Annons

D3300/d5300/d7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kört med flera olika Sigma-objektiv av varierande ålder på D7100 (någon D7200 har inte kommit ännu :) utan problem, och jag har kört ett par Sigma-objektiv på D5300 också utan problem.

7100 ska inte vara några problem vad jag vet om. Problemen finns beskrivna på Sigmas hemsida har även kollat med tura (serviceverkstad) som bekräftade att i.a.f. den modellen jag har behöver uppdateras.

Se mer på http://www.sigmaphoto.com/article/information-regarding-the-nikon-d5300-cameras

Jag har använt 5100 i 1,5 år nu och kommer att uppgradera till 7100 eller möjligen 7200. Ytterst sällan jag haft nytta av den vinklingsbara skärmen. Förra helgen på Sweden Rock använde jag den för att filma över huvudet på folk men annars nästan aldrig. Jag tycker det är alldeles för dålig bild jämfört med en riktig sökare. jag vet inte om 5300 är märkbart bättre.

Jag saknar också snabbare autofokus och lite fler bilder per sekund. 7100 med 1,3 cropläget ger 7 bilder i sekunden vilket är ett klart lyft. För fågelfoto mm måsta jag alltid beskära i efterhand så då kan man lika bra använda 1,3 läget direkt och få bättre prestanda.

Att ditt första inlägg fick en del förvånade svar beror nog på att det är ett ganska stort glapp mellan att de "kan ha problem i live view" och som du skrev "inte [är] kompatibla med". Det första pekar på ett möjligt problem med rätt begränsade konsekvenser och det andra låter som de skulle vara helt oanvändbara ihop med kamerorna i fråga.

Men då förstår jag bättre vad du syftade på :)

Att ditt första inlägg fick en del förvånade svar beror nog på att det är ett ganska stort glapp mellan att de "kan ha problem i live view" och som du skrev "inte [är] kompatibla med". Det första pekar på ett möjligt problem med rätt begränsade konsekvenser och det andra låter som de skulle vara helt oanvändbara ihop med kamerorna i fråga.

Men då förstår jag bättre vad du syftade på :)

Without the latest firmware, the OS and Live View Auto Focus functions do not work properly when it is used with the Nikon D5300

Tycker ändå att felaktig fokus i liveview och felaktig bildstabilisering får ses som ganska irriterande fel. Det tog ganska lång tid att erkänna problemet för sigma så "kan" ha problem "kan" nog vara ganska omfattande. Det objektivet jag har och det jag tänkte köpa behövde iaf uppdateras. Nu kostar det ju som sagt några ynka hundralappar för gamla objektiv och går på garantin för nya så det är väl inte hela världen om problemet uppstår. Finns tydligen några gamla som sigma inte kommer att fixa. Men det går ju att fota ostabiliserat och eller utan liveview.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto