alt auto)?? Eller överexponerar din blixt också?
 
Hej, Jörgen S. kul att du fått svar.
Jag väntar med intresse på vad Minolta
ska hitta på för att avhjälpa detta!
(vi kanske ska ringa till Olofsson på PLUS?)

mvh PÄRA52
 
3600HS(D) behövdes ju justeras för att funka med 7D (blixten krävde modifikation), inte samma sak med 5D?
 
tozz skrev:
3600HS(D) behövdes ju justeras för att funka med 7D (blixten krävde modifikation), inte samma sak med 5D?

Vet inte om det gäller 3600 men äldre 5600-blixtar underexponerar ett steg med D7D. Min gör det men det är ett litet problem då den gör det konstant & man kan köra med 1 stegs kompensation.

Problemet som avhandlas här är knivigare.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Vet inte om det gäller 3600 men äldre 5600-blixtar underexponerar ett steg med D7D. Min gör det men det är ett litet problem då den gör det konstant & man kan köra med 1 stegs kompensation.

Problemet som avhandlas här är knivigare.

//Larsa
Det gäller 3600 också, hade nämligen den på justering samtidigt som kameran ;)

Jo detta är lite värre, men det blir väl knappast bättre om man har en blixt som dessutom behöver justering var det jag menade.
 
tozz skrev:
Det gäller 3600 också, hade nämligen den på justering samtidigt som kameran ;)

Jo detta är lite värre, men det blir väl knappast bättre om man har en blixt som dessutom behöver justering var det jag menade.

Japp. Helt klart lätt skandal att det ska vara så svårt att få till grejorna på en gång. Har dom ingen kontroll innan dom släpper grejorna?!!

//Larsa
 
Hur gör man en mjukvaruuppgradering D5D t.ex?
Om jag köper en KM på t.ex Cyberphoto måste jag skicka kameran till dom eller hur gör jag i så fall?
 
Vet inte eftersom det inte står i manualen men den dag den finns tillgänglig att hämta (ny mjukvara alltså) så finns det säkert en pdf som berättar hur man gör. Sannolikt via den medföljande usb-kabeln. Så gör man med andra Minoltor och säkert även med D5D.
 
Trådlöst fungerar

Jag har samma problem med min Dynax 5D och blixt 3600HS(D). Dvs det blir överexponering när jag riktar blixten i taket, har kort brännvidd (18-35)och blixten sitter på kameran.

Däremot blir det bra exponering vid korta brännvidder när jag använder blixten trådlöst (har blixten i vänterhanden och riktar uppåt).
En annan skillnad är att zoom-lampan på blixten blinkar vid 24-markeringen när blixten sitter på kameran, däremot inte när jag har den trådlöst.

Har skickat iväg en fråga angående detta till KonicaMinolta idag (20051222). Är det någon som hört från KonicaMinolta om detta?
 
Hej,
Har inte hört mer än vad som står tidigare i tråden.
Väntar med spänning på första mjukvaruupdateringen.
Meddela gärna vad du får för svar på KM.
 
Jag hoppas att detta löser sig & att ni grillar Zieger på denna punkt. Min gamla Dimage 7i hade vissa konstigheter för sig med HS5600, jag gick inte till botten med dessa problem vilket dock ni måste göra då era problem är större.

Min nuvarande D7D underexponerar konstant ett steg med HS5600 oberoende av hur jag riktar eller vilken brännvidd som används. Detta skiter jag dock i & har satt kompensationen på plus, det går dock att kalibrera om kamera & blixt skickas in.

Era problem är dock något annat som jag verkligen hoppas att man får bukt med då det faktiskt är skandalöst att KM inte märkt detta innan man släppte D5D!

//Larsa
 
Ok Jörgen, då avvaktar jag svar från dem.

Har haft lite kontakt med dem tidigare om vilka blixtar som kan användas till Dynaxen.

Frågade då bla om Metz gick bra (Cyberphoto har en variant till Dynaxen). De svarade konstigt nog att det skulle gå bra, men jag valde ändå "standardblixt". Var rädd att jag skulle få problem annars. Många fotohandlare har sagt att KonicaMinolta-kameror oftast är lite kinkiga med andra märken på blixtar.
Konstigt nog sitter jag här ändå med en blixt som inte riktigt kommer överens med kameran :) .
 
Mer om blixproblemet vid "takstuds"

Tydligen sitter de med samma funderingar i USA. Här är en tråd till KM-forumet på Dpreview:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1035&thread=15506887&page=1

Har skickat in provbilder till KM-supporten. Bilderna visar prov på exponeringen med blixten fäst på kameran och blixtljuset rakt fram alt i taket, samt motsvarande med blixten trådlös.
Har innan fotograferingen återställt kameran till fabriksinställningar, använder autoläge, standardobjektiv 18-70 och brännvidd 18.

All Exif-information finns med över till KM.
Har ännu inte fått något svar, hör av mig när det kommer.
 
Ok Claes. Tror dock inte att detta stämmer i D7D:s fall & absolut inte i fallet med min gamla Minolta med samma blixt heller, den exponerade rikligt...

Vad som är rätt & fel är ju inte alltid så lätt att utröna men vad jag vet är att min D7D med min 5600 exponerar ett steg snålare än den inbyggda blixten, tycker för egen del inte att nåt blir som jag vill ha det så jag lägger mig mitt i mellan:)

Ang. D5D så verkar det ju tyvärr vara ett hopplöst fall som det ser ut i alla forumtrådar, finns det någon blixtexponeringen fungerar för? Jag ser inte min D7D som något problem i detta fall då jag alltid korrigerat blixtexponering på mina äldre kameror. D5D-problemen är ju dock, så vitt jag kan se, ohållbara.

//Larsa
 
2500?

En dum fråga kanske, men är slutsatsen att felet ligger i kameran? Är nämligen på G att köpa den enklare 2500 HSD. Kan/bör jag förvänta mig samma fel tror ni?
 
Re: 2500?

hbengtsson skrev:
En dum fråga kanske, men är slutsatsen att felet ligger i kameran? Är nämligen på G att köpa den enklare 2500 HSD. Kan/bör jag förvänta mig samma fel tror ni?

Abolut ingen dum fråga men förbaskat svår att svara på då det är kompatibiliteten mellan kamera & blixt som är problemet.

Man kan anta att det är kameran som spökar men man kan inte heller utesluta att det skulle fungera med blixten du nämner...

Jag föreslår att du går till en butik & testar blixten på din kamera.

//Larsa
 
.Z. skrev:

Ang. D5D så verkar det ju tyvärr vara ett hopplöst fall som det ser ut i alla forumtrådar, finns det någon blixtexponeringen fungerar för? Jag ser inte min D7D som något problem i detta fall då jag alltid korrigerat blixtexponering på mina äldre kameror. D5D-problemen är ju dock, så vitt jag kan se, ohållbara.
Bara för att förstöra så fungerar faktiskt blixtexponeringen klanderfritt för mig, har en D5D och en 5600HS(D) och har inga exponeringsproblem vare sig blixthuvudet är riktat framåt eller uppåt. Fråga mig inte varför, jag brukar annars jämt vara den som råkar ut för de mest bisarra fabrikationsfel men jag antar att ödet tyckte det var någon annans tur nu...
 
samuel_k skrev:
Bara för att förstöra så fungerar faktiskt blixtexponeringen klanderfritt för mig, har en D5D och en 5600HS(D) och har inga exponeringsproblem vare sig blixthuvudet är riktat framåt eller uppåt. Fråga mig inte varför, jag brukar annars jämt vara den som råkar ut för de mest bisarra fabrikationsfel men jag antar att ödet tyckte det var någon annans tur nu...

Det var väl detta man ville höra. Folk skriver ju oftast bara om problem finns så snedfördelning blir det ju...

Vad man då kan undra är om du har en annan serie av blixt/kamera än vad de andra har?

Jag skrev det tidigt i tråden men skriver igen: Minolta har en diger historia vad det gäller blixtkompatibilitetsproblem, redan under tidigt 90-tal så var det tjafs t.o.m. vad det gäller deras dåvarande proffsmodell. Vad jag dock vet så löste det sig oftast med kallibrering...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.