Annons

D50 har låst sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Basfakta

D50 med 18-200VR lins
Inköpt Okt-06
ca 37.000 exponeringar
Firmware 1.1

Ok, nu till problemet,
Åkte in till en chokladbutik imorse för att ta lite fotografier till deras uppdatering av hemsidan.
Kom dit och tog ett par provbilder mot vit bakgrund för att se om det fans nå skit på sensorn.

Det fanns det ju så klart, så jag tog av linsen och ställde in spegellåset i menyn och tryckte av.
Såg dammet på sensorn och fick bort det.

När jag stängde av kameran var spegellåset fortfarande i öppet läge men den stängdes när jag tryckte på avtryckaren igen efter att ha satt på kameran igen.

Montera på linsen och skulle ta en ny bild för att se om det fanns nå skit kvar.
Tryckte på avtryckarn och spegellåset går in igen!
Låset sitter tills man trycker på avtryckaren igen.

Micklade runt i menyerna och pilla med filformat, ISO, bländare, slutartider och allt men inget funkar. Har även testat ett antal gånger att inaktivera spegellåset i menyn.

Så fort man trycker på avtryckaren så går den upp i låst spegelläge tills man trycker på avtryckaren igen.

Nu hoppas jag att det här e nått enkelt skit som jag själv kan fixa utan att behöva lämna in den på service. Om det hade varit slutaren som brakat så skulle den inte ha reagerat över huvudtaget på avtryckaren, right?

Så vad fan har hänt?
 
Har haft detta problem själv och det var till 100% egen klantighet, vet inte hur men jag hade lyckats ändra slutartiden till manuell (bulb eller vad det nu heter)...
 
Skumt nog så fungerar den nu av nån anledning...

Kan fukt leda till såna prylar?
Hamnade nämligen i en hagelstorm på väg till fotograferingen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.