Oj.
Ja, allt beror ju på vad du menar med bra objektiv. Tycker inte alls du behöver gå och köpa det dyraste direkt bara för att folk säger det. Du kommer att kunna få skarpa bilder på dina hundar med billigare saker också, även objektiven som följer med kamerorna. Det mesta handlar om att du lär du använda kameran och lära dig gå förbi begränsningarna i kameran eller objektivet.
Givetvis kommer en system kamera att underlätta mycket, de är snabbare, det är som dag och natt (visst finns det superbra compact kameror också men system är härligare).
Om jag förstod Stephan rätt så har din mamma en D50? I sådant fall ska du ju givetvis också önska dig en Nikon (så att du kan "låna" din mammas objektiv).
D50 och D70 är båda utgående modeller, de är på väg att försvinna från affärerna men säljs väll, än så länge, fortfarande, i alla fall i en del affärer.
D40 och D40x är det som har ersatt D50. D70 ersattes av D80.
Skillnaden på D40 och D40x är främst att D40x har 10 megapixlar istället för 6 som D40. Den är också något snabbare i seriebilds tagningen (3 bilder i sekunden istället för 2.5). Där är lite andra skillnader också.
D50 och D70 finns däremot att hitta för väldigt bra priser om du kan tänka dig en begagnad (se bara till att kolla så att allting funkar först och att sensorn inte har skador eller har hamnat på sniskan eller något).
Svårt att säga vilket hus du ska ha, jag tror säkert du blir väldigt nöjd med en D40x, grymt smidigt kamerahus utan att göra avkall på ergonomin, det är förvånansvärt skönt att hålla i trots den lilla storleken.
Som Ronnie sade, kolla
www.dpreview.com för att se alla skillnader och även läsa recenssioner av dem, sidan är på engelska men behöver du hjälp med något eller undrar över något så säg bara till.
Jag kan dock inte hålla med Stephan om rekomendationen om att skaffa ett begagnad 80-200/2.8 objektiv. Problemet är att, för att fota hundar och annat snabbt så kommer du nog vilja ha ett objektiv som fokuserar snabbt. Nikon AF 80-200/2.8 har inte så kallad AF-S. AF-S är innebär att objektivet har en egen motor som driver autofokusen. Detta gör att det fokuserar mycket snabbare och tystare. Ett sådant långt objektiv med så mycket glas tar lång tid att fokusera med om det inte har AF-S (jag har haft objektivet och sålt det pga långsam fokus).
Köper du däremot den senaste versionen med AF-S motor så kommer du ha ett snabbt fokuserande objektiv. Men du kommer också att vara 18,000 kronor fattigare om du köper det nytt. Eller si så där 11-12,000 om du hittar det begagnat.
Mycket teknik snack nu så fråga om det är nått du undrar om eller säg till om det blev för mycket.
Mvh
Rasmus Mattsson