Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d3000 vs. a300

Produkter
(logga in för att koppla)

distanser

Medlem
Hej !

Det är såhär, jag har en sony a300 från tidigare, men har nu vunnit en nikon d3000 i en tävling och jag vill sälja en av dem, för att kunna köpa tillbehör till den andre.
Så, frågan är, vilken ska jag behålla och varför ?

Är det för att du isf inte vill packa upp Nikon-kameran du frågar? Detta kan jag klart förstå, om den ska säljas vidare.

Om du HAR packat upp den är de flesta svar utom ditt eget antagligen "fel" för dig. Finns det något mer du tänkt köpa till din kamera sensare? Titta på tillbehörspriser, vad ett telezoom hade kostat, osv... Annars; gör precis vad du känner för. Ingen av dem är sämre än den andre.

Detta borde vara något du bäst kan besvara själv.

Vilken kamera föredrar du själv och vilken tillverkare har de tillbehör du behöver?

De tillbehör jag behöver, finns att få tag i till båda kamerorna.
Frågan är bara vilken av dessa kameror som är den "bästa" och vilken som jag kommer längst med ?

Sony A300 och Nikon D3000 är snarlika i det mesta, tex så använder de båda samma sensor. Största skillnaden är att A300 har live-view och vinklingsbar skärm, vilket D3000 saknar.

Iom att du är van vid att använda A300 så tycker jag det är mer logiskt att behålla den (om du är nöjd med den), och då D3000 är nyare och mindre använd så kommer du förmodligen få mer pengar för den vid en försäljning.

Nå, nu kanske vi skall fråga vilken optik som finns på respektive kamera innan man släpper det här?.

Att sälja vinstkameran låter ju bra och vettigt, rent prismässigt, men om kontentan blir att pengarna från försäljningen går åt för att ge A300:an optik i samma klass som Nikons goda kitoptik, så...

Har A300:n ett redigt objektiv, eller sitter det på något enklare?

Nå, nu kanske vi skall fråga vilken optik som finns på respektive kamera innan man släpper det här?.

Att sälja vinstkameran låter ju bra och vettigt, rent prismässigt, men om kontentan blir att pengarna från försäljningen går åt för att ge A300:an optik i samma klass som Nikons goda kitoptik, så...

Har A300:n ett redigt objektiv, eller sitter det på något enklare?

objektivet på a300 atm är det som följde med,
Sony AF DT 18-70/3.5-5.6
plus ett Tamron Af 70-300/4.0-5.6 DI macro

objektivet på a300 atm är det som följde med,
Sony AF DT 18-70/3.5-5.6
plus ett Tamron Af 70-300/4.0-5.6 DI macro

Då är det nog lugnt, 18-70 skall vara ett utmärkt objektiv även i Sony-tappning. Tamronen passar ju dessutom Sony, och att byta till motsvarande för Nikon lär ju kosta det också.

Skillnaderna mellan kameror i samma segment och samma generation är ganska små, och finns det inget i Nikons utbud som du bara MÅSTE ha (eller tvärtom) vinner du inget viktig på att byta.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto