Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d50 objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
hejhej, jag köpte en d50 för ett halvår sen och jag är väldigt nöjd med den... med den fick jag kitobjektivet 18-55 som är helt okej tycker jag. Jag har dock funderat på ett nytt objektiv nu men jag vet inte riktigt vad jag skall satsa på och om det kommer göra någon skillnad för mig. Jag fottar näst intill bara utomhus och främst då på "porträtt" när jag är ute och fiskar. Jag tar även en hel del närbilder på fiskar etc.

Mitt dröm då var ett objektiv som jag skulle kunna använda till näst intill allting alltså började jag titta på Nikons och Sigmas 18-200 objektiv men jag har nu kommit till den punkten då det verkar inte finnas något objektiv som klarar allting. Jag var juh främst ute efter zoomen eftersom jag ville kunna ta närbilder, men har alternativt kommit på andra tankar...

Nu har jag fått upp ögonen för ord som macro och ljuskännslighet etc. Vad är det egentligen för skillnad på ett superzoom och ett macro förutom närgränsen?
Är det svårare att fotta med ett macro än ett zoom?
Ljuskännsligheten verkar vara de som står i objektivnamet typ 3,5-5,6 och destu lägre destu bättre men har det någon betydelse när jag fottar utomhus på dagen?
Vidvinkel är det bättre än macro och vad är det för skillnad på macro och nikons normal med fast zoom`?

Så nu undrar jag vad skall jag köpa för objektiv till min fottning, zoom/macro. Ge gärna förslag och skall som sagt fungera till min d50, inte superdyra nu en hederlig mann skall ha råd med dem :)

Mycket text och mycket frågor men svara gärna på nogon av dem iaf...

tack, mvh Hans.

har funderat på

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor
Nikon AF 60/2,8 D Micro
Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED

ge gärna förslag :)

Kort sagt gäller det att fundera igenom vad du egentligen vill ha. Precis som du själv sägerså finns det (tyvärr) INGET objektiv som tillfredställer alla ens behov och krav utan det gäller att prioritera (om man inte har en väldigt tjock plånbok). Det lättaste är att utgrå ifrån det objektiv du har idag, dvs Nikons kit-objektiv till D50 som i sig är ganska skapligt. Vad saknar du när du är ute och fotograferar med detta objektiv?

Min första komplettering (har själv en D50 med kitobjektiv) var ett teleobjektiv, ett Sigma 70-300 APO. Anledningen till detta val var att jag ville komma närmare utan att självbehöver röra mig närmare objektivet, t.ex. vid fotografering av vilda djur i skogen etc.

Mina andra komplettering utgjordes av Nikons 50/1,8D. Anledningen till detta val var att jag var ute efter ljusstyrkan och det korta skärpdjupet.

Begreppet makro innebär bara att man kan fotografera väldigt nära objektet, inget annat. Begreppet zoom innebär bara att man kan variera brännvidden, inget annat.
Makro har alltså inget med zoom att göra. En "superzoom" har ett stort brännviddsomfång, och går troligen inte att använda till makro, eftersom närgränsen är för dålig för det. Emellertid behöver "närbilder" inte vara så nära att ett makroobjektiv krävs. Ett 18-200 har ganska bra närgräns, men inte så att det kan kallas makro.
Makroobjektiv har ofta fast brännvidd, vilket gör dem ganska begränsade, men de är väldigt bra på det de är konstruerade för, nämligen närbilder.
En stor bländaröppning släpper in mer ljus, och även om det inte behövs dagtid för att få korta slutartider så ger det också kortare skärpedjup.

Jag vet inte vad jag ska rekommendera, men det mest mångsidiga är nog 18-200.

Jag har varit i samma situation själv när jag köpte min D50. Kit objektivet som är med använder jag oftast inomhus. Jag köpte till ett Sigam 70-300 objektiv för att ha lite mer mer att leka med på längre avstånd, men den användningen jag har så upptäckte jag att det fattades något mellan kit gluggens 18-55 och sigmats 70-300. Därför så blev det en Sigma 28-105 2,8. Detta objektivet är det som jag har märkt är mest allround för mina behov och det sitter allt som oftast på. I dagarna så köpte jag ett Tokina 100mm Macro. Detta för att utforska småkrypens värld. Jag har också ett Nikon 50mm 1,8 som jag köpte begagnat på en loppis för en spottstyver..
Sen så har jag kompletterat med telekonverter och mellanringar.

Det viktigaste är att du vet vad du kommer att fota och därefter bygga på din utrustning. Gärna med ljusstarka objektiv.

Mitt nästa objektiv kommer att bli ett zoom objektiv med lit längre omfång och med bildstabilisering inbyggt. Antingen sigmas 170-400 OS eller nikons motsvarighet med VR inbyggt.

okej tack för infon, som sagt så fotograferar jag nästan utesluttande ute på personer inte så långt ifrån mig... anledningen att jag ville ha ett nytt objektiv var att kunna ta skarpare bilder både på porträtt men framförallt på närbilder. Jag ville ha ett allt i allo objektiv eftersom jag inte alltid kommer att ha tid att byta tex. om man fottar en levande fisk innan återutsättning =)

vad jag har förstått så använder vissa macroobjektiven till porträttfotografering också? och i så fall skulle väl det vara det bästa objektivet för mig dock tror jag att jag kommer sakna möjligheten att zooma in för rätt omfång...

Jag tycker du allvarligt ska fundera på att göra som många postare, och jag, gjort: skaffa ett 50/1.8(D). Det är mycket skarpt och rätt ljusstarkt. Hygglig närgräns har det också, fisken behöver inte vara mer än ca 20cm för att fylla upp rutan! Kanske skulle det duga i ditt fiskfotande? Och till porträtt är det närmast perfekt.

Per.

ojoj vad billigt kan det va bra :p ne men de så fint ut då kanske man kan köpa ett annat också...

en annan fråga, som martin skrev så använder man macroobjektiv för att få ett kortare skärpedjup... kan man också göra så att man får en klar bakgrund eller har detta med slutartiden att göra om man använder att macro?

hansandersson skrev:
ojoj vad billigt kan det va bra :p ne men de så fint ut då kanske man kan köpa ett annat också...

en annan fråga, som martin skrev så använder man macroobjektiv för att få ett kortare skärpedjup... kan man också göra så att man får en klar bakgrund eller har detta med slutartiden att göra om man använder att macro?

Ja, det är så bra, lita på expertisen (och kanske på mig...).

Beträffande skärpedjupet så är det beroende på blänadare, snarare än slutartid: ju större bländare (mindre värde), desto mindre skärpedjup. Om du tar en bild med, säg, bländare 11 på några meters avstånd, så får kanske du skärpa till horisonten. Givetis påverkas slutartiden också, om du vill ha korekt exponering.

Men detta är inte beroende på vilken typ av optik det gäller, bara kombinationen brännvidd och bländare.

Per

perstromgren skrev:
Men detta är inte beroende på vilken typ av optik det gäller, bara kombinationen brännvidd och bländare.
Snarare beror det på avbildningsskalan och bländaren. Det vill säga; brännvidd + avstånd och bländarvärde. Minskar man avståndet och brännvidden så att utsnittet är samma, så blir skärpedjupet detsamma vid ett visst bländarvärde.

Makro har alltså egentligen inget med skärpedjup att göra, utan är ett begrepp som avser hur nära man kan fokusera.

Makten skrev:
Snarare beror det på avbildningsskalan och bländaren. Det vill säga; brännvidd + avstånd och bländarvärde. Minskar man avståndet och brännvidden så att utsnittet är samma, så blir skärpedjupet detsamma vid ett visst bländarvärde.

Givetvis, det var slarvigt uttryckt av mig. Tack, Martin!

Per.

Nybörjare med höga ambitioner!

Jag funderar på att införskaffa en system kamera och håller och sonderar terrängen.

Valet har fallit på Nikon D50,
Väljer en "billigare" system kamera så jag kan lägga några extra tusenlappar på objektivet.

Jag funderar på att köpa en D50 och följande objektiv
"Sigma 18-50mm F2,8 DC EX AF (Nikon)"
För ca 4500kr på alfadigi.com

Och senare komplettera med 70-200mm eller liknande.

Jag hade tänkt att fota inomhus (middagar), utomhus på landet, porträtt bilder, landskapsvyer, närbilder, lite allt möjligt, vad kan jag göra med det här objektivet? och vad är lämpligt att komplettera med?

Vad vinner jag på det här objektivet
"Sigma 18-50mm F2,8 DC EX AF (Nikon)" kontra det standard objektiv som följer med???

Re: Nybörjare med höga ambitioner!

Drape skrev:
Jag hade tänkt att fota inomhus (middagar), utomhus på landet, porträtt bilder, landskapsvyer, närbilder, lite allt möjligt, vad kan jag göra med det här objektivet? och vad är lämpligt att komplettera med?
Inomhus räcker ofta inte f/2,8, i alla fall inte vintertid. En blixt eller ett ljusstarkt objektiv kan vara bra att ha, men det kostar en hel del. I övrigt funkar 18-50/2,8 nog för det mesta, men om det duger till närbilder beror på HUR nära du vill komma. Det är väldigt svårt att ge några råd om du själv inte vet precis vid vilka förhållanden du ska fotografera tyvärr.

Vad vinner jag på det här objektivet
"Sigma 18-50mm F2,8 DC EX AF (Nikon)" kontra det standard objektiv som följer med???
Ljusstyrka och en aning bättre skärpa. Sen är det mycket gedignare byggt.
Vid kortaste brännvidd skiljer inte ljusstyrkan jättemycket, men vid 50 mm skiljer det två hela steg, det vill säga du kan få 1/4 så lång slutartid med Sigma-gluggen. Dessutom ger det kortare skärpedjup, vilket kan vara trevligt vid porträtt och liknande.

Edit: Fotar du inte saker som rör sig, såsom landskap, så kan ett stativ vara trevligt. Särskilt nu på vintern när det inte är särskilt ljust ens på dan. Då duger en mindre ljusstark glugg fint dessutom.

hittade detta objeektivet idag som jag fastnade för :)

Sigma Objektiv AF 18-50/2,8 EX DC Macro till Nikon

tyckte det verkade bra eftersom vad jag förstår så kan man slå på och av macrot? och ändå ha zoomen som jag vill ha, så om igen säger att det är jättedåligt tror jag det är bra för mig :=)

2,8 borde juh räcka gott om man fottar utomhus på dagen... ?

hansandersson skrev:
hittade detta objeektivet idag som jag fastnade för :)

Sigma Objektiv AF 18-50/2,8 EX DC Macro till Nikon

tyckte det verkade bra eftersom vad jag förstår så kan man slå på och av macrot? och ändå ha zoomen som jag vill ha, så om igen säger att det är jättedåligt tror jag det är bra för mig :=)

2,8 borde juh räcka gott om man fottar utomhus på dagen... ?

Jo 2,8 borde ju räcka till mer än detta, men har du kollat i bland recensionerna om det finns något matnyttigt om det objektivet där? Om det sigma objektivet kan jag inte uttala mig.

Makten skrev:
Köööööp.

Jag gjorde det för ungefär en timme sedan ;)
Får antagligen objetkivet i nästa vecka.

Sedan jag blev med D2H fick flickvännen ta över D50:n (och kitobjektivet) helt, så jag har saknat någonting vidvinkligt. Är lite Tokina-frälst dessutom, tycker att deras objektiv är väldigt bra i förhållande till priset. Särskilt byggkvaliteten. 19-35 verkar ju lovande optiskt också.

tks skrev:
Jag gjorde det för ungefär en timme sedan ;)
Får antagligen objetkivet i nästa vecka.

Sedan jag blev med D2H fick flickvännen ta över D50:n (och kitobjektivet) helt, så jag har saknat någonting vidvinkligt. Är lite Tokina-frälst dessutom, tycker att deras objektiv är väldigt bra i förhållande till priset. Särskilt byggkvaliteten. 19-35 verkar ju lovande optiskt också.

Du har gjort ett bra köp, jag tycker det är konstigt att detta objektiv inte nämns mer än vad det gör, det har mycket bra byggkvalitet och är fantastiskt bra optiskt, helt klart det bästa objektivet på marknaden i den prisklassen, den skäms inte för sig bland dyrare gluggar heller.

/kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar