ANNONS
Annons

D300 i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

TuneIt

Avslutat medlemskap
Planerar att inom de närmaste veckorna bege mig till fjällen för att fota skid och snowboardåkning. Det jag är lite orolig över är att i Nikons beskrivning av D300an står det att den inte ska användas i temperaturer under 0 grader.

Går det att använda kameran i temperaturer under 0 grader eller kan kameran ta seriös skada av det?

Har en D300 med 17-55 2.8 glugg.

Tacksam för svar!

Jag hade min D300 ute i ca fyra timmar i -16 grader nattetid när jag fotograferade stjärnor. Kameran var frostig och iskall samt att batteriet var slut när jag var klar, men inga problem med kameran efteråt. Men det är klart, funktionen kan väl inte garanteras vid såna extrema situationer, därför står det nog så som det gör.

Nejdå.. Fota på bara...
Jag stod ute med min för ett par nätter sedan o skakade som ett asplöv när jag tog HDRbilder i minusgrader.

Går det att använda kameran i temperaturer under 0 grader eller kan kameran ta seriös skada av det?

Tror inte det ska vara några problem, har inte pressat min mer än några minusgrader ännu, men d50 funkade ned mot -30. Har märkt att det ibland blir lite problem med de elektroniska kontakterna i objektivfästet, så blir det -- istället för Fxx på displayen, prova vrida upp och igen objektivet. Sen så räcker ju inte batterierna lika länge heller. Största risken är nog upptiningen.

Planerar att inom de närmaste veckorna bege mig till fjällen för att fota skid och snowboardåkning. Det jag är lite orolig över är att i Nikons beskrivning av D300an står det att den inte ska användas i temperaturer under 0 grader.

Har en D300 med 17-55 2.8 glugg.

Tacksam för svar!

Vädertätad semiproffs modell naturligvis pallar den, reserv batterier i innerfickan varmt och gosigt inga problem. Kör hårt!!
Hoppas du fångar några fina snowboard bilder.

Mvh Christer

Inga problem alls, ska det vara. Jag har använt D200 och D700 i -25 under någon timme åt gången, och det enda kluriga är att hålla batterierna brukbara. Det har som bekant inget med kameran att göra.

Jag förstår egentligen inte varför tillverkarna specifierar en minimitemperatur alls. Elektronik fungerar bättre ju kallare den är. Mekanik förhåller sig opåverkad, om vi bortser från att smörjmedel sjunker i viskositet. Men det finns egentligen ingenting i kameran som påverkas av det heller.

Det enda som är problematiskt är att få kräm ur batteriet, vars elektrokemiska process i det närmaste kan avstanna om temperaturen är tillräckligt låg.

Det största problemet är kondens när du tar in kameran inomhus - låt den vara kvar i väskan.

I minusgrader slutar LCD displayer att fungera.

Mekanik påverkas genom att metaller krymper och plast blir sprött och känsligt för slag.

Nä, det ska inte vara nått problem alls. Bor i Norbotten och har använt både min D50 och D300 i riktigt kalla situationer.....typ neråt 25-30 grader. Inga problem....båda modellerna blir lite "sega" i displayen och känns sega i knappar osv, men funkar finfint annars. Och inte problem efteråt heller. Om det vore ett problem med kyla, skulle ju vi i Norrbotten inte kunna fota alls under vinterhalvåret. Eftersom det är 0 eller kallare OFTA.
Håll batteriet/erna varma, för de sluka mer batteri när det är kallt. Jag brukar växla mellan 2-3 batterier, så det som inte används ligger i en ficka som värms av min kropp. Växlar ofta så det som använda inte hinner bli för nerkylt.

Lycka till...!

Utan att läsa andra inlägg ska jag bara svara direkt på frågan.

Ja helt klart du kommer inte märka nån skillnad om du är ute i 10+ eller 10-, okej då batteriet kommer bli svagare fortare ha ett reserv i fickan och byt när det behövs kommer finnas 100 bilder kvar i det batteriet du tömde först när du värmt upp det i innerfickan igen.
Min D80 fick vara ute med mig under Jokkmokks marknad tror inte det var varmare än -13 -15ca. 3-400bilder på en laddning stängde aldrig av kameran heller samma behandling 3 dagar i rad med snö fall och kameran är inte vädertätad alls inte ens en suck gav den ifrån sig.
det du ska akta dig för är kondens när du tar in den i värmen igen lägg ner den i en plast påse knyt igen påsen UTOMHUS och låt kameran tina upp sakta. jag plockade ut minnes kort och batterier ute och sen fick kameran smälta på sängen vid elementet bokstavligen talat så frös batteriluckan på batterigreppet ihop nån gång för det kom massa snö där sen när jag skulle fota smälte min hand snön och ja sen frös det och så höll det på hela dagarna.

hoppas det hjälpte lite.

Tja jag är just nu på Sydpolen med min D200 :)

I timtal i -35-40 är det absolut inga andra problem än att batterierna töms väldigt fort, på 30-40 min, och att displayerna segar ner sig. Vad gäller det mekaniska har jag inte märkt av något alls. Jag har två st 125 kronors piratbatterier från Amazon.com plus ett original för 650 kr, och de billiga klarar kylan lika länge som det dyra. Tyvärr är det inte som jag hade räknat med att batterierna skulle återfå sin laddning när de blivit varma igen, utan de är slut och måste laddas upp igen.

Som Martin "Makten" skrev blir smörjmedel segare i låga temperaturer, men en modern kamera innehåller mig veterligen inga smörjmedel i sluare/spegelmekanismen eftersom det även i vanliga temperaturer bara skulle samla damm och göra att mekanismerna gick trögare.

Jag har även läst en hel del reportage om just vilken kamera som skulle funka bäst när jag åkte hit, och jag kom fram till att just D200/300 var de stryktåligaste.

Jag gjorde också ett test, att frysa ner kameran till -18 hemma i Sverige och ta u den ur frysen direkt. Kameran rann av kondens, men inget kom in i kameran eller objektivet någonstans!

Med andra ord, fota på!

Här är lite bilder från Sydpolen:

http://helmetrock.wordpress.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar