ANNONS
Annons

D300 Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Då står det fel på Scandinavia photos sida för det finns bara plats för ett batteri i greppet och man har kvar batteriet i kameran.

Hej!

Jag vet att jag läst något här i forumet angående AA-batterier till Mb-D10. Någon nämnde att spänningsökning ligger till grund för den ökade bps-frekvensen. Dessutom jämfördes då EN-EL3e:s 7,4V med 8 AA á 1,5V = 12V. MEN, uppladdningsbara AA ligger ju på 1,2V.

Min fråga: De 8 bps som anges, är det beräknat med uppladdningsbara batterier och en spänning på 9,6V? Någon som vet?

Tack för svar!

Det är kanske inte nödvändigtvis spänningen, utan strömkapaciteten som är avgörande. Att brassa på med full bildhastighet borde dra lite ström, och med bara ett batteri så kommer det kanske att "säcka" lite när man tar ut stor ström under en längre period (spänningen sjunker då). En gissning bara.

Makten skrev:
Det är kanske inte nödvändigtvis spänningen, utan strömkapaciteten som är avgörande. Att brassa på med full bildhastighet borde dra lite ström, och med bara ett batteri så kommer det kanske att "säcka" lite när man tar ut stor ström under en längre period (spänningen sjunker då). En gissning bara.

Det låter som en god gissning, utan att ha rotat fram mina gamla fysikkunskaper. =)

Jag har också läst att kameran inte kommer upp i mer än drygt 7 bps med batterier med låg strömstyrka, jämfört med 2500/2700 mAh som får "full" fart på serietagningen.

Vi gissar att det fungerar. Hur som helst så är det billigare med 200 kr för 8 st AA än 1 EN-EL3e, oavsett antalet bps. =)

Jomenvisst är det billigare, men också tyngre.
Om man inte behöver 8 fps så känns kameran smidigare att hantera med ett EN-EL3e i batterigreppet. Sedan finns det ju andra fördelar med att använda AA-batterier, det går ju att få tag på dem varsom helst.

//Patrik

Lånar denna tråden så jag slipper fylla forumet med likartade trådar och få skäll :(

Så jag har funderat på batterigreppet till d300 en längre tid, samt försökt bilda mig en prisbild och om jag ska satsa på AA batterier eller EN-EL4a batteri.

Vad jag har förstått får man högra vikt med AA batterier, samt att man inte kan utläsa % betteri kapacitet man har kvar på dem, så det är väl nackdelarna med dem om det nu stämmer, fördelen är väl priset samt enkelheten om det skulle strula under kritiska förhållanden.

Det som talat emote Impacts ENEL4 alternativ är de dåliga reviewsen de fått, enligt dem är det lite struligt med både batterier och laddare ibland, Nikons alternativ är dyrast men antagligen stabilast(?). Samt ger väl ENEL4 snäppet bättre kraft än AA och varar lite längre om jag har läst rätt.

Vad kör ni med ni som redan har batterigreppet, samt vad skulle ni rekomendera utifrån era erfaranheter? all input mottages tacksamt!

/Otto

Pris med EN-EL4a (Nikon):
- MB-D10 $240
- EN-EL4a batteri (Nikon) $110
- Nikon laddare $120
- BL-3 "luckan" $35
= totalt $505 ~ strax över 3000 SEK

Pris med ENEL4 (Impact):
- MB-D10 $240
- EN-EL4 batteri (Impact) $80
- Impact laddare $30
- BL-3 "luckan" $35
= totalt $385 ~ ca 2300 SEK

Pris med AA (Pearstone):
- MB-D10 $240
- Pearstone 8-Bay AA Charger + 8 batteries $75
- MS-D10 AA batteri hållaren $30
= totalt $345 ~ ca 2070 SEK

Pris med AA (Pearstone):
- MB-D10 $240
- (Pearstone 4-bay charger + 4 batteries $20) x2
= totalt $310 ~ ca 1900 SEK

Senast ändrad:
Jag anvænder 8 st AA Batterier med 2700mAh. Det ger mig flest bilder per laddning. ENEL4 ser jag bara som en vældigt dyr option.

Maxieboy skrev:
Jag anvænder 8 st AA Batterier med 2700mAh. Det ger mig flest bilder per laddning. ENEL4 ser jag bara som en vældigt dyr option.

Tack för svaret Max! Jo AA-alternativet verkar helt kalrt mest prisvärt, har du haft möjlighet att köra ENEL4 nått? och får man batteri % med AA med eller det är kanske inget man saknar direkt?
/Otto

Kjell&Company har billiga uppladdningsbara batterier typ AA 2700mAh inkl laddare. Jag saknar inte någon batteri information då jag har ett ENEL3e i Kameran samtidigt som en reservtank ungefær. Jag fotar mest modellbilder och då 75% på høgkant så det ær bekvæmt med batterigreppet.

Ahh, det är B&H Photo, de Svenska priserna är räknade på en växelkurs på 6kr per dollar och tog mest med dem för att få en överskådligare jämförelse.

Lutar åt AA alternativet, om ingen kan övertala mig att ENEL4 alternativet är värt de där 200 dollar extra :p

Senast ändrad:
Mortella skrev:
Ahh, det är B&H Photo, de sbenska priserna är räknade på en växelkurs på 6kr per dollar och tog mest med dem för att få en överskådligare jämförelse.

Lutar åt AA alternativet, om ingen kan övertala mig att ENEL4 alternativet är värt de där 200 dollar extra :p
Kanske inte direkt övertala men jag hörde av en på Elmiamässan att Nikon skulle sätta ihop "batteripaket" med grepp, batteri, lucka och laddare för ett trevligare pris. När (och om) det kommer vet jag inte men om nu Nikon har nya kameror på G (D700 eller vad de nu kallades i tråden) så kanske det även kommer nya packetlösningar med grepp etc.

Jag hoppas i alla fall på det.

Jag tänker köpa ett grepp till hösten men har inte bestämt mig för själva batterilösning. Läser denna tråden med stort intresse.

Lutar åt att köpa batterigreppet först, antagligen AA kombinationen som sagt, sen en smidig daypack/fotorygga, axelrems väskan lämnar lite att önska när man sitter böjd på cykeln och frenetisk försöker undvika att bli "road kill", ge mig cykelvägar!

Beställde ett MB-D10 idag från Amazon.co.uk (england) och slutsumman landade på £164 vilket med dagens kurs är strax under 2000kr inklusive frakt. Paketet skickas från ett företag i London och det tillkommer för övrigt ingen tull och moms från England.

http://www.amazon.co.uk/Nikon-MB-D1...1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1219565846&sr=8-1

Jag kör med 8st AA 2700 mAh till att börja med så får jag se om jag någon gång uppgraderar till EN-EL4. Någon som har bra tips på hållbara och prisvärda batterier?

Är 2700 mAh ett krav eller klarar man sig på lägre strömstyrka för att få ut 8bps? Var går i så fall gränsen?

Pris med AA (Pearstone):
- MB-D10 $240
- Pearstone 8-Bay AA Charger + 8 batteries $75
= totalt $345 ~ ca 2070 SEK

Pris med AA (Pearstone):
- MB-D10 $240
- (Pearstone 4-bay charger + 4 batteries $20) x2
= totalt $310 ~ ca 1900 SEK

När man köper MB-D10 följer det med hållare för EN-EL3e och AA batterier, jag kör själv med 2st EN-EL3 (ett i kameran och ett i greppet) det är mycket sällan jag har behövt de extra bps'en man får med D3 batteriet, eller AA, Jag brukar ha med mig AApacket som en extra säkerhet om nu batterierna i kameran skulle ta slut (villket aldrig hänt) jag brukar ha fyllt minneskortet innan första batteriet paserar 25% sträcket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar