Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3100 - batteritid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med andra ord tycker jag man kan ge råd om det som frågas hellre än att avråda från en så pass enkel grej som ett extra batteri.

Att säga att det troligen inte är nödvändigt, men att det under vissa omständigheter kan vara bra att ha ett extra batteri är väl just att svara på frågan? Det är iaf inte att avråda från att köpa ett extra batteri.

Är det vanligt ibland tredjepartsbatterier, att de saknar dessa skyddskretsar? Hur ska man kunna veta om de gör det eller inte? Ska man kanske försöka hålla sig till vissa väl ansedda piratmärken?

Det är nog inte så vanligt numera att batterier till tex kameror eller telefoner saknar dessa, men det är svårt att veta vilka som gör det och inte. För att det ska "hända något" även om de saknar dem så krävs det ju även att kameran eller laddaren är felaktig (eller felkonstruerad). Så på det hela taget är väl risken att det ska hända något tämligen liten, men om det gör det så blir det rätt tråkiga grejer som händer. Gasbildning och hög värmeutveckling och i värsta fall en explosion. (Den intresserade kan söka på youtube efter "lipo fire" eller liknande, för exempel.)

Det är nog inte så vanligt numera att batterier till tex kameror eller telefoner saknar dessa, men det är svårt att veta vilka som gör det och inte. För att det ska "hända något" även om de saknar dem så krävs det ju även att kameran eller laddaren är felaktig (eller felkonstruerad). Så på det hela taget är väl risken att det ska hända något tämligen liten, men om det gör det så blir det rätt tråkiga grejer som händer. Gasbildning och hög värmeutveckling och i värsta fall en explosion. (Den intresserade kan söka på youtube efter "lipo fire" eller liknande, för exempel.)

Så alltså är det egentligen inte batteriets fel om något händer, utan laddaren eller kameran? Kan man då säga att risken för att något ska hända är ganska liten, eftersom Nikon gör bra grejer? :)

Såntdär vågar jag inte utala mig om. :) Finns alltid saker som kan falera och det KAN ju bli fel på ett batteri åxå. Lithiumbatterier är ganska känsliga mot fysisk påverkan tex, fast mot sådant finns det ju inget skydd, annat än att se till att det inte händer.

Att säga att det troligen inte är nödvändigt, men att det under vissa omständigheter kan vara bra att ha ett extra batteri är väl just att svara på frågan? Det är iaf inte att avråda från att köpa ett extra batteri.

Alla har inte använt så timida ordalag, mitt första inlägg var inte heller direkt riktat till någon specifik person utan snarare att bägaren hade runnit över för mig efter att ha läst flera trådar där just behovet av extra batterier ifrågasatts av flera expertvittnen som uppenbarligen aldrig haft ett enda problem med sitt batteri eller råkat få slut på ström i det.

Okej, /nu/ är jag nog klar.

Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha fått något förstört av ett piratbatteri, har någon annan det?

Det enda skulle vara att vissa av de allra billigaste varianterna kan funka sådär och ha kort livslängd, men de kostar sådär 100-150 kr mot 650 kr för original så det kankse man får räkna med.

Sedan finns det väl 1000 anledningar att ha extrabatterier, jag orkar inte upprepa dem igen men så fort man är utom armlängds avstånd från en laddare börjar orsakerna dyka upp. Ni som inte behöver det kan ju vara nöjda, jag är själv rätt nöjd över att ibland inte vara inom armlängds avstånd från en laddare...

Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha fått något förstört av ett piratbatteri, har någon annan det?

Det enda skulle vara att vissa av de allra billigaste varianterna kan funka sådär och ha kort livslängd, men de kostar sådär 100-150 kr mot 650 kr för original så det kankse man får räkna med.

Jag har haft två problem med batterier från andra tillverkare, det ena passade inte riktigt i kameran (ett Hähnel-batteri till en Ixus 50) och det andra slutade hålla laddning efter några månader (minns inte märke, men det satt i en Ixus 40). Ingen av kamerorna självantände, men jag blev lite sur på att batteritiden gick ned så fort - även om priset är en fjärdedel blir man snabbt trött på att batteriet är slut varje gång man tar fram kameran.

Många andra är ju å andra sidan jättenöjda med sina billiga pira^H^H^H^Htredjepartsbatterier, så det är nog lite slump vilken sort man får. Eller så var det sämre förr.

ANNONS