Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 vs D700 vs D3 vs D3x(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Sitter och funderar. Det är väl ett antal av fotosidans medlemmar som har både D300 & D3. Hur tänker ni? Ska det investeras också i en D700, och i så fall varför? Väntar ni hellre in en kommande D3x med 25mp sensor? För den lär ju komma.

Habegäret finns ju alltid där. Det vore ju kul att släpa runt på följande lilla paket:
D3 med 14-24,
D3x med 24-70,
D700 med 70-200 (ver.II) och
D300 med 200-400,
plus ett 600 tele,
några telekonvertrar,
stativ, blixt m.m.
Tänk, vad skönt det skulle vara att inte behöva byta objektiv när man är ute.

Men egentligen undrar jag om det inte är dags att säga, tack det räcker med hus. Ge oss lite vettigt prissatta telen istället.

vifra skrev:
Sitter och funderar. Det är väl ett antal av fotosidans medlemmar som har både D300 & D3. Hur tänker ni? Ska det investeras också i en D700, och i så fall varför? Väntar ni hellre in en kommande D3x med 25mp sensor? För den lär ju komma.

Habegäret finns ju alltid där. Det vore ju kul att släpa runt på följande lilla paket:
D3 med 14-24,
D3x med 24-70,
D700 med 70-200 (ver.II) och
D300 med 200-400,
plus ett 600 tele,
några telekonvertrar,
stativ, blixt m.m.
Tänk, vad skönt det skulle vara att inte behöva byta objektiv när man är ute.

Men egentligen undrar jag om det inte är dags att säga, tack det räcker med hus. Ge oss lite vettigt prissatta telen istället.

Jag har D3 och D300. Ett D700-hus är beställt (när Nikon D3 kom beställde jag två hus med köpte bara ett) men kag kommer högst sannolikt istället avvakta det högupplösta huset för att se om det kan ge någon ytterligare synbar upplevd skärpa utöver vad de två DSLR jag har klarar.

En "D3X" på 24 MP och med baskänslighet på ISO 100 kommer ju antagligen att ha 2/3 - 1 EV-steg sämre brusegenskaper än D3:an. För mig är en högupplöst Nikon DSLR främst för studiobruk och landskapsfotografering under bra ljusförhållanden.

Min tanke är nog snarare att 14-24/2.8 skulle dra nytta av 24 MP i "D3X" (för landskap) än att 24-70-objektivet skulle göra det. Men 24 MP
gör sig säkert bra med den senare i studion och vid gruppfotografering utomhus.

I övrigt är det dels de nya förväntade ljusstarka Nikonobjektiven (24?/28/35?/50/85), dels teleområdet som jag funderar kring. Ett 200-400/4 VR är lockande på pappret men priset är för mycket för mig som primärt är inriktad på att fotografera människor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar