ANNONS
Annons

D300 setup med slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Nu är jag helt förvirrad. Jag har lånat en Hama SF-20 ministudioblixt att prova som ifyllnad, eventuellt köpa. Men jag får den inte att synka rätt, bilderna blir helt mörka? Även om blixten på kameran (SB-600) eller den inbyggda blixten skjuter så blir bilden mörk. Enda gången jag får Haman att synka är när jag kör med inbyggd blixt avstängd. Då skickar väl kameran bara blixtkommandot?

Hur faen gör man? =) Om både Hamablixten och antingen SB-600:an eller den inbyggda blixten skjuter så tycker man ju att man borde få liite ljus i bilden?

Nu är jag helt förvirrad. Jag har lånat en Hama SF-20 ministudioblixt att prova som ifyllnad, eventuellt köpa. Men jag får den inte att synka rätt, bilderna blir helt mörka? Även om blixten på kameran (SB-600) eller den inbyggda blixten skjuter så blir bilden mörk. Enda gången jag får Haman att synka är när jag kör med inbyggd blixt avstängd. Då skickar väl kameran bara blixtkommandot?

Hur faen gör man? =) Om både Hamablixten och antingen SB-600:an eller den inbyggda blixten skjuter så tycker man ju att man borde få liite ljus i bilden?

Om jag fått det förklarat rätt för mig så skickar kamerablixten (den inbyggda eller SB600) iväg en kort förblixt och den får slaven att lösa ut i förtid. Blixtsensorn registrerar då att det finns massor av ljus pga av slaven, och stryper huvudblixten på kameran, därav det mörka resultatet trots att kamerablixten fyrar av.

Ett tips kan vara att skaffa en SB600/SB800 till, så kan du använda Nikons CLS (Creative Lightning System). Den kommunicerar via IR och fungerar förträffligt.

Edit:
Dessutom kan du styra slavens blixtstyrka från kamerablixten.

Senast ändrad:
Misstänkte att det var nån förblixt... Kan man inte stänga av den?
När du ska synka med den inbyggda eller någon annan blixt så måste du ställa kameran i manuell blixt, alltså ej ttl eller liknande för i ttl-läget skickar blixten en förblixt för att mäta ljusbehovet. Hade samma problem med mina blixtar innan jag kom på det. MVH Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar