Annons

D3100 - batteritid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Welkin

Medlem
Hur länge klarar sig ett EN-EL14-batteri i en Nikon D3100, innan man måste ladda upp det igen? Vad är enklast att mäta batteritiden i - antal tagna bilder, eller faktiskt minuter/timmar som man kan ha den påslagen?

Funderar på att köpa ett reservbatteri. Kan ju vara bra att ha då man inte har uppladdningsmöjligheter jämt, t.ex. på resan. Vad tror ni om detta: http://www.mytrendyphone.se/shop/nikon-coolpix-p7000-39274p.html ?

Med största sannolikhet är det väl någon typ av piratbatteri. Brukar de fungera avsevärt mycket sämre? Kan kameran ta skada av det? Är ALLA EN-EL14-batterier kompatibla med Nikon D3100?

Hur länge klarar sig ett EN-EL14-batteri i en Nikon D3100, innan man måste ladda upp det igen? Vad är enklast att mäta batteritiden i - antal tagna bilder, eller faktiskt minuter/timmar som man kan ha den påslagen?

Funderar på att köpa ett reservbatteri. Kan ju vara bra att ha då man inte har uppladdningsmöjligheter jämt, t.ex. på resan. Vad tror ni om detta: http://www.mytrendyphone.se/shop/nikon-coolpix-p7000-39274p.html ?

Med största sannolikhet är det väl någon typ av piratbatteri. Brukar de fungera avsevärt mycket sämre? Kan kameran ta skada av det? Är ALLA EN-EL14-batterier kompatibla med Nikon D3100?
Batteriet till den kameran räcker säkert jäkligt länge
Jag själv har farit till Thailand med D90, D300,D40 och D700 och har aldrig behövt ladda någon av dom kamerorna på dom ca 21 dagar man var borta varje gång man reste ( Jag har haft laddaren med mej). Tog sisådär ca 800-1200 bilder i snitt på varje resa + att man satt och kollade dom på LCD skärmen på kvällarna och fipplade lite allmänt med kameran.

Senast ändrad:
Framför allt är det stor skillnad på om man tar alla bilderna på samma dag eller om man tar ett par bilder om dagen tills batteriet är slut. Om man tar alla bilderna på samma dag kommer batteriet att hålla för fler bilder, men såklart kortare tid totalt sett. I det fallet skulle det inte förvåna mig om den håller för en bit över 1000 bilder, annars kanske hälften om den får ligga länge mellan användningarna.

Nu vet jag inte hur det är med just D3100, den kan vara snålare så man kanske får justera båda värdena lite uppåt men det borde vara i det området.

Tack för era svar! Det var skönt att höra att batteriet är så pass långlivat åt gången i alla fall!

Har någon några tankar kring detta?

Fotade novemberkåsan med d3100 i år, alltså ute i ca -3 tog ca 350 bilder och fipplade endel med kamerandå det var natt. inbyggda blixten på ca 10 bilder.
Efter det var battaret helt slut

Bytte till en d7000 och fotade i helgen 400 bilder i ca -8 , lite mindre fipplande med kameran
ca 10 bilder med blixt och efter det var batteriet mer än halv fullt.

Mitt intryck var att D3100 batteriet inte alls räckte så länge speciellt inte jämfört med D7000
jag funderade direkt på ett extrabatteri.

mvh
joakim

Tack för era svar! Det var skönt att höra att batteriet är så pass långlivat åt gången i alla fall!

Har någon några tankar kring detta?

Jamen, vad ska du då med ett reservbatteri till? Jag har samma erfarenheter som de andra, jag laddar sällan batteriet på min D90 på en veckosemester. Eller tänker du semestra där det över huvud taget inte finns el?

Per.

Fotade novemberkåsan med d3100 i år, alltså ute i ca -3 tog ca 350 bilder och fipplade endel med kamerandå det var natt. inbyggda blixten på ca 10 bilder.

När det är kallt så försämras ju kapaciteten på batterier avsevärt. Med min D300 kan jag ta över 1200 bilder om det är 15-20 plusgrader, medan det kan räcka med 50-100 i -20 för att batteriet ska vara "dött".
Så även om D7000 är bättre (den har väl större batteri) så behöver inte D3100 vara dålig. Ska man använda kameran i minusgrader är det kanske bra med ett extra batteri, men annars behöver man troligen inte ladda så särskilt ofta.

Beror på

Batterierna till Nikon räcker länge. Men - jag plåtade bl.a. fåglar i flykt under en resa och var då glad att jag hade tre batterier med mig - kör man serietagningar och autofokusen får jobba utav 17, så drar det ström. Att stå med tomt batteri (och fullt minneskort) när BILDEN dyker upp, det vill man ju inte vara med om.

Pirat eller original? Tja, jag har en D300 med tillbehör, så inte snålar jag på batterierna - köper alltså endast original, väl medveten om att vissa piratmärken säkert KAN funka lika bra om man har tur, men varför chansa?

/ mvh FiCa1

När det är kallt så försämras ju kapaciteten på batterier avsevärt. Med min D300 kan jag ta över 1200 bilder om det är 15-20 plusgrader, medan det kan räcka med 50-100 i -20 för att batteriet ska vara "dött".
Så även om D7000 är bättre (den har väl större batteri) så behöver inte D3100 vara dålig. Ska man använda kameran i minusgrader är det kanske bra med ett extra batteri, men annars behöver man troligen inte ladda så särskilt ofta.

Helt rätt, villa bara dela med mig av en erfarenhet till frågeställaren så han kunde få ett praktiskt exempel där ett extra batteri kan vara bra att ha.

Min erfarenhet är att i låga temperaturer har dt rätt liten betydelse hur många bilder man tar med ett batteri, det tar slut efter ungefär lika lång tid iallafall. Då menar jag under -20 och att man knäpper några bilder emellanåt.

I -40-45 håller ett batteri i en D200 och D300 ungefär 45 minuter oavsett vad man hittar på med det.

Jag kan i alla fall lugna dig på en punkt: Nikons systemkameror drar i princip ingen ström alls när de är påslagna, så länge du inte gör något med dem. Det går nästan inte att dra ut batteriet genom att glömma att stänga av kameran, då får du ha den liggande i månader eller år.

Bytte till en d7000 och fotade i helgen 400 bilder i ca -8 , lite mindre fipplande med kameran
ca 10 bilder med blixt och efter det var batteriet mer än halv fullt.

Mitt intryck var att D3100 batteriet inte alls räckte så länge speciellt inte jämfört med D7000
jag funderade direkt på ett extrabatteri.

mvh
joakim

Min erfarenhet också, använder du LV eller filmar tar det slut ännu snabbare.

Jamen, vad ska du då med ett reservbatteri till? Jag har samma erfarenheter som de andra, jag laddar sällan batteriet på min D90 på en veckosemester. Eller tänker du semestra där det över huvud taget inte finns el?

Per.

"Så pass" är inte nödvändigtvis "tillräckligt pass". ;) Jag kommer att vara ute i ca tre månader på en resa, och jag vet av egen erfarenhet att man inte alltid kan räkna med att ha tillgång till eluttag, ens i den mest civiliserade delen av världen. Det är ofta väldigt skönt att ha ett reservbatteri i stället för att behöva jaga eluttag.

Jag kan i alla fall lugna dig på en punkt: Nikons systemkameror drar i princip ingen ström alls när de är påslagna, så länge du inte gör något med dem. Det går nästan inte att dra ut batteriet genom att glömma att stänga av kameran, då får du ha den liggande i månader eller år.

Det var skönt att höra! Tack för det inlägget!

Man undrar ifall de som inte tycker man behöver reservbatteri för att de aldrig fått slut på sitt enda batteri även väntar med att börja använda linslock tills de fått första repan på frontlinsen.

Någon som vet något om hur man bör använda ett "piratbatteri"? Om man t.ex. inte bör ladda det i originalladdaren, eller om man behöver ett annat batterigrepp till det (det sistnämnda kanske låter lite väl överreaktionärt...)? Finns det alltid en viss risk med att använda batterier från tredjepartstillverkare - kan man skada kameran?

Man undrar ifall de som inte tycker man behöver reservbatteri för att de aldrig fått slut på sitt enda batteri även väntar med att börja använda linslock tills de fått första repan på frontlinsen.

Ska man resonera så att man ska köpa saker för att man KANSKE nån gång kommer att behöva det så är det väl lika bra att köpa en extra D3100 eller två, med en 8 batterier till vardera om fall nån skulle gå sönder och en annan bli stulen och...

Själv brukar jag köpa saker jag behöver och inte saker som jag kanske (eller kanske inte) behöver nån gång.

Någon som vet något om hur man bör använda ett "piratbatteri"? Om man t.ex. inte bör ladda det i originalladdaren, eller om man behöver ett annat batterigrepp till det (det sistnämnda kanske låter lite väl överreaktionärt...)? Finns det alltid en viss risk med att använda batterier från tredjepartstillverkare - kan man skada kameran?

Det finns alltid en risk att använda alla batterier. Skulle det vara så att man använder ett batteri från 3:e part och batteriet skulle skada kameran så kommer tillverkaren av kameran säkerligen hävda att garatin inte gäller, om sådan finnes kvar.
Risken att använda "pirat"-batterier är dock rätt liten i normalfallet, men det finns en del batterier som saknar de skyddskretsar som ska skydda mot överladdning och djupurladdning och skulle inte kameran eller laddaren stänga av i tid då så kan det bli mindre kul.

Ska man resonera så att man ska köpa saker för att man KANSKE nån gång kommer att behöva det så är det väl lika bra att köpa en extra D3100 eller två, med en 8 batterier till vardera om fall nån skulle gå sönder och en annan bli stulen och...

Själv brukar jag köpa saker jag behöver och inte saker som jag kanske (eller kanske inte) behöver nån gång.

Man kan ju vara lite realistisk också, istället för att dra till med rena överdrifter. Budgeten för ett extra batteri är inte direkt något som borde orsaka hungersnöd i ett litet land, och om en person nu verkar tycka det är en bra grej att ha så kanske det känns lite fånigt för honom eller henne att stå där med ett trasigt batteri efter man har lyssnat på de som med säkerhet vet att man aldrig behöver ett extra för det har aldrig hänt dem.

Med andra ord tycker jag man kan ge råd om det som frågas hellre än att avråda från en så pass enkel grej som ett extra batteri. I andra trådar får ju folk faktiskt råd till höger och vänster om att skaffa sig extra kamerahus utan att någon direkt skriker onödiga lyxprylar, så jag förstår inte riktigt motviljan mot att acceptera att ett litet batteri kan vara en billig (nåja, inte jämfört med objektivlock, men ändå) försäkring.

Oj, vad jag tjatar. Batterier är tydligen en viktig fråga för mig, men nu är jag nog klar. Tack för uppmärksamheten!

Det finns alltid en risk att använda alla batterier. Skulle det vara så att man använder ett batteri från 3:e part och batteriet skulle skada kameran så kommer tillverkaren av kameran säkerligen hävda att garatin inte gäller, om sådan finnes kvar.
Risken att använda "pirat"-batterier är dock rätt liten i normalfallet, men det finns en del batterier som saknar de skyddskretsar som ska skydda mot överladdning och djupurladdning och skulle inte kameran eller laddaren stänga av i tid då så kan det bli mindre kul.

Är det vanligt ibland tredjepartsbatterier, att de saknar dessa skyddskretsar? Hur ska man kunna veta om de gör det eller inte? Ska man kanske försöka hålla sig till vissa väl ansedda piratmärken?

Vad vet ni om "Original OTB" (http://www.mytrendyphone.se/shop/nik...00-39274p.html)? Är det ett gediget märke?

Är det ens ett märke? Jag googlade på "OTB", och det enda jag fick fram var "Operations Test Battery". Vad innebär det?

ANNONS