Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 och autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

andyp

Medlem
Hej funderar på att köpa Nikon D40. Vad jag förstått har inte denna någon motor för autofokus till objektivet.

Om vi tar detta som exempel:
Nikon D40 med 18-55 och 55-200. (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575247)
Dessa två objektiv måste väl stöd för autofokus om de följer med?

Jag är nybörjare, ett objektiv med 55-200 gör att man kan zooma in mer än med ett 18-55? Stämmer de?

Bra länk! Jag går i samma tankar. Velar mellan Nikon d40 och Canon eos 400d.

Eller an begagnad d50 för att få råd med fler roliga objektiv.

Har fattat det som att d40 kan ha alla nikons nyare objektiv iaf... Men inte tex sigma eller så? Nån som vet säkert, killen på el-giganten svamlade.

Jag undrar om d40 s tre autofokuspunkter är till en stor nackdel...canon 400 har ju tydligen hela nio stycken. Jag vill kunna fota mkt djur och barn i rörelse...är antal punkter viktiga då? Kan många punkter nån gång vara till nackdel?

Nickan74 skrev:
Bra länk! Jag går i samma tankar. Velar mellan Nikon d40 och Canon eos 400d.

Eller an begagnad d50 för att få råd med fler roliga objektiv.

Har fattat det som att d40 kan ha alla nikons nyare objektiv iaf... Men inte tex sigma eller så? Nån som vet säkert, killen på el-giganten svamlade.

Jag undrar om d40 s tre autofokuspunkter är till en stor nackdel...canon 400 har ju tydligen hela nio stycken. Jag vill kunna fota mkt djur och barn i rörelse...är antal punkter viktiga då? Kan många punkter nån gång vara till nackdel?
om du har många punkter på slipper du komponera om bilden efter du har fokuserat.

andyp skrev:
Om vi tar detta som exempel:
Nikon D40 med 18-55 och 55-200. (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575247)
Dessa två objektiv måste väl stöd för autofokus om de följer med?

Javisst!

Om du vill veta vilka objektiv som finns att köpa till D40, och alltså har inbyggd fokusmotor, har Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:

1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv eller välj nedan"

Denna tjänst inkluderar även objektiv från andra fabrikat än Nikon.

Per.

Antalet fokuspunkter på D40:n torde inte ha någon menlig inverkan alls på fotograferingen för nybörjare (och många därutöver). De kameror som har si eller så många fler fokuspunkter är inte proportionerligt bättre, det är fokuseringssystemets duglighet i sin helhet som i så fall måste jämföras.

Du kan ha nikons AF-S objektiv och sigmas objektiv märkta HSM. Dom har ju kommit med en ny 18-50 2,8 HSM den tror jag är grym.

3 punkter är kanske lite snålt men så länge du inte ska fota snabba bildserier av motiv som rör sig snabbt tror jag inte att det är något problem. Jag har själv 5 punkter i D70 men använder oftast bara den mittersta. Dessutom kommer du märka att du vill kunna påverka vilken punkt som ska vara aktiv så då spelar det inte så stor roll hur många du har att välja på. Du trycker ju bara ner avtryckaren halvvägs och komponerar om.

Men ska jag ta på springande hundar...kanske med ett tele...så låter det onekligen som det kan vara skönt att INTE behöva komponera om...för då är ju motivet 10 m närmare typ.

Har jag uppfattar hur sådana punkter funkar rätt då?

Det är inget problem att köra 18-55 och 55-200, de tillhör de nya (nya och nya... ca 5 år har AF-S funnits) AF-S objektiven som är snabbare och tystare.

Jag rekommenderar att du istället väljer 55-200VR, med inbyggd bildstabilisator. Kostar dig max 600kr till.

18-55 (motsvarande 27-55mm), är ett vanligt standard objektiv som lämpar sig för daglig fotografering, 55-200 (motsvarande 82,5 - 300mm) är ett s.k. teleobjektiv där du kommer närmare objekt på längre avstånd än vad du gör med 18-55.

Vad 55-200 också lämpar sig bra för är porträtt bilder, fast på 3-5m avstånd = m.a.o. väldigt bra att fota sina barn med, då vet de inte alltid vet att pappa fotar, och det är oftast de bilderna som är bäst.

Det är heller inga problem att köpa ett gammalt icke AF-S objektiv, det är mycket enkelt att fokusera rätt. Så fort du har fokus tänds en lampa längst ner till vänster i sökaren. Denna lampa tänds f.ö. även när du använder AF med AF-S objektiv.

Jag börjar med att skriv så här (så slipper jag få så mycket påhopp från C anhängare), EOS400D är en bra kamera.

Men... För en vanlig amatör så är D40 mycket bättre, menyerna är barnsligt enkla, det finns både hjälpbilder och hjälptext i menyerna som förklarar vilken nytta funktionen gör. M.a.o. större sannolikhet att använda rätt inställning vid rätt tillfälle.

Ljusmätaren, eller som det heter exponeringsmätaren, är mycket bättre i autoläget. Framförallt gäller det när man fotar i vanlig inomhusbelysning, eller s.k. blandljus.

Visst finesser och massor av pixlar är ju jättekul, men vad spelar det för roll om bilderna är dåligt exponerade.

Standardobjektivet är jättebra, framförallt om man jämför med det objektivet som Canon knycklar ner i sina lådor. Med standardobjektivet så upplevde jag mer detaljer ur D40s bild än samma bild med 400d och dess 18-55. Skärpan sitter inte i pixlarna utan i objektivet.

AF:en funkar riktigt bra, den består av 3 stora punkter (täcker förhållndevis stor del av sökarbilden), istället för som t.ex. 400D som har en stor och flera små.

Hälsningar

Adam

hmm läser man på cyberphotos sida om Sigma 18-200 OS till Nikon så står det att den funkar på D40 men inte om man testar det där sökgrejjen på deras sida. det e lite skumt tycker jag.

janne_145 skrev:
hmm läser man på cyberphotos sida om Sigma 18-200 OS till Nikon så står det att den funkar på D40 men inte om man testar det där sökgrejjen på deras sida. det e lite skumt tycker jag.

------------------------------------------------

Bättre att köpa förhållandevis skarp 18-55/55-200VR än ett vinjetterande och inte särskilt skarpt Sigma 18-200...

Adam

Nickan74 skrev:
Men ska jag ta på springande hundar...kanske med ett tele...så låter det onekligen som det kan vara skönt att INTE behöva komponera om...för då är ju motivet 10 m närmare typ.
Du kommer att ha fullt sjå att följa hunden i sökaren och får nog vara glad om autofokusen hinner med. Omkomponering gör du genom att beskära bilderna i datorn i efterhand.

Jag har försökt använda flera fokuspunkter för snabbrörliga motiv men åtminstone mina nio punkter (Canon 20D, tror 400 D är lika) sitter alldeles för långt isär för att det skall vara användbart att kameran väljer punkt själv vid panoreringar. Jag använder därför bara mittpunkten. Mittpunkten är i många kameror ofta lite känsligare än övriga AF-punkter.

Det är möjligt det funkar om man har 40-50 punkter men vad jag förstår använder även många som har sådana kameror mittpunkten när de följer rörliga motiv eftersom fokus ofta fastnar på något ovidkommande i för- eller bakgrunden.

När motiven är stilla använder jag däremot ibland andra punkter än mitten för att slippa komponera om så mycket.

janne_145 skrev:
jag har haft båda och vill bara ha ett objektiv istället.

------------------------------------------------

Men då har du ju gjort ett val - att kompromissa.
Det är ok, men ju mer zoom omfång, desto mer kompromissar man.

Hälsningar

Adam

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto