Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 + Bat Pack - Laddning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Fick precis hem den nya kameran, D300 med batteripaket. Väldigt glad fast besviken på batterilösningen, det suger ju att jag måste skruva av batteripaketet för att få ut batteriet som sitter i kameran...

Går det att lösa på något annat vis? Kan jag köpa en laddare och ha rakt in i kameran?
(I så fall laddar den båda batterierna då?)

Min D200:as lösning med lucka bakåt verkar i detta fall mycket smartare.

Nån som har koll?

Känns som ett steg bakåt för Nikon.

Tack

T
 
Jag ser batteriet i kameran som en reserv. Jag använder batteriet i batterigreppet först och har än så länge bara behövt skruva loss greppet för att ladda båda en enda gång. Jag byter batterierna någon gång för att de skall användas båda två. Ser inte detta som något problem...

/FW
 
Oki.
Fasiken, jag plåtar bröllop så det tömmer ju batterierna under en dag, vill inte fibbla med att hoppa mellan de två och vill helst undvika att skruva en massa när jag väl är hemma.
Får kanske ringa och höra med återförsäljaren...

Tack

T
 
Det är inget problem alls Timo. Med åtta AA batterier kan du plåta en evighet innan ens mätaren markerar att du börja få ont om kräm. Dessutom har man väl ett knippe reservbatterier med sig i väskan, om inte annat så för blixten så detta upplever inte jag som något problem alls. Vad gäller skruvandet så är det inte mer "skruvande" de få gånger man behöver göra detta än det är att ta av och på kameran från stativ. Det enda som jag möjligen irriterar mig på är att det lilla "gummiskyddet" man skall ha för att täcka kontanterna när packen är av har en viss förmåga att "gömma sig" i ryggsäcken ;-)
Men som sa´gt, jag är mycket nöjd med batteripacken....nästan lika tung och go som D3.
Mvh
JB
 
Jag klapp ett extra batteri, blev allergisk mot dubbel A med min gamla Fuji S2 Pro, aldrig mer - även om jag tackar för tipset. Tyngden är verkligen go. Sitter fast med jobb så jag kan inte ut och plåta, 50:an är monterad och minneskortet formaterat... (kom med 07:00 med posten i morse)
Ska ringa och kolla om sladden man kan köpa i så fall laddar batterierna...
(iser egentligen hur lat jag är, tar det 20sek att få av bateripaketet?)
ha ha ha

T
 
Janne B skrev:
DDet enda som jag möjligen irriterar mig på är att det lilla "gummiskyddet" man skall ha för att täcka kontanterna när packen är av har en viss förmåga att "gömma sig" i ryggsäcken ;-)

Mvh
JB

____________________________________________

Men... Du har ju en utfräsning i batteripacket där gummiskyddet skall ligga. Och där sitter den tills du tar loss den - garanterat.

Hälsningar

Adam
 
Timo Julku skrev:
Jag klapp ett extra batteri, blev allergisk mot dubbel A med min gamla Fuji S2 Pro, aldrig mer - även om jag tackar för tipset. Tyngden är verkligen go. Sitter fast med jobb så jag kan inte ut och plåta, 50:an är monterad och minneskortet formaterat... (kom med 07:00 med posten i morse)
Ska ringa och kolla om sladden man kan köpa i så fall laddar batterierna...
(iser egentligen hur lat jag är, tar det 20sek att få av bateripaketet?)
ha ha ha

T

Detta EN-EL4a kan man använda i batterigreppet http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=5412099 men då måste man också ha laddare mm och då rullar några lusentappar. Varar tydligen for ever... /FW
 
Fick precis hem den nya kameran, D300 med batteripaket. Väldigt glad fast besviken på batterilösningen, det suger ju att jag måste skruva av batteripaketet för att få ut batteriet som sitter i kameran...

Det lät ju väldigt dåligt! Jag som var sugen på en D300. Måste undersökas.
 
Tack för tipset Adam! Du anar inte vad jag retat mig på detta, och så fanns lösningen framför näsan på mig;-)
Tackar
Mvh
JB
 
Du behöver inte ha något batteri i kameran om du inte vill, det räcker med att ha orginalbatteriet i greppet.

/kent
 
Det är ju iofs en bra idee.
Visade sig senare att mitt batterigrepp ovanpå allt faktiskt var trasigt, skickar tillbaka det i början av nästa vecka...

Hitills är jag dundernöjd med kameran annars > active D lightning verkar grymmebra för mina ändamål... svart kostym, vit klänning och brännande solsken, minimera risker är väl lite av vad det handlar om...

Tror jag kan smälta det här med skruvandet av och på, fast nog tycker jag att det är ett steg bakåt.

Tack för era tankar

T
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.