ANNONS
Annons

D300s Bildproblem, komprimering?

Produkter
(logga in för att koppla)

genuino

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt en Nikon d300s, uppenbarligen är det något jag inte fattar. Jag har max bildstorlek och max bildkvalité. Bilderna visar dock en storlen av bara 4 -4 meg vilket är omöjligt. Mina raw filer syns inte alls i utforskaren, däremot blri det en kopia av jpeg bilden i samma storlek. Ingen av dessa går att öppna i te x photmatrix när jag ska göra en hdr bild, jag kan ej heller öppna dom i photoshop. Vad är felet? Jag har valt jpeg max kvalitet och raw utan kompremering...

Jag har precis köpt en Nikon d300s, uppenbarligen är det något jag inte fattar. Jag har max bildstorlek och max bildkvalité. Bilderna visar dock en storlen av bara 4 -4 meg vilket är omöjligt. Mina raw filer syns inte alls i utforskaren, däremot blri det en kopia av jpeg bilden i samma storlek. Ingen av dessa går att öppna i te x photmatrix när jag ska göra en hdr bild, jag kan ej heller öppna dom i photoshop. Vad är felet? Jag har valt jpeg max kvalitet och raw utan kompremering...

Vet inte om jag förstår ditt problem rätt, men menar du att din Jpeg är ca 4 mb? I så fall låter det normalt när den är komprimerad. Tar du däremot upp den i t.ex. Photoshop kommer den att väga ca 35 mb.

Att du inte kan ta upp den i Photomatix är svårt att svara på utan att veta mer.

Du behöver en drivrutin från Nikon för att kunna se NEF filerna i utforskaren. Eller en tillräckligt ny version av bild programmet du använder.
Jag kommer inte ihåg adressen till sidan där drivrutinen finns, men sök här på forumet, jag hittade själv dit via en länk härifrån FS.

Är nog inget fel på din utrustning i alla fall.

Jag har råkat ut för samma problem (har Windows XP), två .jpg-filer i stället för .jpg + .nef. Numera använder jag kortläsare när jag för över bilder - fungerar helt OK. Ett annat alternativ är Nikon Transfer (finns på CD-skivan som levererades med kameran).
PS. Samma problem gäller fruns D90.

Hittade länken till filen.
"NEF codec" är vad du behöver för att kunna se tex, tumnaglar i utforskaren.

http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html

Jag provade det men det hjälpte inte problemet. Jag kan beskriva det lite bättre kanske. Jag ser filerna i utforskaren, men som två identiska jpeg bilder, inte en jpeg och en NEF. När det gäller min gamla D70 så ser jag alla jpeg och nef i sitt rätta format. Poblemet gälelr alltså bara d300s. Det blir enligt tvi identiska jpeg istället för en jpeg och en NEF, i alla fall enligt utforskaren på datorn.

Tyvärr har nikon en stor brist. Man kan inte använda deras program i 64 bits. Varken Vista eller 7:an. Tycker detta är en stor brist hos Nikon. Funderar på att byte kamerasystem.
//Chras

Eller också köper man en minneskortsläsare, alternativt ställer om kameran till masslagringsläge om det går.

Det är ju inte direkt den första tråden om "hjälp mina raw blir jpeg"...

Jag har råkat ut för samma problem (har Windows XP), två .jpg-filer i stället för .jpg + .nef. Numera använder jag kortläsare när jag för över bilder - fungerar helt OK. Ett annat alternativ är Nikon Transfer (finns på CD-skivan som levererades med kameran).
PS. Samma problem gäller fruns D90.

Tack, jag installerade nikon transfer och då kan jag föra över nefbilderna, jag blir väl tvungen att köpa en kortläsare och släpa runt på också, verkar lite dumt.

Tack för hjälpen

Eller också köper man en minneskortsläsare, alternativt ställer om kameran till masslagringsläge om det går.

Det är ju inte direkt den första tråden om "hjälp mina raw blir jpeg"...

Det är konstigt att nikon gör det så... Och det står inget i manualen om det heller. Men nu ska det väl lösa sig, får springa runt med en kortläsare också.Ska se om det går att ställa om kameran som du sa.

det är priset för utveckling! ständigt uppdaterade system och programvaror gör att datorer och dess program snabbt blir ut daterade, bra och dåligt.

Jag har iofs bara en D300 utan "s". Men jag har kört Adobe bridge hela vägen, sedan D80an. Importerar direkt med kabeln från kameran.

Inget strul, NEFfarna hamnar där jag vill på disken.
Då har man ju även möjlighet att byta till "DNG" om man vill göra filerna lite mera lättåtkomliga (Men ändå i RAW format) för andra som inte kör samma kamera märke/model. Jag har bara provat det, fungerar perfekt.

Det är inte bara Nikon. I stort sett varje ny kameramodell, även från t ex Canon, innebär små förändringar i raw-formatet som innebär att man måste uppdatera programmen i datorn.

Det är en sak att man måste uppdatera programmen. Men i detta fall är det ju så att man inte ens kan komma åt nef filerna genom utforskaren oavsett om man har uppdateradee program eller inte, man måste använda nikons överföringsprogram.

Men i detta fall är det ju så att man inte ens kan komma åt nef filerna genom utforskaren oavsett om man har uppdateradee program eller inte, man måste använda nikons överföringsprogram.
Jag vet ju inte så mycket om hur Windows fungerar i det här fallet, men Mac OSX uppdateras regelbundet enligt kameratillverkarnas nya specifikationer så att man även kan se och hantera raw-filer. Borde finnas något liknande till Win, tycker jag.

Jag vet ju inte så mycket om hur Windows fungerar i det här fallet, men Mac OSX uppdateras regelbundet enligt kameratillverkarnas nya specifikationer så att man även kan se och hantera raw-filer. Borde finnas något liknande till Win, tycker jag.

Men det finns det inte...
Ni som kör dyra mackar får väl lite extra.. hehe..
Vi som kör PC och Win får dras med att installera drivisar tills vi storknar. Tyvär.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.