Annons

D3100 alternativ+lite nybörjar frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa har satt in en annons här angående köp av D3100 men fick ingen vidare respons. (Ett svar och det var utanför mina prisramar på 2000kr)
Vill nu ha tips på alternativa kameror eller är det helt enkelt omöjlig att få en D3100 för 2000-2500kr?

En annan fråga det står att kameran "bara" klarar 5000 kort vad händer när man uppnått så många kort ungefär dör kameran totalt då? Tänkte ifall det var ett sånt chip det sitter i skrivmaskiner att man bara byter ut det så fungerar allt igen?

Tacksam för svar!
 
En annan fråga det står att kameran "bara" klarar 5000 kort vad händer när man uppnått så många kort ungefär dör kameran totalt då?

Det där måste vara ett missförstånd. Om det inte är något fel på kameran så ska den kunna ta väldigt många fler bilder än så.

Det finns många alternativa modeller, vilka som är lämpliga beror på vad du vill ha kameran till.
 
Hej allihopa har satt in en annons här angående köp av D3100 men fick ingen vidare respons. (Ett svar och det var utanför mina prisramar på 2000kr)
Vill nu ha tips på alternativa kameror eller är det helt enkelt omöjlig att få en D3100 för 2000-2500kr?

En annan fråga det står att kameran "bara" klarar 5000 kort vad händer när man uppnått så många kort ungefär dör kameran totalt då? Tänkte ifall det var ett sånt chip det sitter i skrivmaskiner att man bara byter ut det så fungerar allt igen?

Tacksam för svar!


Klarar bara 5000 kort innebär förmodligen att minneskortet som de säljer den med bara rymmer så många bilder. Dessa kopierar du till din dator, sedan tömmer du kortet och är redo för 5000 nya bilder. Frågan är snarare i vilken kvalitet du får 5000 bilder. De flesta kameror kan ta bilder i olika kvalitet, förmodligen så även D3100, ju bättre kvalitet desto mer plats tar bilden, och desto färre går in på kortet.
 
50 000 är nog d3100 testad för och det är en slags "garanti" dom har. Men den funkar säkert att ta 150 000 bilder med.
Kolla på D3000, föregångaren till D3100 - dom är billiga.
 
Klarar bara 5000 kort innebär förmodligen att minneskortet som de säljer den med bara rymmer så många bilder. Dessa kopierar du till din dator, sedan tömmer du kortet och är redo för 5000 nya bilder. Frågan är snarare i vilken kvalitet du får 5000 bilder. De flesta kameror kan ta bilder i olika kvalitet, förmodligen så även D3100, ju bättre kvalitet desto mer plats tar bilden, och desto färre går in på kortet.

Det där måste vara ett missförstånd. Om det inte är något fel på kameran så ska den kunna ta väldigt många fler bilder än så.

Det finns många alternativa modeller, vilka som är lämpliga beror på vad du vill ha kameran till.

Aha nu känner man sig lite dum hehe, såg på blocket att någon skrev "Kameran har tagit 50 bilder man ska klara upp till 5000" nånting sådant och trodde såklart han menade att kameran inte kommer fungera runt det antalet.. Dumstruten är på.

Har läst runt lite om kameror och hittat canon 50 någonting och nikon d3100. Vad den ska användas till är mest hobbyfoto ta kort på olika saker, träd m.m. Ta med när man reser någonstans. Plus om man även kan filma och det klarar ju nikon kameran!
 
50 000 är nog d3100 testad för och det är en slags "garanti" dom har. Men den funkar säkert att ta 150 000 bilder med.
Kolla på D3000, föregångaren till D3100 - dom är billiga.

Jo har kikat lite på D3000 och den verkar också helt ok! Men vet inte tar den lika bra bilder som d3100 och är det den enda skillnaden att man kan filma med den sistnämnda?
 
Jo har kikat lite på D3000 och den verkar också helt ok! Men vet inte tar den lika bra bilder som d3100 och är det den enda skillnaden att man kan filma med den sistnämnda?

D3000 tar säkert lika bra bilder, vart fall så man inte märker nån större skillnad mot D3100.
Jag började med D3000 själv o var mkt nöjd. Exakt vad som skiljer förutom filmning vet jag inte. Kolla på nikon.se
 
Vill nu ha tips på alternativa kameror eller är det helt enkelt omöjlig att få en D3100 för 2000-2500kr?

På eBay ligger det just nu ute ett gäng D3100 för mellan $200-300 (ca 1500-2200 kr).

Jo har kikat lite på D3000 och den verkar också helt ok! Men vet inte tar den lika bra bilder som d3100 och är det den enda skillnaden att man kan filma med den sistnämnda?

Det är väl i stort sett den enda stora skillnaden om jag har förstått det rätt. Jag tror inte att du kommer att bli besviken på kvaliteten, men du kommer kanske att så småningom börja sakna de "roliga" funktionerna som finns i dyrare kameror.
 
På eBay ligger det just nu ute ett gäng D3100 för mellan $200-300 (ca 1500-2200 kr).
Ebay det är ju amerikanskt, ska resa bort nästa Onsdag och tänkte det kunde vara kul att ha med kameran då! Tack för tipset iallafall ska kika in där-


Det är väl i stort sett den enda stora skillnaden om jag har förstått det rätt. Jag tror inte att du kommer att bli besviken på kvaliteten, men du kommer kanske att så småningom börja sakna de "roliga" funktionerna som finns i dyrare kameror.
Vad är det för roligare funktioner? Har hittat en kamera som kostar 2800 men man kanske kan pruta ner det till 2500..
 
Förresten hur mycket kan man få ett 18-5 kitobjektiv? Har kollat på blocket men det säljs bara med kamerorna där. Har hittat ett "systemhus"(?) för 2000kr och tänkte om man kunde köpa ett objektiv seperat för 500kr kanske
 
Vad är det för roligare funktioner?
* Gaffling
* Vädertätning
* Inbyggd artificiell horisont
* Förmåga att kunna fjärrstyra flera blixtar trådlöst
* Kunna finjustera autofokusen själv om den fokuserar fel
* Möjlighet att spara och ladda en hel uppsättning av inställningar
* Att slippa gå in i INFO-menyn så fort man ska ändra någon inställning.
 
Börja med nån enklare kamera som t.ex D3000 och se om du tycker det är skoj. Sen kan du uppgradera. Jag har själv gått från D3000 till D90 till D7000 till D600 på typ 5 år.
 
* Gaffling
* Vädertätning
* Inbyggd artificiell horisont
* Förmåga att kunna fjärrstyra flera blixtar trådlöst
* Kunna finjustera autofokusen själv om den fokuserar fel
* Möjlighet att spara och ladda en hel uppsättning av inställningar
* Att slippa gå in i INFO-menyn så fort man ska ändra någon inställning.

Det lät ju inte så speciellt hehe. Kan man ta HDR bilder med en d3000/31000??

Börja med nån enklare kamera som t.ex D3000 och se om du tycker det är skoj. Sen kan du uppgradera. Jag har själv gått från D3000 till D90 till D7000 till D600 på typ 5 år.
Jo funderar på det, men har spanat in D3100 och för bara några extra hundralappar så får man ju en filmkamera också. Är ju iofs inte så intresserad av film men kan vara bra att ha ifall man ser någon fisk eller annat snabbt djur.
Men hittade en d3000 för 1500kr vilket är ett helt OK pris. Kollade på nikons hemsida och jämförde dom två men förstod inte så mycket hehe
 
D3100 har ingen inbyggd HDR-funktion som t.ex. D5100 har, men det är ingen större förlust, för den är ganska värdelös. Men utan automatiska gaffling är det rätt bökigt att göra egna HDR-bilder.

Ok! Har nu hittat en kamera för 2700kr. Med frakt kostar den 2800. Är detta ett bra köp tro? Om jag ska vara ärlig så svider det lite då jag är snål... Men det positiva är ju att man kan sälja den igen ifall det inte skulle passa

Mvh
 
Ok! Har nu hittat en kamera för 2700kr. Med frakt kostar den 2800. Är detta ett bra köp tro? Om jag ska vara ärlig så svider det lite då jag är snål... Men det positiva är ju att man kan sälja den igen ifall det inte skulle passa

Mvh

vet inte var du bor i landet men finns en D90 i Lund för 2650:- utan objektiv som jag tror är ett mycket bättre alternativ än en D3100 D90 har inbyggd focus motor oxå så då kan man hitta lite äldre objektiv på tradera för nån hundralapp.

Har själv en D90 som jag köpte i sommras för 7000:- inte så kul idag men är fortfarande en väldig bra kamera.
 
vet inte var du bor i landet men finns en D90 i Lund för 2650:- utan objektiv som jag tror är ett mycket bättre alternativ än en D3100 D90 har inbyggd focus motor oxå så då kan man hitta lite äldre objektiv på tradera för nån hundralapp.

Har själv en D90 som jag köpte i sommras för 7000:- inte så kul idag men är fortfarande en väldig bra kamera.

Bor i Värmland så lund är lite långt att åka! Sen ska man ha ett objektiv också och det går ju på några hundra och jag vill helst inte betala 3000kr för en systemkamera. (Ja jag är snål :p)
 
Bor i Värmland så lund är lite långt att åka! Sen ska man ha ett objektiv också och det går ju på några hundra och jag vill helst inte betala 3000kr för en systemkamera. (Ja jag är snål :p)

nä förstår det man vet inte om man kommer använda den tillräckligt.
Kan tipsa om en tradera annons där man kan trycka köp nu d3100 med objektiv och lite annat smått och gott för 2500 ink frakt.
 
nä förstår det man vet inte om man kommer använda den tillräckligt.
Kan tipsa om en tradera annons där man kan trycka köp nu d3100 med objektiv och lite annat smått och gott för 2500 ink frakt.

Tusen tack!! Hittade annonsen och köp nu kostar den bara 2400 och med frakten 2500 precis som du säger!! Försökte göra ett konto men då måste man vara över 18 såklart och försökte med mammas peronnummer och det var tydligen redan registrerat men kommer inte åt kontot, försökte göra ett nytt och då tar det 48 timmar innan man får vara medlem och annonsen går ut om EN dag!!

Någon som kan trycka på köp nu knappen och sen ge mig annonsörens email? *Hoppas verkligen*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.