ANNONS
Annons

D3000, ljus blå punkt i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

gajsan

Avslutat medlemskap
Hej!

Väldigt ny på fotografering, men köpte för några dagar sedan en ny D3000.

Efter en dags fotande märkte jag att det dyker upp en liten ljus, blå punkt på alla bilder. Punkten är som ett litet lysande kors och syns väldigt tydligt på de flesta bilder.

Felet dök upp efter en halv dag ungefär, så det är inte något som fanns från början.

Skulle det kunna vara ett litet dammkorn på sensorn eller är det sensorn som gått sönder på något sätt?

Bilden är såklart hårt beskuren

Bilagor

• punkt.jpg
    punkt.jpg
    48.2 KB · Visningar: 642
Ser ut som en "het pixel"
Lämna in kameran så fixar Nikon till detta.
De tar i så fall bort den pixel och interpolerar med de närliggande pixlarna.
Har man över 10 miljoner pyttesmå sensorer är det inte konstigt om någon enstaka knasar.

/Peter

Aha!

Misstänkte först att det var en pixel som var kass, men trodde att de bara blev mörka i sådana fall. Nu vet jag bättre =)

Hur vanligt är det att sådant här inträffar? Vore ju tråkigt att behöva skicka in kameran till Nikon ett par gånger om året... Hur långt tid kan man förresten räkna med att det tar dem att fixa till det?

Och synd att jag ska åka på semester med kameran om ett par dar. Får väl photoshopa bort pricken när jag kommer hem.

jag fick det på min D90 fast en röd. kameram är köpt på cyberphoto och dom bytte ut hela min kamera. jag upptäkte det också några dagar efter jag köpt den.

Jag fick också en röd "het" pixel i min D90.
De (Nikon) fixade det medan jag väntade :)

/Peter

jo, jag har också märkt att en röd "prick" visat sig på mina bilder med mitt kitobjektiv- Sigma 18-50mm 1:3,5-5,6. Dock inte alltid och endast i dåligt ljus. Objektivet har egentligen inte varit något överdrivet bra objektiv från början men jag ska få den fixad med garantin och sedan ska den nog säljas tillsammans med min d60 då jag snart ska uppgradera mig.

Jag hade en D60 förut (samma sensor som D3000) som jag köpte begagnad, och som hade ett antal precis likadana blåa punkter på bildytan. När garantitiden började ta slut skickade jag in kameran på service och då försvann de, och kom inte heller tillbaks under det följande halvår jag ägde kameran. Så det lönar sig att skicka in den, du får det fixat på garantin.

Nu har jag äntligen fått tillbaks kameran, efter tre långa veckor. Antar att de är underbemannade i semestertider...
Men pixlarna (jag hittade två till efter ett par dar..) är borta, så jag är nöjd. Bara att hoppas att det inte dyker upp fler.

/C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar