Annons

D40 - mörkerfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Akustic

Ny medlem
Hej!
Jag har en nikon D40 och ska leka dektektiv i natt då vi haft mkt inbrott i grannhuset, min plan är att ställa kameran på stativ med mitt 55-200 objektiv för att sedan kunna ta foton (filma? går det?) Och problemet är att jag bor på tredje våningen och ska ta fotot ner emot ett område med väldigt svag belysning (gatubelysning mm) och jag kan inte riktigt ställa in kameran optimalt för att ta så snabba kort som möjligt under dessa förhållanden. Finns det någon som har bra tips?

/Simon

D40 är nog ingen kamera du kan leka
I mörkret med tyvärr. Kanske om du skaffar ett väldigt ljusstarkt objektiv men fattar jag dig rätt så behöver du tele och ljusstarka tele kostar en del.

D40 är nog ingen kamera du kan leka
I mörkret med tyvärr. Kanske om du skaffar ett väldigt ljusstarkt objektiv men fattar jag dig rätt så behöver du tele och ljusstarka tele kostar en del.

Kan jag inte fånga det jag ser ens? Jag vill bara fånga en bild behöver inte vara skarp eller ljus efter

Försöka duger, prova 1/20s så högt iso du kan och så stor bländaröppning som möjligt så får du se om bildkvaliten duger till det du önskar. Trodde du ville kunna identifiera personerna och då krävs nog lite mer än det du har.

Filma går inte med din kamera.
Som andra skrivit ställ ISO så högt det bara går och använd stadigt stativ.

Om du sätter upp en blixt strategiskt placerad och fixar på något sätt att den också löser ut, så kan du fixa det, och då blir ju de här personerna väldigt medvetna om att de är fotograferade, så de lär försvinna kvickare än en avlöning. Jag har använt enbart blixt med trampkontakt i avskräckningssyfte vid något tillfälle i forntiden, och det är väldigt effektivt mot dem som hoppas på mörker.

Försöka duger, prova 1/20s så högt iso du kan och så stor bländaröppning som möjligt så får du se om bildkvaliten duger till det du önskar. Trodde du ville kunna identifiera personerna och då krävs nog lite mer än det du har.

Det kan jag göra genom att ha inställningen för blixt av på då antar jag?
var ställer jag in 1/20s någonstans?
(ps jag har ägt kameran i några timmar och har aldrig haft någon innan)

D40

Hej!
Jag lyckades ta några foton inatt och skulle vilja ha hjälp med att optimera bilderna till de bästa samt få tips om hur jag kan fta ännu bättre bilder i morgon natt, någom som kan maila lite med mig?

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar