Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D40 och autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

andyp

Medlem
Hej funderar på att köpa Nikon D40. Vad jag förstått har inte denna någon motor för autofokus till objektivet.

Om vi tar detta som exempel:
Nikon D40 med 18-55 och 55-200. (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575247)
Dessa två objektiv måste väl stöd för autofokus om de följer med?

Jag är nybörjare, ett objektiv med 55-200 gör att man kan zooma in mer än med ett 18-55? Stämmer de?

Bra länk! Jag går i samma tankar. Velar mellan Nikon d40 och Canon eos 400d.

Eller an begagnad d50 för att få råd med fler roliga objektiv.

Har fattat det som att d40 kan ha alla nikons nyare objektiv iaf... Men inte tex sigma eller så? Nån som vet säkert, killen på el-giganten svamlade.

Jag undrar om d40 s tre autofokuspunkter är till en stor nackdel...canon 400 har ju tydligen hela nio stycken. Jag vill kunna fota mkt djur och barn i rörelse...är antal punkter viktiga då? Kan många punkter nån gång vara till nackdel?

Nickan74 skrev:
Bra länk! Jag går i samma tankar. Velar mellan Nikon d40 och Canon eos 400d.

Eller an begagnad d50 för att få råd med fler roliga objektiv.

Har fattat det som att d40 kan ha alla nikons nyare objektiv iaf... Men inte tex sigma eller så? Nån som vet säkert, killen på el-giganten svamlade.

Jag undrar om d40 s tre autofokuspunkter är till en stor nackdel...canon 400 har ju tydligen hela nio stycken. Jag vill kunna fota mkt djur och barn i rörelse...är antal punkter viktiga då? Kan många punkter nån gång vara till nackdel?
om du har många punkter på slipper du komponera om bilden efter du har fokuserat.

andyp skrev: