ANNONS
Annons

D300 tar kolsvarta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Erki

Ny medlem
Hej

Jag blev nyligen ägare till en d300. Det är en underbar kamera men jag har ett problem. När jag fotar i matrixläget får jag slumpmässigt helt svarta bilder. Det sker aldrig flera gånger i rad. Nästa bild blir perfekt exponerad med exakt samma inställningar av bländare och tid.

Jag har återställt kameran till fabriksinställningar men problemet kvarstår. Detta måste väl vara något mjuk/hårdvarufel?

Innan jag skickar in den vill jag vara säker på att jag inte gjort något galet. Vad säger ni luttrade d300-ägare?

Tack på förhand

Jag har vad jag tror kan vara samma probem med min D700.

Eller, ja, problemet är inte att den tar "svarta bilder". Utan att det är strul med elektroniken mellan huset och objektivet. Kameran behandlar om vartannat objektivet som helmanuellt och ställt på största öppning. Sedan när bilden tas så bländas objektivet ner till minsta bländare, och det blir därför en svart bild eftersom för lite ljus kommer in. Kolla exif på bilderna så ser du säkert om det är det som hänt med din kamera också.

Det kan funka att rengöra kontakterna i huset och på objektivet med en tops om du har tur. Men jag ska skicka in D700+24-70 på service på måndag för just detta.

tack för svar!

Jag har kollat exif på bilderna nu men de visar rätt bländare. Kan hända att det inte reistreras i exifdatan? Konstigt också att jag endast fått dessa "totalunderexponeringar" i matrix i så fall? Borde det inte drabba även de andra lägena?

Jag provade att ta lite bilder igen och fick nu en bild som var kraftigt underexponerad men inte helt svart. Den är ungefär en av 15 bilder som blir så här.

Skumt är det i alla fall, med sprillans kamera och sprillans optik.

Hmm. Om du aldrig använt ett helmanuellt objektiv och angett bländaren på detta någon gång tidigare, så vet jag inte hur kameran tänker när det kommer till bländare. Kan ju bero på det kanske? Min hoppar ner till f/1.8 för att det är den inställningen jag har för manuell optik.
Men det behöver ju inte vara exakt samma problem som jag har.

Men att bilderna blir kraftigt underexponerade låter ändå som att det är inställt på minsta bländare att göra... Så någonstans är det något som glappar.

Trist på en helt ny kamera också såklart. Hoppas det går smidigt att laga iaf, och att du kan få låneutrustning medans den är på service. :)

Ja det är mycket möjligt att det är som du säger. Jag får se vad supporten säger och hoppas på att det inte blir alltför mycket krångel.

Jag får tacka för snabba och bra svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar