Annons

D4 vs D810

Produkter
(logga in för att koppla)

B737

Medlem
Hej,

Förutom fler fps, tåligare hus, ethernet, bättre batteri - vad talar för D4/s? Verkar ju nu som den nya 810'an får D4'ans af så den verkar ju närma sig storebror ur flera aspekter? D4 har lägre upplösning givetvis, men det är väl också det som bidrar till hastigheten.

Säkert har jag missat något, men lite tankar kring detta skulle uppskattas...

Erik

Det beror ju helt på dina krav/önskemål.

De sakerna du rabblade upp är precis det som gör det värt för många press- och sportfotografer att skaffa en D4(s). Jag har både ett par D4or och en D800 och ser det som helt olika kameror för olika syften. Min D800 använder jag i princip bara för filmning och "finjobb" där jag kan ha nytta av upplösningen.

Som jag ser det, om du inte absolut måste ha hög hastighet så är det riktigt dumt att betala nästan dubbla priset för en D4s, jag tycker att D810 är en bättre kamera.

Det viktigaste argumentet för att välja D4/D4s före D810 är förutom bildhastighet, ISO-prestanda och robustheten - arbetsflödet. Där har du WT-5 och ethernet men även kommunikationsfunktioner för bildöverföring och möjlighet för en bildredaktör att hämta bilder direkt i kameran. Viktigt är också att direkt i kameran kunna sätta ITPC-data så att bilden kan vara helt klar för publicering direkt från kameran. Även XQD-korten är betydligt snabbare vid överföring av bilderna än CF och SD.

Om det är viktigt att bilderna kan publiceras snabbt, du behöver de lilla extra på höga ISO, att möjligheten till rätt/bra bilder förbättras med högre bps och större buffert och/eller att ett robust och tåligt hus ökar säkerheten för att få rätt/bra bilder, då är D4/D4s ett bättre val än D810.

Precis som "Orky" så använder jag D4s och D4 till det mesta och min D800E till "finjobb" och filmning.

Sen har D4/D4s en del fina möjligheter som inte finns på D800/D810 där möjligheten att med bara en hand växla ISO och slå auto-ISO på/av är en av de bästa. En annan bra feature är det beskurna filmläget som ger 2,7x-crop.

Tack...

Utmärkta svar - stort tack.

Vad är då "finjobb" och hur allround är D4(s)? Porträtt och bröllop - är detta typiska D800 områden medan D4(s) mer handlar om snabba sportsekvenser och en skyttegrav någonstans? Säkert dum fråga, men är verkligt intresserad av hur ni kunniga använder er utrustning.

Tack igen

Erik

Det beror ju helt på dina krav/önskemål.

De sakerna du rabblade upp är precis det som gör det värt för många press- och sportfotografer att skaffa en D4(s). Jag har både ett par D4or och en D800 och ser det som helt olika kameror för olika syften. Min D800 använder jag i princip bara för filmning och "finjobb" där jag kan ha nytta av upplösningen.

Jobbar och tänkter ungefär likadant, D4 när det ska gå undan eller när ljuset är dåligt.

Telebilderna tar jag nästan undantagslöst med D4.

Sen är handhavandet bättre.

Porträtt och andra statiska situationer så kör jag D800.

Ibland har jag normalzoom och D800 på ena axeln och 70-200/80-400 och D4 på andra.

Utmärkta svar - stort tack.

Vad är då "finjobb" och hur allround är D4(s)? Porträtt och bröllop - är detta typiska D800 områden medan D4(s) mer handlar om snabba sportsekvenser och en skyttegrav någonstans? Säkert dum fråga, men är verkligt intresserad av hur ni kunniga använder er utrustning.

Tack igen

Erik
Din sammanfattning är utmärkt. Det betyder dock inte att de blir direkt dåliga på den andras specialområdenområden, bara inte lika bra.

Sen har D4/D4s en del fina möjligheter som inte finns på D800/D810 där möjligheten att med bara en hand växla ISO och slå auto-ISO på/av är en av de bästa. En annan bra feature är det beskurna filmläget som ger 2,7x-crop.

Gud (Nikon) hör bön, med senaste firmwaren till D800/E kan man programmera Rec-knappen till att ändra ISO och Auto-ISO, precis som på D4. :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto