Annons

d300s vs d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter-a

Medlem
Är det någon som har jämfört d300s mot d7000?

De verkar vara ganska likvärdiga på många sätt och vis, även fast d7000 har nyare grejer i sig, och vad jag hört, en lite skarpare sensor.

Jag använder kameran för att fota konserter, därför behöver jag en snabb kamera som är ljuskänsligt. Är det någon som har erfarenhet vad det gäller d300s och d7000?

Tackar för alla svar.

mvh

Peter

D7000 har ju en bättre senasor och klara svårae ljus bättre, bättre ISO prestanda. Jag tror at D300s är någon snabbare i serietagning, men för köp idag så hade jag valt D7000 om man kan leva med det något mindre huset.

D7000 har ju en bättre senasor och klara svårae ljus bättre, bättre ISO prestanda. Jag tror at D300s är någon snabbare i serietagning, men för köp idag så hade jag valt D7000 om man kan leva med det något mindre huset.

Tack för tipset. Jag har just nu en D90 och många säger att det är ungefär samma storlek på D90 och 7000 så då kanske det blir smidare att byta :)

Sök lite här på forumet vetja, för det är MÅNGA som har gjort just den jämförelsen. Finns lååånga tråda på ämnet. :p

Fast om jag ska säga min lilla egna åsikt så skulle jag ALDRIG köpa en D300s framför en D7000. Det enda som är bättre med den äldre kameran är att den har separata knappar för AF-L och AE-L.

D90 och D300s har väl samma sensor så de bör vara väldigt jämförbara brusmässigt (ljuskänslighetsmässigt). Ok, lite skillnad möjligen p.g.a. annan behandling i kameran men skulle definitivt inte motivera ett byta för mig. D300s är ju dock en rejälare (både tåligare och större) kamera och snabbare.

Skulle jag vara dig skulle jag satsa på D7000, eller kanske t.o.m. vänta på D400. D90 är ingen dålig kamera.

/Ola

D90 och D300s har väl samma sensor så de bör vara väldigt jämförbara brusmässigt (ljuskänslighetsmässigt). Ok, lite skillnad möjligen p.g.a. annan behandling i kameran men skulle definitivt inte motivera ett byta för mig. D300s är ju dock en rejälare (både tåligare och större) kamera och snabbare.

Skulle jag vara dig skulle jag satsa på D7000, eller kanske t.o.m. vänta på D400. D90 är ingen dålig kamera.

/Ola

Tack för ditt råd Ola, jag känner faktiskt att jag ska köra på det. Vänta in tills de nya kamerorna har kommit ut på marknaden. Om inte så kommer nog priset på D7000 att sjunka när D400 släpps.

/P

Tack för ditt råd Ola, jag känner faktiskt att jag ska köra på det. Vänta in tills de nya kamerorna har kommit ut på marknaden. Om inte så kommer nog priset på D7000 att sjunka när D400 släpps.

/P

Vi verkar sitta i samma sits, med samma tankar. Jag har också en D90 nu och jag tycker att D300s är för litet steg med samma sensor, fast jag tror att den sätter AF snabbare och att den har fler inställningar för AF område. D7000 har en bättre sensor med det finns också en del minus.

Satt precis och läste en test i DigitalFoto där man jämförde D300s och D7000 och där valde de D300s för att den exponerade perfekt varje gång, D7000 missade ibland och överexponerade och i sämre ljus var den inte så snabb att sätta fokus som D300s

Jag gör nog så att jag väntar ut en D400, eller att jag köper en D700, så jag sitter still en stund med D90, tycker den fortfarande håller. Men som jag sa tidigare om valet varit idag mellan D300s o D7000 så hade jag tagit D7000, men blev jag tvingad att köpa Nikon idag så hade det nog blivit D700

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar