ANNONS
Annons

D40x D60 D3000 ????

Produkter
(logga in för att koppla)

DrMüller

Medlem
Hej,
Tänkte köpa en systemkamera (ja ännu en tråd om detta.. ;) ).
Fick tips av en vän om en Nikon D40X, kollade på blocket och priset kändes lagom, 1500-2000kr.
Såg senare när ett antal tester och forum var genom lästa att uppföljaren till D40 heter D60 och dess uppföljare D3000.
Det jag tyckte om med D40X var dess enkelhet och hjälp med ta bilden från displayen då jag är en glad amatör som skulle vilja (lära sig) ta bilder på mina barn, lingonriset i skogen och när barnen åker slalom etc.
Fråga: Skiljer det så mycket mellan dessa tre modeller att jag märker någon skillnad?
Är det värt att lägga några extra hundralappar på den senare modellen.

Mvh och tack - Per

Hej,

Den stösta skillnaden är att D3000 har LIVE VIEW förutom optiska okularet. LIVE VIEW kan vara kul om du avänder dig utav manuella objektiv. Annars är det lite sensorskillander mellan dessa modeller, och då främst att ju nyare, desto mer pixlar och lite bättre bildkvalitet framför allt i situationer där ljuset är lite dåligt.

Jag skulle personligen köpa D3000 om den bara kostar ett par hundra mer.

D3000 har inte liveview den heller. Men av dom tre skulle jag ändå valt den. Eller en 3100, borde gå att hitta billigt.
Aha...såg nu att du inte valde mellan de tre:/

Hej,
Tänkte köpa en systemkamera (ja ännu en tråd om detta.. ;) ).
Fick tips av en vän om en Nikon D40X, kollade på blocket och priset kändes lagom, 1500-2000kr.
Såg senare när ett antal tester och forum var genom lästa att uppföljaren till D40 heter D60 och dess uppföljare D3000.
Det jag tyckte om med D40X var dess enkelhet och hjälp med ta bilden från displayen då jag är en glad amatör som skulle vilja (lära sig) ta bilder på mina barn, lingonriset i skogen och när barnen åker slalom etc.
Fråga: Skiljer det så mycket mellan dessa tre modeller att jag märker någon skillnad?
Är det värt att lägga några extra hundralappar på den senare modellen.

Mvh och tack - Per

köp en d7000 istället!

köp en d7000 istället!

Jo det är lätt att vara generös med andras pengar.

Köp den nyaste kameran som ryms inom din budget. Det sker hela tiden en utveckling av prestandan.
För att försvåra det hela lite, kan det vara en god idé att köpa en sämre (äldre) kamera om det medföljer fler objektiv.

Dessa billigare kameror kan man ofta köpa nya för bara lite mer än begagnat. De som köper dessa kameror har ibland svårt att hänga med i att prisfallet på gamla modeller är så pass stort och att sedan övertyga säljaren att deras 3-5 år gamla instegsmodell har ett värde av 1/4-1/3 av nypriset kan vara svårt. Jag tycker att D3100 är ett vettigt val att köpa nytt och det finns i paket med 18-105VR för strax under 4000:- eller med 18-55+55-200 för 4300:- och med 18-55 för ca 3300:- (tyvärr framgår det inte om objektiven f u 18-105 är VR versionen - är det utan VR är nog kit med 18-105 VR mest prisvärt av dessa).
Man kan även köpa begagnade bättre kameror för en bra peng på blocket eller från Mattssons foto i Lund, Scandinavian Photo eller Hegethorns - i dessa fall erbjuds en garanti på 3-6 mån. I dessa fall borde en Nikon D5100/D90 eller t ex Canon 40D/50D med kitoptik passa inom din budget (under 4000:- ca alltså jämförbart med D3200 kitet) alla erbjuder live view på skärmen.

En d3100 är nu betald och väntar på leverans. Hittade på en på blocket och prutade ner till 2000kr. Ett orginal objektiv följer med, tror det blir jätte bra för mig ibörjan.
Bara att vänta på posten ( och hålla tummarna att dem kommer, tjusningen med att handla på blocket ;-) ).

Ville bara säga tack för eran hjälp med val av kamera!
Var till biblioteket och lånade fotokurs på dvd... börjar förstå det här med bländare m.m nu :)
Köpte en D3100 och den är nybörjarvänlig, auto-inställningen fungerar bra men vrider man på ratten så kan man göra mycket mer.
Tack för eran hjälp.

Ville bara säga tack för eran hjälp med val av kamera!
Var till biblioteket och lånade fotokurs på dvd... börjar förstå det här med bländare m.m nu :)
Köpte en D3100 och den är nybörjarvänlig, auto-inställningen fungerar bra men vrider man på ratten så kan man göra mycket mer.
Tack för eran hjälp.

Akta dig för de manuella lägena! Har du väl upptäckt vilka möjligheter de ger så kommer du snart att vilja ha en dyrare kamera. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar