Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50 fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

blast

Avslutat medlemskap
Har precis fått min D50 från Tyskland. Det är en sak som jag inte förstår. Jag har laddat hem en engelsk manual från internet, men efter har läst den så förstår jag ändå inte.

Om man använder M-läget på kameran och vill ändra exponeringskompensation, så ska man enligt manualen hålla in den lilla knappen med + och - tecknet och snurra på hjulet. Men då ändrar man ju bara bländaren? I S eller A-läget så fungerar det dock.

Ngn som kan hjälpa mig?
 
Njae, exponeringskompensation varken fungerar eller behövs i M-läget eftersom du ju manuellt anger värden för både bländare och slutartid.

I stället kompenserar du exponeringen manuellt genom att öka/minska antingen slutartid eller bländare (eller både och).

Exponeringskompensation fungerar bara i lägena A, S och P.
 
Nu kan ajg inte Nikon alls, men kamera som kamera...

I manuellt så har man väl ingen kompensation?? Det är ju du som kompenserar själ... I M gör kameran ingenting... den ger dig en massa info, men sedan är det upp til ldig hur du hanterar infon.

Kompensationen är när Bländare+slutare+ISO=+/- det kameran i normala falls skulle tolka som perfekt.

du säger alltså till kameran att kameran har fel, därför vill du kompensera med + eller -

I manuellt så ger ju itne kameran något resultat alls, därför behövs ingen kompensering... du kan ju inte kompensera dig själv
 
Tackar för svaren, då förstår jag. Men i manualen så stod det att det fungerade i P,S,A och M läget, det var därför jag undrade.

Tackar!
 
Ja, jag har också den nedladdade, det står lite dumt där.

EDIT: Grattis till ditt nya kameraköp. Hoppas att ni får lika roligt ihop som jag och min D50.
 
Senast ändrad:
blast skrev:
Tackar för svaren, då förstår jag. Men i manualen så stod det att det fungerade i P,S,A och M läget, det var därför jag undrade.

Det är en klassiker som har lurat många. Det står fel i manualen, exp.komp finns inte i M-läget (däremot finns det på t ex D70 som har två inmatningshjul).

Johannes
 
MrCrowly skrev:
Hur menar du då? Fungerar exponeringskompensation bara för att det finns två rattar?

Med två rattar kan man kan ställa in exponeringskompensationen även i M-läget. Det fungerar så att man lägger på en bias på mätskalan. Man måste förstås fortfarande ställa exponeringen manuellt.

Johannes
 
Kalle_B skrev:
I manuellt så har man väl ingen kompensation??
Expoeringskompensation är användbart även när man kör manuellt. Och den gör samma sak i manuellt läge som i de andra lägena - sätter ljusmätarens mittpunkt.

På de Nikonkameror jag kört funkar exponeringskompensation finfint i manuellt läge. Däremot vet jag inte hur det funkar på D50 som bara har ett hjul. Knappen för kompensation kanske delar funktion med knapp för inställning av tid (eller bländare)?
 
jimh skrev:
På de Nikonkameror jag kört funkar exponeringskompensation finfint i manuellt läge. Däremot vet jag inte hur det funkar på D50 som bara har ett hjul. Knappen för kompensation kanske delar funktion med knapp för inställning av tid (eller bländare)?

Japp, i M-läge ställer man bländaren genom att trycka på knappen och vrida på ratten.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.