Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5300 + Tamron SP DI VC 70-300/4-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

tomik.se

Medlem
Hej!

Jag har tidigare haft en Nikon D50 + Sigma 70-300 APO DG. Har varit nöjd med den kombinationen, förutom att vid sämre väder så har det inte gått att mixtra så mycket manuellt.

Nu har jag köpt en D5300 + Tamron SP DI VC 70-300/4-5,6. Har tagit runt 1500 bilder nu och är inte alls nöjd! De flesta är tagna med sport, men jag har även provat program M och program P - utan någon större för bättring.

Jag får inte alls den skärpan och färgen som jag vant mig vid. Varken vid actionbilder på hundarna eller vid stillasittande porträtt. Det blir inget skärpa kring ansiktet och hundarna blir helt svarta i ögonen utan någon glans.

Har diskuterat detta i ett annat forum, och fick tipset att vända mig hit också. Har även fått ett antal tips jag ska prova imorgon.

Det som folk hittills har uppmärksammat är att slutartiderna är jättekorta och bländaren för hög, vilket kameran själv har valt. (Kan tillägga att jag inte är van vid manuella inställningar).

Tidigare idag funderade jag på att lämna tillbaka både kameran och objektivet, men funderar på om det är objektivet som ställer till det?

Ska prova att ta några porträttbilder med D5300+Sigma imorgon. Autofokus kommer ju tyvärr inte fungera, men hoppas jag kan hitta skärpan ändå. Om det är det nya objektivet (Tamron) som ställer till det för mig, vad skulle kunna vara likvärdigt med det gamla (Sigma)?
 

Bilagor

  • face.jpg
    face.jpg
    450.8 KB · Visningar: 78
Jag sitter bara med mobilen så kan inte säga så mycket om dina bildexempel mer än att jag inte tycker det ser ut att vara fel på din kombo. Däremot behöver du ta kontroll över kameran, M alltså, för att kunna göra en korrekt jämförelse. Du behöver ställa in samma f-tal, slutartid och ISO-tal om du ska kunna jämföra resultatet. Dessutom också någorlunda lika inställningar (brusreducering, d-lighting på eller av, etc). Helst fota raw, men om du väljer jpg (som jag gissar att du har) så motsvarande inställningar där också. Vad har du mer för inställningar i kameran?
 
Jag sitter bara med mobilen så kan inte säga så mycket om dina bildexempel mer än att jag inte tycker det ser ut att vara fel på din kombo. Däremot behöver du ta kontroll över kameran, M alltså, för att kunna göra en korrekt jämförelse. Du behöver ställa in samma f-tal, slutartid och ISO-tal om du ska kunna jämföra resultatet. Dessutom också någorlunda lika inställningar (brusreducering, d-lighting på eller av, etc). Helst fota raw, men om du väljer jpg (som jag gissar att du har) så motsvarande inställningar där också. Vad har du mer för inställningar i kameran?

Ja, men vad smart! Det ska jag prova att göra.

Inställningarna är huller om buller för tillfället eftersom jag försökt greja och styra åt alla håll.
 
Läge "Sport" kommer alltid att ge löjligt korta slutartider på bekostnad av ISO. Det är gissningsvis de höga ISO-värdena som ger lite tråkigare färger också.

Om skärpan är dålig så kan det beror på att objektivet bak- eller framfokuserar. På en D5300 är det inte så mycket att göra åt, eftersom den inte har AF-finjustering, än att lämna in den.
 
Nu använder jag visserligen Canon, men har samma Tamron-objektiv i canon-tappning, samt dessutom ett motsvarande objektiv ur Canons "L-serie"

Tamron-objektivet är i mina ögon otroligt bra för sin prisklass och centrum-skärpan är nästan lika bra som proffsobjeltivet, och det finns absolut ingen anledning till att det skulle prestera sämre på en Nikon.

Däremot ser dina vården för både bländare och slutare långt ifrån optimala. Höga ISO-värden minskar det dynamiska omgången, kontrasten och förmågan att återge fina detaljer, samt ökar bruset, vilket gör att brusreduceringen för jpeg-bilder förmodlingen skruvas upp, på bekostnad av skärpan. Dessutom ger för liten bländare upphov till diffraktion, och jag skulle säga att Tamron-objektivet förmodligen är som böst vid bländare 8 på din kamera, 11 är säkert ok, men vid bländare 13 eller högre så bör försämringen vara synlig.

Tänk också på att ett bildstabiliserat objektiv som Tamron är måste då tid att aktivera stabiliseringen, vilket ligger mellan en halv till en dryg sekund. (Du ser det i sökaren, när bilden blir stabil)

När du fått värdena lite bättre så testar du att fokusera på någotkontrastrikt på t.ex en gräsmatta ch så ser du om skärpan är större framför eller bakom föremålet.
 
Du har ju redan blivit tipsad om att du själv måste ta kontroll över kamerans inställningar för att minska antalet variabler som påverkar för att du på ett rättvist sätt ska kunna jämföra de två kombinationerna.

En sak som jag funderade på är hur du gör när du jämför skärpan. Du måste ju tänka på att D5300 har 24Mpix medan D50 bara har 6Mpix. Jämför du dem i 100% på skärmen kommer bilderna från D5300 upplevas mjukare och inte lika krispiga. Det bästa är att jämföra dem på papper, i samma storlek, men ska du jämföra på skärmen behöver du skala upp bilderna från D50:n till 24Mpix för att kunna jämföra på ett någorlunda rättvist sätt.

Det Tamron du köpt är bättre än Sigmat du haft sedan tidigare, så om det inte är något fel på objektivet ska det inte vara där felet ligger. Sigmat behöver bländas ner till f/8-11 för att prestera bra, medan Tamronet presterar rätt hyfsat redan på största bländare.
Jag har Tamronet själv, fast använder det på en D750, och tycker det är en väldigt bra telezoom för priset. Man får antagligen ut lite högre upplösning på fullformat pga den lägre pixeldensiteten, men den bör absolut ställa Sigman i skamvrån oavsett kamera eller sensorstorlek.

Försök att lägga upp bilderna i din originalpost i sin helhet och i full storlek, med EXIF och allt på tex flickr eller liknande så blir det lättare att säga något om dem. Så små som de är i ditt inlägg gör att man tyvärr inte kan säga så mycket.

Edit:
Sedan kan färger osv skilja sig pga kamerans behandling av bilden och även i viss mån på objektivet. Det kan hända att du behöver leka lite med kameran "picture controls" för att efterlikna det resultat du är van vid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.