Annons

D40 vs. D50 - Kontrast, vitbalans, fokus...

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jämför min D40 med min gamla D50 och märker att den förstnämnda ger betydligt hårdare bilder än D50'n när man kör med Jpeg och normala bildinställningar. Kollar jag i ex. LightRoom så är svärtan sjukt överdriven på D40 bilderna. Likaså verkar färgerna vara "boostade" något. Jag föredrog nog de "mildare" bilderna från D50'n. Klurar dock på om det är Lightroom som "ändrar" på något vis i bilden, och att de därför ser annorlunda ut där. Har dock kört en "reset" på bilderna i programmet och hm..de *ser* hårda ut som skam.

En annan sak med. Har D40 problem med vitbalansen både utan och med blixt? Utan blixt blir ju allt gult (om man inte lirar lite med VB-inställningarna och med blixt så kan VB'n diffa jättemycket på samma motiv, taget vid samma tillfälle.

Sen tycker jag nog att D40'n "tappar" fokus ibland. Kör AF-S, men på något underligt vis har jag bilder med "tappad" fokus - trots att motivet inte rört sig, eller flyttats i djupled. Har D40 svårare att sätta skärpa än D50 på något vis (utöver sina 2 mindre AF-punkter som jag ändå inte kör med, kör med EN punkt).

Bara lite kvällsfunderingar.

Allt gott!
/fredrik
 
Har du tittat på jpg-inställningarna i kamerorna? Där kan man ställa in skärpa, färger och kontrast till det man vill ha. Blir det någon skillnad om du fotar i raw? Det är ju ändå där du ser rätt bildkvalitet eftersom kameran bildbehandlar bilden i jpg. Grundinställningarna för hur kamerorna behandlar bilderna till en slutlig jpg-bild kan sälert skilja en del mellan kamerorna.

Mvh Micke
 
Har du tittat på jpg-inställningarna i kamerorna? Där kan man ställa in skärpa, färger och kontrast till det man vill ha. Blir det någon skillnad om du fotar i raw? Det är ju ändå där du ser rätt bildkvalitet eftersom kameran bildbehandlar bilden i jpg. Grundinställningarna för hur kamerorna behandlar bilderna till en slutlig jpg-bild kan sälert skilja en del mellan kamerorna.

Mvh Micke

Nja, något som är lite lustigt är att de mörka partierna svärtar även när jag kör råformat. Alltså - när bilden åker in i LR (Lighroom) så är svärtan helt igensatt i många fall. Detta upplevde jag nog aldrig på D50 på samma sätt. Nu pratar inte heller bilder med enorma kontraster i, utan vanlig bilder.

Om jag nu sätter en annan bildinställning ex. Soft, så är väl de mest till för när man fotar i jpeg som sagt, eller kan inställningen påverka råfilen med? En råfil är ju en råfil, liksom - eller?

Fredrik
 
Råfilen påverkas inte av dina inställningar. Det är enbart jpg-bilden som kameran tolkar som påverkas. Märkligt att svärtan skiljer sig. Jag har svårt att tro att man har gjort en nyare kamera med sämre prestanda. Kanske ett måndagsex till sensor som sitter i din d40.

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.