Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5300 vs D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasselblad nörd

Avslutat medlemskap
Hej, jag har precis sålt min D5300 till förmån mot en D7200.
Det ska vara samma upplösning om 24mpx men tycker
ändå att D7200 ger skarpare bilder.
Jag har förvisso bytt objektiv också, från af-s 35 1:1.8
till Sigma 17-50 1:2.8
Är det bara inbillning, eller är det någon skillnad?
Synpunkter tas tacksamt emot!
Mvh Peter Dahlstedt.

Behöver inte vara samma sensor fastän de har samma upplösning, så det kan spela roll. D7200 har inte något filter framför sensorn, hur det är med D5300 vet jag inte. Sedan så kan en väldigt liten skillnad i AF spela roll. I D7200 kan du fintrimma AF, testa med att fotografera en sedel och titta på de fina linjerna. Justera fininställningen och testa, ta en 5 kort i varje läge, du kan hoppa i steg om 5. Använd då en fokuspunkt i denna test.

Men kul att du tycker det ser bättre ut, D7200 har ju så mycket mer i möjligheter så du kommer att få mycket glädje med den

Behöver inte vara samma sensor fastän de har samma upplösning, så det kan spela roll. D7200 har inte något filter framför sensorn, hur det är med D5300 vet jag inte. Sedan så kan en väldigt liten skillnad i AF spela roll. I D7200 kan du fintrimma AF, testa med att fotografera en sedel och titta på de fina linjerna. Justera fininställningen och testa, ta en 5 kort i varje läge, du kan hoppa i steg om 5. Använd då en fokuspunkt i denna test.

Men kul att du tycker det ser bättre ut, D7200 har ju så mycket mer i möjligheter så du kommer att få mycket glädje med den

Tack för din kommentar!
Ska testa att justera af. Och om det blir ännu bättre skärpa, ja då blir jag glad :)
Lågpassfilter saknas både i 5300 och 7200, om det var det du tänkte på.
Mvh Peter Dahlstedt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar