Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d3000 eller d5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

llliisa

Ny medlem
Jag behöver verkligen lite hjälp..
Jag är på gång att köpa min första systemkamera, men jag kan inte bestämma mig..
Jag är visserligen nybörjare men jag är väldigt intresserad av att lära mig.
Så det jag väljer i mellan är
NIKON D3000 + OPTIK AF-S DX 18-105 MM VR + 4GB MINNE + VÄSKA
6290 kr
NIKON D5000 + OPTIK AF-S DX 18-55 ED VR + 4 GB + VÄSKA
7290 kr
Jag har nu inga planer på att filma, så den funktionen har knappt något värde. Det jag är ute efter är att få grym bildkvalite, för naturfoton, semesterbilder, partyfoton etc.
Så vilken skulle ni välja om ni var i mitt säte?
Tacksam för alla sorters svar!

Båda alternativen är bra, D5000 har en lite modernare och bättre sensor, men det har nog en högst marginell betydelse för bildkvaliteten, kanske med undantag för om man fotar i lite sämre ljusförhållanden. Dessutom har D5000 "live view", som alla som fotat med en kompakt brukar vilja ha. Det kan vara bra t.ex. om man fotar med stativ eller ur grodperspektiv, men annars är man stadigare på handen om man använder den traditionella sökaren, live view drar dessutom mycket ström.

Har båda objektiven, men använder endast 18-105 eftersom jag vill kunna zooma mera än man kan med 18-55, 18-105 motsvarar ungefär en kompakt med 6 ggr zoom, och 18-55 3 ggr zoom. Tycker att 18-105 är ett objektiv som är behändigt att hantera, det är lite större än 18-55 men ändå inte särskilt stort och klumpigt, zoomomfånget räcker till alldeles bra om man fotar som turist eller på nåt utomhusevenemang.

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/En-latt-familjefavorit-1.243430.html

Thomas sammanfattar det hela ganska bra. Jag skulle vilja säga att 18-105:n är en smula bättre rent optiskt åxå, bortsett det större zoomomfånget.
D5000 har dock något sämre sökare än D3000 om jag inte minns galet. D5000 har något mindre display.

Fördelen med den nyare sensorn i D5000 visar sig inte enbart på högre ISO-tal (sämre ljus) utan även genom bättre dynamiskt omfång.

Bortsett sensorn, sökaren och den vridbara skärmen så är de två kamerorna ganska lika. Så för att få svar på din fråga behöver du fråga dig vilka egenskaper du tror är viktigast för dig och ditt fotande.

Ska jag vara ärlig tycker jag att det är ett svårt val, men jag lutar nog lite mer åt D3000 för större/bättre sökare och att du får med ett bättre objektiv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto