Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och sekvenstagning/buffert

Produkter
(logga in för att koppla)

Gralq

Aktiv medlem
Hej

Jag sitter och leker lite med min nyinförskaffade D300 och blev lite fundersam när jag testade sekvenstagningslägena.

Oavsett som jag testar med 3bps eller 6bps så får jag bara ut ca 16 bilder innan bufferten är full och hastigheten sjunker drastiskt. (Med small+basic jpg får jag ut 55 bilder innan bufferten är full)

Jag har ett Sandisk Extreme IV 4GB i kameran, så där borde inte problemet ligga (om inte kortet är trasigt). Jag har även testat med ett Extreme II 2GB och får samma hastighet/symptom.

Enligt dprewiews test av kameran så borde bufferten inte fyllas, utan maxtaket på 100 bilder nås.

Någon som har samma "problem" eller vet en lösning? =)
 
Jag får ut 10 bilder i jpg Large+fine.
Detta med ett Sandisc III och 6 bps.

Tycker även detta är lite lite
 
Jag gissar att ni kör på 14 bitars färghantering. Då sjunker hastigheten dramatiskt. Prova med 12 bitars istället.
 
Vi har diskuterat detta med buffert och minneskort här på Fotosidan förut.

På D300, D700 och D3 avgörs buffertstorleken av sex faktorer:

1) Inställningar för bildkvalitet (NEF 12-bit/14-bit/jpg), bildstorlek (FX/DX på D3/D700, jpg-storlek: stor, mellan, liten) och komprimeringsgrad (NEF: okomprimerad, förlustfri kompimering, förstörande komprimering; jpg: basic, normal, fine) (jpg optimal kvalitet sänker buffertstorleken),

2) Active D-Lighting - om funktionen är på sänks buffertstorleken,

3) NR för höga ISO-tal - även här gäller att om brusreduceringen är på sänks buffertstorleken,

4) NR för långa exponeringar - samma som för 2) och 3).

5) När ISO-tal över ISO 3200 på D300 och över ISO 6400 på D3 och D700 används sänks bufferkapaciteten,

6) När funktionen bildautentisering är aktiverad minskar bufferstorleken.

Tre faktorer avgör hur fort buffertminnet fylls och töms:

1) Buffertstorleken enligt inställningarna ovan,

2) Bildtagningshastigheten,

3) Minneskortets prestanda.

För D3/D700 är det interna buffertminnet begränsat till ca 35MB/s. För D300 är det lägre. I de flesta fotograferingssituationer borde det räcka med nya varianten av Sandisk Extreme III som klarar 30 MB/s, Extreme IV klarar 40 MB/s och Ducati Edition 45 MB/s.
 
Senast ändrad:
Stefan h. skrev:
Det gäller väl bara RAW eller finns det nån inställning för detta även vid JPG?
Det har du förstås rätt i.

Även Active D-Lighting sänker hastigheten markant (också för jpg, om jag förstår det rätt). Kan det vara så att ni har den funktionen påslagen?
 
Jag har ett Extreme IV och får ut 20 bilder i högsta JPG med min D300 innan hastigheten går ner.

Jag kan inte säga att jag är jättemissnöjd men 10 bilder till hade jag inte sagt nej till.

Å andra sidan så är det väldigt sällan jag tar så många bilder i rad. Vi snackar ju ändå om en tidssekvens på över 3 sekunder. Det hinner hända mycket på 3 sekunder.

När jag fotar hockey så blir det som värst kanske 10-12 bilder i rad och då är det ingen fara.
 
Teodorian skrev:
Vi har diskuterat detta med buffert och minneskort här på Fotosidan förut.

På D300, D700 och D3 avgörs buffertstorleken av sex faktorer:

1) Inställningar för bildkvalitet (NEF 12-bit/14-bit/jpg), bildstorlek (FX/DX på D3/D700, jpg-storlek: stor, mellan, liten) och komprimeringsgrad (NEF: okomprimerad, förlustfri kompimering, förstörande komprimering; jpg: basic, normal, fine) (jpg optimal kvalitet sänker buffertstorleken),

2) Active D-Lighting - om funktionen är på sänks buffertstorleken,

3) NR för höga ISO-tal - även här gäller att om brusreduceringen är på sänks buffertstorleken,

4) NR för långa exponeringar - samma som för 2) och 3).

5) När ISO-tal över ISO 3200 används,

6) När funktionen bildautentisering är aktiverad.

Tre faktorer avgör hur fort buffertminnet fylls och töms:

1) Buffertstorleken enligt inställningarna ovan,

2) Bildtagningshastigheten,

3) Minneskortets prestanda.

För D3/D700 är det interna buffertminnet begränsat till ca 35MB/s. För D300 är det lägre. I de flesta fotograferingssituationer borde det räcka med nya varianten av Sandisk Extreme III som klarar 30 MB/s, Extreme IV klarar 40 MB/s och Ducati Edition 45 MB/s.


Så var det naturligtvis...

När jag stängde av 2,3 och 4 enligt din lista så ökade kapaciteten till 30 bps.

Tack tack Tore...:)
 
Stefan h. skrev:
Så var det naturligtvis...

När jag stängde av 2,3 och 4 enligt din lista så ökade kapaciteten till 30 bps.

Tack tack Tore...:)

Frågan är hur buffertstorleken kommer att påverkas på D700 och Nikons framtida DSLR i och med att Active D-Lighting nu har fått en Auto-funktion. Den innebär att kameran väljer om ADL skall aktiveras eller inte samt, om det görs, vilken nivå som behövs (låg, normal, hög). Kommer bufferten att minska i ADL Auto även om funktionen inte aktiverats när jag tagit bilder? Tyvärr befarar jag att bufferten kommer att minska när ADL Auto är på oavsett om ADL faktiskt aktiverats eller inte när jag tagit en bild.
 
När vi ändå pratar hastigheter...

I vilka situationer behöver/vill man ta fler än t.ex. 20 bilder under drygt 3 sekunder med en D300?
 
jdandanell skrev:
I vilka situationer behöver/vill man ta fler än t.ex. 20 bilder under drygt 3 sekunder med en D300?
Inte så ofta. Men man kan ganska lätt fylla bufferten utan att ta alla bilderna i en lång följd -- t ex genom att varannan, var tredje sekund ta en sekvens på 5-6 bilder. Och det är en inte helt ovanlig situation om man plåtar t ex sport eller djur/fåglar.

När bufferten väl är full kan man inte ta mer än ungefär 1 bild/sek. Och det kan vara extremt frustrerande.
 
jdandanell skrev:
När vi ändå pratar hastigheter...

I vilka situationer behöver/vill man ta fler än t.ex. 20 bilder under drygt 3 sekunder med en D300?

Om kameran/minneskortet klarar det så tar jag gärna sådana sekvenser när jag fotograferar bilar vid dragracing (ej streetracing, nämner det för att undvika ytterligare debatt...).
 
Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Inte så ofta. Men man kan ganska lätt fylla bufferten utan att ta alla bilderna i en lång följd -- t ex genom att varannan, var tredje sekund ta en sekvens på 5-6 bilder. Och det är en inte helt ovanlig situation om man plåtar t ex sport eller djur/fåglar.

När bufferten väl är full kan man inte ta mer än ungefär 1 bild/sek. Och det kan vara extremt frustrerande.
Kameran skriver till minneskortet med 30 MB/sek för jag antar att det är kameran som sätter begränsningen när det gäller Extreme IV.

Mina D300-filer (JPG/Fine) ligger på ca 6 MB i snitt och då skriver kameran 5 bilder i sekunden till minneskortet.

Jag kan inte se att bildsekvenser på 5-6 bilder varannan eller var tredje sekund skall fylla bufferten.

Jag har aldrig uppfattat det så och då jobbar jag precis så när jag fotar t.ex. hockey.
 
ErlandH skrev:
Inte så ofta. Men man kan ganska lätt fylla bufferten utan att ta alla bilderna i en lång följd -- t ex genom att varannan, var tredje sekund ta en sekvens på 5-6 bilder. Och det är en inte helt ovanlig situation om man plåtar t ex sport eller djur/fåglar.

När bufferten väl är full kan man inte ta mer än ungefär 1 bild/sek. Och det kan vara extremt frustrerande.

Vill man prioritera maximal buffertkapacitet med sin D300 måste man tyvärr försaka raw. Med jpg stor fine blir buffertstorleken 26 bilder och jpg stor normal ger 37 bilders buffert. Det senare alternativet gav i mitt test nyss med flera återkommande ca 5-6 bilders snabba sekvenser med 6 bps med kort uppehåll för ny motivsökning ett resultat på 143 bilder innan bufferten fylldes. Det borde i de flesta fall räcka både ifråga om bildkvalitet och behov av bildtagning.
 
jdandanell skrev:
Kameran skriver till minneskortet med 30 MB/sek för jag antar att det är kameran som sätter begränsningen när det gäller Extreme IV.


Som sagt D3/D700 klarar upp till 35MB/s men D300 klarar mindre. Jag har inte sett någon uppgift för vad den kamerans buffertminne klarar.
 
Teodorian skrev:
Som sagt D3/D700 klarar upp till 35MB/s men D300 klarar mindre. Jag har inte sett någon uppgift för vad den kamerans buffertminne klarar.
Jag har för mig att jag läst att Extreme III var gränsen för just D300. Det var någon fråga om incitamentet att köpa Extreme IV

Nu kan jag vara ute och cykla på djupt vatten men rimligtvis borde det ligga däromkring.
 
Stefan h. skrev:
Så var det naturligtvis...

När jag stängde av 2,3 och 4 enligt din lista så ökade kapaciteten till 30 bps.

Tack tack Tore...:)

Jag måste också tacka Tore. =)

Stängde av 2,3 och 4 för att testa, och nu slår det stopp vid 100 bilder (jpg fine/large).
 
Konstigt nog visar Rob Galbraiths tester av minneskortshastigheter ingen som helst fördel för D3:an i jämförelse med D300. Resultaten är i princip identiska med den skillnaden att testet innebar 23 st jpg fine + 15 st 14-bit NEF för D3:an och 20 st jpg fine + 17 st 12-bit NEF för D300. För båda kamerorna är de dyrare Ducati och Extreme IV-korten klart snabbare än även den nya varianten av Extreme III.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9254

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9255
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.