Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D5100 trådlös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Inteno

Aktiv medlem
Tjena fick precis hem min SB-700 och undrar om jag kan ansluta den trådlöst till min D5100 på något sätt? Har googlat men hittar inget som hjälper mig.


Vet inte om jag lagt detta rätt.

Mvh
 
Fick det att funka nu men måste blixten på kameran användas för att det externa skall funka?
Samt varför kan jag inte ta en serietagning? Det kan jag när den sitter på kameran men inte trådlöst.
 
Nej, det finns inget sätt att utlösa en blixt trådlöst direkt från kameran. Isåfall måste du ha en radiosändare i blixtskon.

Nu vet jag inte exakt hur det är med D5100, men antagligen kan du stänga av den inbyggda blixten så att den bara sänder ut styrsignalen till den externa blixten men inte ger något nämnvärt blixtljus.
 
Som sagt så går det inte att styra blixten trådlöst utan kamerans inbyggda blixt. Nu har inte jag någon D5100, men en D5000 som antagligen är ganska lik i funktionen. Det jag brukar göra är att gå in i blixtmenyn (på kameran) och ställa den inbyggda blixten på manuell styrka och lägsta styrka (som i mitt fall är 1/32) när jag använder min SB-700 som slavblixt. På så sätt så utlöses slavblixten medan den inbyggda blixten har väldigt liten effekt på bilden. Annars finns det ganska billiga sändare och mottagare som man sätter i blixtskon på kameran och den externa blixten. Men jag är inte så påläst inom det området så någon annan får gärna komma med förslag på sådana :).
 
Förresten, ett till tips är att köra SB-700:n på manuellt också när du använder den som slavblixt, då TTL läget inte riktigt fungerar om den inte sitter på kameran ;)
 
Jag sålde nyss min SB-400 och undrar om SB-700 är det som gäller i klassen runt 2500 kr just nu? Dvs. ingen känd ersättare i samma liga på G? Visst kom SB-700 i slutet av 2010?
 
SB-700 är relativt ny och ganska svårslagen i sin klass, ja! Det finns en del alternativ från tredjepartstillverkare som är i ungefär samma klass och pris. Vissa har högre styrka på sina blixtar och en del extra funktioner, men för övrigt inte så stora skillnader. Jag tittade på till exempel Nissin Di866 ett tag, men bestämde mig till slut ändå för en SB-700, eftersom många säger att det är bäst att ha orginal om man vill kunna lita på att kamerans och blixtens olika funktioner garanterat ska fungera med varandra.

Jag kan bara tala om att du verkligen inte kommer ångra dig om du köper en SB-700! Vansinnigt smidig att hantera och det lär nog vara extremt sällan du kommer behöva en större och kraftigare blixt.
 
Då kör jag på den. Får ta mig till butik imorgon :)

SB-700 är relativt ny och ganska svårslagen i sin klass, ja! Det finns en del alternativ från tredjepartstillverkare som är i ungefär samma klass och pris. Vissa har högre styrka på sina blixtar och en del extra funktioner, men för övrigt inte så stora skillnader. Jag tittade på till exempel Nissin Di866 ett tag, men bestämde mig till slut ändå för en SB-700, eftersom många säger att det är bäst att ha orginal om man vill kunna lita på att kamerans och blixtens olika funktioner garanterat ska fungera med varandra.

Jag kan bara tala om att du verkligen inte kommer ångra dig om du köper en SB-700! Vansinnigt smidig att hantera och det lär nog vara extremt sällan du kommer behöva en större och kraftigare blixt.
 
Hur är det D5100 har väl inte nikons CLS system, så du kan inte styra den via kamerahuset, tror jag. Så möjlighetna är väl att sätta SB 700 på huset för den har väl CLS och kan styra en annan nikonblixt eller så kan man väl trigga SB 700 som slavblixt från den inbyggda men då utan CLS
 
Ja precis. SB-700 går att utlösa med den inbyggda blixten, men då utan avancerade commanderinställningar. Så man bör alltså i det fallet ställa in SB-700an på manuellt när man kör den som slav eftersom den annars kan utlösas med fel styrka osv.

Sedan så fungerar ju SB-700 som commander också, som om man köper flera blixtar kan man ju styra de andra med SB-700:an.
 
Hur får jag den trådlös?

Fick det att funka nu men måste blixten på kameran användas för att det externa skall funka?
Samt varför kan jag inte ta en serietagning? Det kan jag när den sitter på kameran men inte trådlöst.

Har samma problem med min nikon D5100 fast jag har SB-910. Hur gjorde du för att få blixten trådlös? Har kollat överallt men ingen med likadan kamera som jag, skulle vara hur tacksam som helst ifall du skulle vilja förklara! (gärna exakta detaljer)
 
Har samma problem med min nikon D5100 fast jag har SB-910. Hur gjorde du för att få blixten trådlös? Har kollat överallt men ingen med likadan kamera som jag, skulle vara hur tacksam som helst ifall du skulle vilja förklara! (gärna exakta detaljer)

Ställ in SB910 i "SU4" läge.
Ställ in blixten i kamerahuset på "M"-läge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.