Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d50 fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Visionfruit

Aktiv medlem
hej

Jag sitter här med min kamera och undrar om man inte i M lägest ska kunna ställa inexponeringskompensation står att det ska funka men fixar inte det.

Funkar dock bra i p s o a läget någon som har en d50 o kan svara på min fråga.?

"M" läget är helt mauellt. Exponeringskompensation använder man för att öka eller minska expneringsmätarens värde. I det manuella läget ändrar du bara slutertid eller bländare. Ex ändring av slutartid från 1/125 till 1/250 minskar exponeringen med 1 steg.

Det är då samma sak som om du ex läge "S" väljer att kompensera med - ett steg via exponeringskompensations knappen.

Nu har jag visserligen D70, men svjv är det likadant på de flesta (alla?) Nikonhus.
Visst kan man ändra exponeringskompensationen i manuellt läge. Man får dock ingen indikering på det i sökaren eller nånting. Om man rattar in +1EV och exponerar så att nålen är i mitten kommer bilden att bli ett steg mer exponerad än om du inte haft exponeringskompensation. Mät på ett och samma ställe kommer du att se att du kommer att behöva olika tider för att hålla nålen i mitten med och utan exponeringskompensation.

Jg är Canon ägare och därför inte alls kunnig på Nikon. Men på Canon kan man ialla fall inte göra något i M läget. Det är manuellt punkt slut. I dom andra lägena kan du däremot kompensera/kalibrera så att kameran alltid "under eller överexponerar" men i M läget är det till att själv kunna kamerans så pass bra att du vet att kameran beter sig på ett visst sätatt du själv anpassar exponeringen efter det.
Men som sagt, hur det är på Nikon vet jag inte.

Robert, det står fel i manualen till D50. Exponeringskompensation finns inte i läge M. Om du ställt in exponeringskompensation i läge A, S eller P och sedan byter till M så har det ingen effekt på mätaren. Och det går ju inte att ställa in exponeringskompensation i M-läget eftersom den manövern styr bländaren.

Johannes

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto