Annons

D300 och Sigma HSM inte vänner!!

Produkter
(logga in för att koppla)

henkephoto

Medlem
PROBLEM!!

Jag har just bytt system till Nikon ifrån Sony. Hade en A700, trevligt
kamera men var i akut behov av en 70-200 2.8 då jag ska på en fotoresa om 2 veckor. Och jag har inte direkt
budget för ett Sony Orgnal för 23000kr. Så nu när både Tamron och Sigma skjutit upp realesen av deras 70-200 2.8 till sony så gjorde
jag slag i saken, Köpte mig en D300 och sålde av alla sony/minolta
prylar till förlust pris. Köpte mig ett Nikkor 10.5 fish, Sigma 18-50 2.8 HSM och Sigma 70-200 2.8 HSM!! Men vilken besvikelse!!

Kameran spelade inte med sigma. Båda linserna frontfokuserar kraftigt när man använder AF! Även om man justerar fokus bakåt som man kan göra själv med D300 så kommer det inte i fas. Även om man justerar till MAX så är det inte ens nära. Jag talade med Nikon och de ger bara garanti på att Nikkor linser ska fungera. Tura Scandinavia sa dock att det kan bli såhär eftersom D300 skilljer sig så pass mycket mellan varje exemplar?! Låter ju märkligt. Så nu är båda linserna och huset D300 inne hos Tura för justering så det ska passa just mitt hus! Inte så kul efter att ha haft kameran och optiken i en vecka. Tura ger i allafall Garanti även fast en av linserna är köpt via postorder från USA. På Nikon sa de att de inte hade hört talas om detta innan och i butiken där jag köpte 18-50 sa de att en enda hade vart på justering. Tura sa som sagt att det var ganska vanligt.
Nikkor linsen 10.5 fish funger dock klockrent utan amnärkning!

Är det någon som har varit med om detta innan eller hört liknade??!
Hur ska man köpa optik nu?
Ska köpa både vidvinkel och makro men vågar ju inte chansa på Tokina eller Sigma. Lutar ju åt Nikon orginal men då kunde jag ha behållt Sonyn och köpt dyrt där. Hade flera Sigma och Tamron till Sonyn utan problem med AF. Är lite bitter just nu. Och vad händer om jag säljer mina Sigma linser som vart hos Tura? De kommer ju bara att ge korekt AF på mitt hus! Samt att jag vill ju inte bli av med kameran 2 veckor varje gång man köper ny optik då de säkert inte lirar rätt!!
Har någon erfarenhet av detta??!!

MVH Henrik
 
Jag måste säga att jag upplever att min nya sigma 100-300 på min d300 faktiskt är opålitlig när det gäller fokusen. Väldigt många gånger hamnar fokusen på kroppen istället för huvudet när jag fotar änder. Men trots det lyckas den fokusera grymt bra emellanåt.

Jag vart väldigt sne precis när jag började fota med sigman för jag tyckte verkligen inte att autofokusen fungerade alls.. Men när jag öppnade bilderna i datorn så var dom skarpare än det såg ut i kameran.. men inte så skarpa som jag hade velat. så idag ska jag hem och göra Fokustest med objektivet för att se om det är något som är galet.

För övrigt så måste jag som gammal snowboardräv (sedan 89) kommentera att du fått till några pangbilder som verkligen kunde passa i transworld! Jibb-bilderna och pipebilderna var överlägset bäst. Hoppas att du får till det med den nya kameran, för D300:an är det minsann inget fel på.
 
Evig följetång detta med felfokus. Själv skulle jag aldrig köpa ett piratobjektiv enbart baserat på detta. Tillverkarna kan sklla på varandra och gör så givetvis. De kan ju defacto inte ta ansvar för andra tillverkares produkter.

Om du söker i forumen så hittar du massor av trådar i ämnet. I tråden om D300 kan du följa mitt äventyr i ämnet. För att göra historien kort så har inget av mina DSLRhus (D100 x 2, D70, D2X och nu D300) fokuserat korrekt med något av mina objektiv vid leverans. Med korrekt avser jag fokus med den centrala punkten på ett statiskt föremål och största bländaren inställd. Felen har varierat från nästan tolerabelt till fruktansvärt ur fokus. Min 12-24 ansåg jag länge vara en citorn och nästan helt oanvändbar fullt öppen tills jag kollade upp den. Fokuserade 1,5 meter fel på två meters håll fullt öppen :) Mitt AF-S70-200 fokuserade så pass mycket fel att f2,8 var oanvändbar. Efter justering så är allt perfekt. Tom med AF-D85mm f1,4 fokserar perfekt fullt öppen. Och skärpedjupet är inte stort med denna glugg fullt öppen
 
Då undrar ju jag... var det d300:an som du skickade in för justering? Jag har inte läst tråden så...jag måste ju fråga.
 
Jag har insett att vid varje nyinvestering så blir det en runda till Lasses kameraservice för justering. Är det en glugg som är inköpt så åker jag dit med den nya gluggen och huset. Är det ett nytt hus så åker jag dit med rubbet. Alla hus och alla gluggar......Självklart så testar jag först. Verkar faktiskt som mitt nya 16-85 fokuserar rätt. Ska testa mer under eftermiddagen...Om det inte stämmer och det inte räcker med den inbyggda fokusjusteringen i kameran så blir det en resa igen till Lasses......

Justeringarna är beroende av varandra. I teorin så justeras huset efter ett perfekt AF-D50mm f1,4, (som inte går att justera då det är ett gammalt skruvmotorAF). När huset fokuserar perfekt med denna glugg så skall det vara perfekt. Tyvärr stämmer det bara i teorin. Jag har några olika skruvAF gluggar och vissa av dem behöver en liten justering i kameran för att bli 100%.

AF-D och AF-I objektiven går att justera på verkstad. Nikon kan dessutom justera AF vid olika brännvidder på zommarna vilket inte går med den inbyggda kontrollen i de nyare kamerorna. Lasses kameraservice använder ett "gammalt" D100 hus med en pålagd programvara för att justera AF-D och AF-I gluggarna.

Svaret jag har fått av Lasses är att numera är det bättre injusterat från fabrik. Bekymmerna är mycket mindre med D300 och D3 än de tidigare modellerna. Känns även som om trådarna här på FS kan verifiera detta. Tidigare så lyfte Lasses bara på ögonbrynen och smålog när jag frågade om hur vanligt problemet var. Till saken hör oxå att de aldrig debiterat mig en enda krona för arbetet oavsett var jag köpt prylarna och hur gamla de är. En oskriven sanning således.....
 
Flax??

Osclin skrev:
Jag har Sigma 18-50 2.8 och 10mm Fisheye. De fokuserar hur bra som helst..

Då har du haft tur och fått ett "uppdaterat" 18-50. Jag testade 4st olika i butiken och alla var ur fokus. Men de Nikkor linser jag testade var 100% OK.
 
Re: Flax??

LocalHeroProduction skrev:
Då har du haft tur och fått ett "uppdaterat" 18-50. Jag testade 4st olika i butiken och alla var ur fokus. Men de Nikkor linser jag testade var 100% OK.

Jag har ett helt nytt Nikon AF-D 85/1.4 som fokuserar 18mm fel - går inte att justera, annat än med kameran, så den står konstant på +18 (av 20). Mitt Sigma 300/2.8 fokuserar klockrent, liksom resten av mina objektiv. Så man kan inte säga att all Nikon-objektiv är 100% heller.
 
Re: Re: Flax??

Jeppe skrev:
Jag har ett helt nytt Nikon AF-D 85/1.4 som fokuserar 18mm fel - går inte att justera, annat än med kameran, så den står konstant på +18 (av 20). Mitt Sigma 300/2.8 fokuserar klockrent, liksom resten av mina objektiv. Så man kan inte säga att all Nikon-objektiv är 100% heller.

Totalt OT, Jesper, och med risk for pahopp pga Nikon trad, men jag maste fraga, har sett samma problem generellt med Canon och EF objektiv, tredje part eller inte?
 
Re: Re: Re: Flax??

fredriklindstrom skrev:
Totalt OT, Jesper, och med risk for pahopp pga Nikon trad, men jag maste fraga, har sett samma problem generellt med Canon och EF objektiv, tredje part eller inte?

Jag har personligen aldrig haft ett objektiv med Canon-fattning som fokuserat fel, men har förstått att det är ett utbrett problem även hos andra märken.
 
Jag har aldrig haft något objektiv som fokuserat fel, varken från Canon eller Nikon, inte vad jag kunnat se själv i allafall, min nuvarande utrustning är dock kontrollerad av Nikon (Lasses) och fungerade helt perfekt, jag har aldrig använt annat än orginalgluggar, och en av dom största anledningarna till det är för att slippa det här problemet.
Jag fick också bekräftat av Lasse att dom nya husen D3 och D300 är justerade mer nogranna från fabrik, och att det är ovanligt att dessa hus har fokusfel, därimot finns det objektiv som lider av mer fokusfel än andra, AF-S 17-55 är ett exempel, dock inte mitt, det var 100% exakt.

/kent
 
Senast ändrad:
Ej OK!!

Nu har jag fått tillbaka kameran och gluggarna.

Turas reparationsbeskrivning: Justering av fokus.

Resultat: Felet kvarstår.

Inte lika kraftigt med fortfarande frontfokus vid 2,8 och max zoom. Om det var en skala på 1-10 så var det 10 när jag skickade in och nu är det 4. Lite smör över bilden. Har testat att justerat i huset, olika zoom omfång och avstånd. Har kommit fram till att 70-200 linsen fokuserat korrekt vid 135mm zoom. 18-50 fokuserar "ok" vid 28mm. BESVIKEN!! Då jag åker till Asien om 5 dagar så får jag leva med att blända ner till minst 5.6 för att få "ok" bilder.

Om jag jämför bilder jag tagit med A700 och Sigma 24-70 2,8 så är del ljusår emellan. 24-70 gav knivskarpa bilder vid 2,8 på hela zoomen. Så vad göra?????
 
Mitt Sigma 50-150/2.8 frontfokuserar också på 150mm och kortare avstånd. Om jag håller mig kring 15m och uppåt då försvinner problemet. Tura har justerat gluggen två gånger och påstår att jag får stå ut med felet, annars får jag bakfokus på andra brännvidder.


Jag ska köpa D300 under nästa år och se om justering i kameran hjälper. Annars blir det investering i nikon 70-200VR som givetvis väger dubbelt så mycket och kommer alltid att lämnas hemma.
 
Bland mina nuvarande objektiv är det mer strul med Nikon än med Sigma. Mitt Sigma 150m är det enda som fokuserar "spot on", 17-55mm nästan precis men mår bra av +2 och mitt 85mm f/1.4 måste ha -18 för att funka på på nära håll.
 
Jag gjorde ett försök med Sigma 50-150/2.8 (version 2) till min D50, men båda exemplaren jag fick hade kraftig frontfokusering och det andra exemplaret skickades till tura för kalibrering utan att det blev bättre. Det slutade med att jag köpte ett beg Nikkor 80-200/2.8 AF istället som fokuserar perfekt, dock lite långsammare..

Har även testat ett Sigma 18-50/2.8 HSM som också det hade frontfokus på min kamera. Jag har även ett Nikkor 50/1.8 som fokuserar perfekt.

Jag är dock väldigt nöjd med mitt Sigma 10-20mm men jag kommer nog inte köpa sigma igen om jag inte har möjlighet att prova innan köp.
 
Re: Ej OK!!

LocalHeroProduction skrev:
18-50 fokuserar "ok" vid 28mm. BESVIKEN!! Då jag åker till Asien om 5 dagar så får jag leva med att blända ner till minst 5.6 för att få "ok" bilder.

Det gör jag även med ett 18-50 som fokuserar rätt; jag upplever att de mtf-mätningar som bl.a. foto presenterat stämmer bra, dvs det är ett mycket skapt objektiv över lag, men just på de längre brännvidderna ökar skärpan påtagligt när man bländar ner från 2,8 mot 8, och maxar inte förrän kring 11.

Per
 
Re: Ej OK!!

LocalHeroProduction skrev:
Nu har jag fått tillbaka kameran och gluggarna.

Turas reparationsbeskrivning: Justering av fokus.

Resultat: Felet kvarstår.

Inte lika kraftigt med fortfarande frontfokus vid 2,8 och max zoom. Om det var en skala på 1-10 så var det 10 när jag skickade in och nu är det 4. Lite smör över bilden. Har testat att justerat i huset, olika zoom omfång och avstånd. Har kommit fram till att 70-200 linsen fokuserat korrekt vid 135mm zoom. 18-50 fokuserar "ok" vid 28mm. BESVIKEN!! Då jag åker till Asien om 5 dagar så får jag leva med att blända ner till minst 5.6 för att få "ok" bilder.

Om jag jämför bilder jag tagit med A700 och Sigma 24-70 2,8 så är del ljusår emellan. 24-70 gav knivskarpa bilder vid 2,8 på hela zoomen. Så vad göra?????

Du har inga filter på som kan ställa till det. Gäller främst 70-200/2.8 på full glugg.

Har AF-S 70-200/2.8 VR som var väldigt mjukt med filter på men knivskarpt utan.

// Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.