Advertisement

Annons

D50 elr Minolta 5D??

Produkter
(logga in för att koppla)

dPettson

Medlem
Hejsan, jag har nu det sista valet att göra.

Välja mellan Nikon D50 elr en Minolta 5D.
Skillnaden mellan dessa kameror jag kan hitta är att 5D:n har anti-shake och lite mer tele på objektivet som följer med som standard.

Annars är dom identiska.
min lärare säger nikon men jag sugs mer åt minoltan..

Någon med synpunkter?

mvh david, evigt tacksam för era svar

Ny i dagarna offentliggjordes att KM kommer att lägga ner tillverkningen av kameror och Sony kommer att ta över denna och göra systemkameror med Minolta-fattning. Vad detta innebär i praktiken är väl inte helt klart ännu, men det kan ju vara värt att tänka på.
Det kan ju mycket väl vara så att detta även påverkar andra aktörer som tex Nikon, som en sekundär verkan, det kan man ju aldrig veta säkert...
Jag hade nog personligen avvaktat lite om jag funderade på Konica Minolta.

Om man dock ska kolla på själva kamerorna så tycker jag D5D verkar vara en bättre kamera, som har mer funktioner, på det stora hela. D50 har lite snabbare blixsynk. D50 har en status-LCD för inställningar medan D5D använder den stora "vanliga" LCD:n för detta. Den vanliga LCD:n drar ju mer ström. D50 har åas inte någon belysning för status-LCD:n.

Därtill kan det ju vara värt att titta på själva systemet och vilka objektiv som finns tillgängliga.
Har man inte några speciella önskemål så täcker båda systemen in det mesta, särskilt om man även räknar in objektiv från 3:e part.

Du kan ju även titta lite på denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50060&perpage=15&pagenumber=1

Underskatta inte vad du "dras till" bara. Magkänslan är viktig tycker jag. Nästan DEN viktigaste faktorn vid köp. Tekniskt är det ju inte mycket som skiljer, förutom AS till Konicans fördel.
Gillar du den bättre; köp den. Jag stod i samma val, men gjorde precis tvärt om, just tack vare känslan. Och jag ångrar mig inte.

Nikon.

Jag har svårt och se att Sony / Minolta kommer att komma ikappp Canon & Nikon inom en överskådlig framtid.

Minoltas digitala hus är kanske inte så tokiga, till en början.

Men deras obefintliga bakåtkompabilitet fick mig att byta märke.

Jag läste foto som tillval och fick överta min mors Minolta SRT 100 från sent 70-tal. Eftersom optiken på den inte skulle passa på ett nyare digitalt hus och jag värdesätter bakåtkompabilitet så fick valet bli Nikon.

D50, D70 & D100 ger dock inte automatisk ljusmätning med Manuell-fokus objektiv.
Det är AF objektiv som gäller där.

Utbudet på objektiv är större hos Nikon, går utmärkt att få tag på begagnade AF-objektiv om man inte vill köpa nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar