Annons

D300-filer kraschar utforskaren

Produkter
(logga in för att koppla)

KristianV3

Avslutat medlemskap
Bytte upp mig för en månad sedan, från D80 till D300, Jag fotade i RAW innan, jag fotar i RAW nu. Just när jag började lägga in filer tagna med D300an började problemet med att var gång utforskaren har med bilder att göra, krachar den och startar om.
Bridge CS4 tuggar på som om ingenting hänt, utforskaren vill inte alls vara med..?

"Kör i Bridge då!" säger någon. Vist men det är lite jobbigt när man tex skall posta en bild och iexplorer vill att man visar var bilden är, då börjar strulet...
Jag måste göra om bilden i CS4 och spara JPGen på separat ställe (Blir skrivbordet) och sedan ladda upp bilden därifrån. Går jag i närheten av mina NEF filer börjar strulet...

"COM Surrogate har slutat fungera..."

Någon som har en idé vad det kan vara?

EDIT:
Jag kör en PC med Vista Premium 32 bit
 
Senast ändrad:
Typiskt Windows...

Som vanligt så måste man installera om Windows rätt ofta för att få det gå bra. Hur mycket minne har du?

Själv har jag bytt över till Mac och är riktigt nöjd :)
 
Jag har 4Gb ram.
Kör på en HP Laptop med 17"are och en extern 26" skärm.
Burken är en Cor2 Duo 2Ghz snart två år gammal. Den har ett 256Gb grafikkort (G-force) så den orkar driva det mesta, ingen raket med dagens mått. Men den har räckt bra fram till bytet till D300an. Nu är det lite jobbigt.
 
Bytte upp mig för en månad sedan, från D80 till D300, Jag fotade i RAW innan, jag fotar i RAW nu. Just när jag började lägga in filer tagna med D300an började problemet med att var gång utforskaren har med bilder att göra, krachar den och startar om.
Bridge CS4 tuggar på som om ingenting hänt, utforskaren vill inte alls vara med..?

"Kör i Bridge då!" säger någon. Vist men det är lite jobbigt när man tex skall posta en bild och iexplorer vill att man visar var bilden är, då börjar strulet...
Jag måste göra om bilden i CS4 och spara JPGen på separat ställe (Blir skrivbordet) och sedan ladda upp bilden därifrån. Går jag i närheten av mina NEF filer börjar strulet...

"COM Surrogate har slutat fungera..."

Någon som har en idé vad det kan vara?

EDIT:
Jag kör en PC med Vista Premium 32 bit

Jag har aldrig haft problem med D300 och Vista eller annan Windows. Här finns kanske något att hämta?
http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/list/c/241/p/19,449/kw/windows

Om du googlar på COM Surrogate har slutat fungera... får du massor av svar.

/FW
 
Typiskt Windows...

Som vanligt så måste man installera om Windows rätt ofta för att få det gå bra. Hur mycket minne har du?

Själv har jag bytt över till Mac och är riktigt nöjd :)

Tjena! och god dag yxskaft! Vilket seriöst och givande inlägg din lilla mactaliban :)

Jag har några XP instaqllationer hemma som har gått klockrent i över fyra. "Trots" att jag bytt kameror ett antal gånger. Inte en blåskärm eller annat skit en endaste gång. Eller XP installationer och Vista på jobbet som gått klockrent sedan de släpptes av Microsoft. Däremot har den enda Mac vi har på jobbet bråkat mest hela tiden.

Observera att jag inte säger att Mac är bättre eller sämre. Bara att min åsikt är att det mesta av skiten med våra opsystem sitter framför skärmen. Dvs användaren!

Orsaken då till krascharna? Kan det ha något med Codecen att göra? Nikon lägger då och då ut en uppdatering av codecen så att filerna kan visas som tumnaglar i windows. Vill minnas att det kom en i samband med att D300 lanserades. Skall se om jag kan hitta länken. Utöver detta så vet jag inte vad felet kan vara....
 
Senast ändrad:
Ja, som de andra säger så är det inte fel på din kamera utan på Windows Vista.

Det är ett ganska vanligt problem, här är en länk som du kan kolla in.
 
Jag kommer ihåg att jag lade in en kodec när jag skaffade D80an. Jag letade efter den i början på mitt problem efter kamera bytet. kommer inte ihåg, men tror inte jag hittade någon ny hos nikon.
 
Ja, som de andra säger så är det inte fel på din kamera utan på Windows Vista.

Det är ett ganska vanligt problem, här är en länk som du kan kolla in.

Det var en lit kul pik, /länk! ;)
Jag har faktiskt googlat problemet, men de flesta inlägg handlar om video, eller hur man stänger av tumnaglar. Ingen direkt bra lösning då man gärna vill se bilderna i tumnagel storlek då jag inte har "fotografiskt minne" <- En annan lite kul komentar va? Fotografiskt minne... Bilder... ;)
 
Det var en lit kul pik, /länk! ;)
Jag har faktiskt googlat problemet, men de flesta inlägg handlar om video, eller hur man stänger av tumnaglar. Ingen direkt bra lösning då man gärna vill se bilderna i tumnagel storlek då jag inte har "fotografiskt minne" <- En annan lite kul komentar va? Fotografiskt minne... Bilder... ;)
På den här sidan http://www.howtogeek.com/howto/wind...surrogate-has-stopped-working-error-in-vista/

Så finns det en bit ner en lista på lite saker som du kan prova.
Jag har själv haft det här problemet, men jag löste det genom att lägga till det i något som heter dataexekveringsskydd om jag minns rätt. Var ganska längesedan så jag minns inte allt om det.
Det står hur man gör det en liten bit ner på den där sidan.
 
Jag tror jag löst problemet nu.
När jag letade hos Nikon för en månad sedan, hittade jag ingen nyare NEF-kodec, jag googlade på "COM surrogate + NEF" och hittade lite mera, bla hittade jag en direktlänk till Nikon och en nyare kodec än den jag hade innan, den är installerad och det verkar fungera.. Peppar, peppar.

Här hittade jag en tråd på engelska, samma problem http://thevistaforums.com/index.php?showtopic=28728 och här låg filen http://www.nikonimglib.com/nefcodec/ .

Jag lade också COM surrogate i listan under Avncerat/Instälningar/Dataexekveringsskydd.
Men som sagt, Utforskaren fortsatte att dyka så snart jag gick i närheten av en mapp med D300 NEF-bilder.

Verkar som filen från nikon löste det. Annars återkommer jag...
Synd att stora företag skall ha så virriga hemsidor. Nästan undantagslöst. Nikon räknas tyvär dit. Hjälpen finns där, men svårt att hitta den. Och att de inte skickar med en så vital kodek på skivan som medföljer kameran..? Dåligt!

Tack för hjälpen så länge.
 
Bland det första jag gjorde, när jag upptäkte felet, var att Googla på det. Fick flera hundra tusen träffar, men man kan inte läsa alla, de jag läste, rekomenderade alla att jag skulle göra nått som stänger av tumnaglar. Det är väl OK om man syslar med annat, men när man håller på med just foto och har ett gäng bilder, så är stänga av tumnaglarna ungefär det sista man vill.

Nikon skickar med en skiva med kameran, där man försöker sälja på köparen nikons olika program i test versioner. Jag installerade de flesta i hop om att de skulle lägga in en kodec som löser problemet. Men icke!
Nu skall jag in i kontrollpanelen o rensa bort...

Att de inte skickar med en så viktig kodec, som tillåter användaren att se bilderna i windows? Får en att börja undra. Hur seriösa är Nikon?

Men det kanske skall tas upp i annan tråd...
 
Jag bockar och tackar för lösningen! Jag har haft samma fel ett tag och det har varit mycket irriterande. Det har till exempel gjort att jag inte har kunnat spara filer som jag arbetat på i Capture NX2. Öppna har gått bra men inte att spara...
Hur som helst: många Tack!!
 
Tjena! och god dag yxskaft! Vilket seriöst och givande inlägg din lilla mactaliban :)

Jag har några XP instaqllationer hemma som har gått klockrent i över fyra. "Trots" att jag bytt kameror ett antal gånger. Inte en blåskärm eller annat skit en endaste gång. Eller XP installationer och Vista på jobbet som gått klockrent sedan de släpptes av Microsoft. Däremot har den enda Mac vi har på jobbet bråkat mest hela tiden.

Observera att jag inte säger att Mac är bättre eller sämre. Bara att min åsikt är att det mesta av skiten med våra opsystem sitter framför skärmen. Dvs användaren!

Orsaken då till krascharna? Kan det ha något med Codecen att göra? Nikon lägger då och då ut en uppdatering av codecen så att filerna kan visas som tumnaglar i windows. Vill minnas att det kom en i samband med att D300 lanserades. Skall se om jag kan hitta länken. Utöver detta så vet jag inte vad felet kan vara....

Som Mac ägare så slipper vi installera tredje parts produkter för att titta på RAW filer i Operativt systemet (Har ingen koll om detta följer med i Vista för det är lite krångligt att fatta vad som följer med i vilken version av Vista)...

Dessa kameror RAW filer supportar i alla fall MacOs 10.5 Leopard

http://support.apple.com/kb/HT1475
 
Jag har 4Gb ram.
Kör på en HP Laptop med 17"are och en extern 26" skärm.
Burken är en Cor2 Duo 2Ghz snart två år gammal. Den har ett 256Gb grafikkort (G-force) så den orkar driva det mesta, ingen raket med dagens mått. Men den har räckt bra fram till bytet till D300an. Nu är det lite jobbigt.

Oki. Har du uppdaterat Nikons olika programvaror?
 
Oki. Har du uppdaterat Nikons olika programvaror?

Nu när problemet är löst, ser jag ingen anledning till att ha nikons program kvar över huvudtaget. Har rensat bort dem (Avinstallerat) idag.
Jag använder bridge till att ta in filer från kameran, och den mesta filhanteringen också. Finns ingen anledning att ha datorn fylld med program som gör samma sak fast inte så komplett.

Jag installerade Nikon transfer och Capture NX (60dagars) i hopp om att det skulle lösa sig med en kodec, tycker Nikon borde ha en giltlig version av kodecen med någonstans på en skiva levererad med kameran. Men icke..? Man kan ju inte begära senaste versionerna av program på skivan, då ny version antagligen finns tillgänglig fem minuter efter skivan kommit ur pressen, men en kodec som tillåter att man kan kolla på filer tagna med kameran borde Nikon kunnat skicka med. Där sjunk de ganska många pinnhål i mina ögon.

Men nu är problemet löst, jag hoppas denna tråd kan vara till hjälp för andra, alla extra program (Läs nikons) är avinstallerade. Jag kan jobba vidare igen. Tack för hjälpen.
 
Som Mac ägare så slipper vi installera tredje parts produkter för att titta på RAW filer i Operativt systemet (Har ingen koll om detta följer med i Vista för det är lite krångligt att fatta vad som följer med i vilken version av Vista)...

Dessa kameror RAW filer supportar i alla fall MacOs 10.5 Leopard

http://support.apple.com/kb/HT1475

Jag har inte heller gjort någon som helst manuell uppdatering för att kunna titta på mina Nikonfiler. Trots att jag använder Windows :) Nu brukar jag inte använda utforskaren så speciellt ofta. Använder LR till att titta på mina bilder..
 
Jag har inte heller gjort någon som helst manuell uppdatering för att kunna titta på mina Nikonfiler. Trots att jag använder Windows :) Nu brukar jag inte använda utforskaren så speciellt ofta. Använder LR till att titta på mina bilder..

Kör själv Lightroom........

Tacka Apple för Apeture så det satte lite fart i Adobe att ta fram Lightroom..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.