Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 får eget liv eget liv...?

Produkter
(logga in för att koppla)

alex_webcast.no

Aktiv medlem
Tjena.

Har vart med om lite märkligt beteende av min D300.
Detta har dock bara hänt då min flickvän skall fota, aldrig av mig. :)

Vad som händer är att kameran "automatiskt" tar typ 5-15 bilder efter att hon tryckt av. hon har inte hållt ner utlösaren utan kameran har bara fortsatt av sig själv... Detta har ju inte vart något större problem, förens i helgen då vi var på dop och hon lyckades bränna av hela bufferten på kameran med en SB800 monterad. blev minst sagt lite pinsamt för henne :)

Så nu till min fråga: Hur bär hon sig åt? Jag har försökt framkalla detta själv men utan någon lycka...

Tacksam för svar.

MVH
Alex
 
Tjena.

Har vart med om lite märkligt beteende av min D300.
Detta har dock bara hänt då min flickvän skall fota, aldrig av mig. :)

Vad som händer är att kameran "automatiskt" tar typ 5-15 bilder efter att hon tryckt av. hon har inte hållt ner utlösaren utan kameran har bara fortsatt av sig själv... Detta har ju inte vart något större problem, förens i helgen då vi var på dop och hon lyckades bränna av hela bufferten på kameran med en SB800 monterad. blev minst sagt lite pinsamt för henne :)

Så nu till min fråga: Hur bär hon sig åt? Jag har försökt framkalla detta själv men utan någon lycka...

Tacksam för svar.

MVH
Alex
Det är inte så att hon lyckats komma åt avtryckaren på batterigreppet av misstag?
 
Tänkte jag också men alla bilder är korrekt exponerade alltså ingen bracketing...? kanske en kombo av att hon lyckats trycka in func knapparna? men jag har testat det och JAG får inte samma effekt :)

står den på serie eller singeltagning? Jag har råkat ut för samma sak en gång för ett halvår sedan men trodde det var batterigreppet. Numera står kameran alltid i singeltagning och visst, någon enstaka bild går iväg när man hanterar kameran. Men då håller man ju i den...
 
står den på serie eller singeltagning? Jag har råkat ut för samma sak en gång för ett halvår sedan men trodde det var batterigreppet. Numera står kameran alltid i singeltagning och visst, någon enstaka bild går iväg när man hanterar kameran. Men då håller man ju i den...

ja, kameran står på CH. Men det lustiga är att JAG aldrig lyckats med det. Jag har verkligen försökt återskapa "problemet" med jag lyckas inte :)
 
Skaffa en sedelpress och låt henne sköta den också:) skämt o sido... Stäng av batterigreppet nästa gång och se. Den knappen är väldigt känslig för avtryck.
 
Detta verkar ju helt galet! :)

Det kanske är det första spontana uppvaknandet av artificiell intelligens? Kamerorna har blivit så avancerade nuförtiden.. :)

Skämt åsido, hur kan kameran serietagning-fota när den är inställd på singel-tagning... och detta händer endast när en person använder den?

Tror man får tänka såhär: den enklaste förklaringen är oftast den rätta, din tjej ställer in något som för henne är så självklart att hon inte tänker på det och på så sätt orsakar detta fenomen..
Eftersom jag antar att hon inte råkar komma på batteri-grepps-knappen hela tiden då förstås..

Be henne hålla kameran som hon brukar och kolla hur hon håller i den.. jag har sett alla möjligt konstiga sätt att hålla i en kamera, och faktiskt oftast av tjejer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.