Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40X, EOS 400D eller D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

jabwenger

Medlem
Hej,

Jag ska äntligen köpa en systemkamera. Men har väldigt svårt att välja vilken kamera jag ska ha.

En kompis kompis kan sälja mig sin D40X som knappt är använd för 2900:- och då får jag med det här objektivet 18-55 nikon dx,af-snikkor 18-55mm 1:3,5-5.6 g ed..

EOS 400D finns det flertal av för ca. 3500:- kr på blocket.
Och D60:n ligger på ca. 4000 den billigaste.

//JJ

Alla kameror är riktigt bra! Du skall absolut välja den som ligger bäst i handen! Att känna att menysystem är lättförståliga är också en klar fördel!
Lycka till!

Finns det någon skillnad mellan D40X och D60?

D60 har Expeed-processer, den gör bruset lägre på höga ISO plus att exponeringarna blir säkrare. D60 har även en sensor som känner av när man sätter ögat till sökaren och stänger av displayn. Plus en del annat godis.

Är allt det ni sagt nu värt att betala 1100 kr mer för?
Det jag gillar med D40X är att den är väldigt liten och med mindre knappar osv.. Väldigt lätt att använda.

Är allt det ni sagt nu värt att betala 1100 kr mer för?
Det jag gillar med D40X är att den är väldigt liten och med mindre knappar osv.. Väldigt lätt att använda.

Jag vet inte vad det är för kit du hittat till D60, men de brukar ha VR-objektiv. Det har inte D40x. Bara det är värt några hundringar.
Sen tycker jag att de lägre bruset är värt en liten slant, även om skillnaden inte är jättestor.

Husen till D60 och D40x se i princip identiska ut, så där behöver du inte bekymmra dig.

Okej, den billigaste D60:n jag hittar ligger på 4000:- och har inte VR, då får man betala ca. 500 kr mer.. Alltså 1600:- mer än en D40X med dubbla objektiv.

Ingen som har erfarenhet från alla dessa 3 kameror som kan hjälpa mig?

Är väldigt osäker själv, och all hjälp från er är guld värt.

Med tanke på min kassa ligger jag närmst D40X eftersom den är billigast. (2900:)

Canon EOS 400D ligger på 3500:-
Och Nikon D60 4000:- .

Om ni vet några andra kameror för samma pengar länka gärna dem, tack:)

En D40X är i stort sett samma kamera som D60. Jag tror inte att du behöver bry dig om skillnaden. D40 däremot är äldre vad gäller sensorns teknik.

En ny Nikon blir D60, och den kostar ca 6000kr med objektiv (18-55mm) efter höjningen.
En ny Canon 450D kostar ca 7000kr med objektiv (18-55mm).
Både Canon 400D och Nikon D40X måste köpas begagnat.

Om du trivs bäst med Nikon eller Canon kan inte jag hjälpa dig med, men båda är bra kameror.
Är den begagnade D40X du tittat på i bra skick så tycker jag att du ska välja den. 2900kr är ett vettigt pris.

Är den begagnade D40X du tittat på i bra skick så tycker jag att du ska välja den. 2900kr är ett vettigt pris.

Först, tack för ett väldigt bra svar!

Den D40X jag kollat på är väldigt fin och är knappt använd. Så jag köper nog den eftersom den är billig och verkar vara en bra nybörjarkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar