Annons

D50 eller 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att köpa en D-SLR, detta kommer att bli min första sådanm, jag har tänkt att mig kitet men 18-55mm. Jag har kollat på D50 och EOS 350D och tycker att dom är ganska likvärdiga. D50 har ju bara 6mpx kontra 350D med 8mpx, detta kanske inte blir någon större skilnad förrän man kommer till att göra förstoringar i A4 elr A3. Det kanske är kanske mer "framtidssäkert" att köpa 350D för den har fler pixlar? Sedan snabbheten, jag har läst att 350D är mycket snabb, hur är det med D50?

Vilket är det bästa att att satsa på först till kameran, en ny glugg typ 70-200mm eller en extern blixt?


Tacksam för svar.


MvH
Albin
 
Kamerorna är likvärdiga. Det bästa rådet är pröva att hålla i dem och gå på känslan. Alla tekniska skillnader är så små i praktiken att man kan bortse från dem.

Johannes
 
Instämmer med tidigare insändare. Tror inte att man gör bort sig vilken man än väljer av dom.
Pentax och Sony kan väl också vara intressant.
Själv har jag en 350D och är helnöjd. Använder batterigreppet på 350D, så ligger den riktigt skönt i handen. Är speciellt nöjd med det brusfria resultatet på höga iso. Jag använder aldrig blixt. Utan försöker göra det bästa av det naturliga ljuset.
 
Hej ..

Jag har varit lite ute efter en Nikon d50, för att jag tyckt nikon tar bättre kort. Men nu fick jag låna en Canon 350D. Jag måste säga att den är enklare att jobba med. Mest för att du kan se isotal i sökaren. Är det mörkt ute så ser du inte på nikon vilket iso-tal du har.

Nej generellt sett så blev jag glatt överaskad av canon. Även att jag helre vill ha en nikon. Ev så kan jag tycka att nikonen tar lite lite lite bättre bilder.

/johan
 
da_flower skrev:
Hej ..

Jag har varit lite ute efter en Nikon d50, för att jag tyckt nikon tar bättre kort. Men nu fick jag låna en Canon 350D. Jag måste säga att den är enklare att jobba med. Mest för att du kan se isotal i sökaren. Är det mörkt ute så ser du inte på nikon vilket iso-tal du har.

Nej generellt sett så blev jag glatt överaskad av canon. Även att jag helre vill ha en nikon. Ev så kan jag tycka att nikonen tar lite lite lite bättre bilder.

/johan

Vad jag vet kan man inte se ISO i sökaren på 350D. Och för övrigt beror större delen av bildkvalitén på objektivet och inte på kameran (Canon har ngt fördel brusmässigt).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.