Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 Active D-lighting efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har tagit bilder med och utan Active D-lighting. Är väldigt nöjd med funktionen, men jag vill kunna kontrollera när jag använt funktionen.
Någon som har ett tips på vilket program som visar detta?
Capture NX? Något program som presenterar bra EXIF-information?

/Mats
 
Hej

Jag har tagit bilder med och utan Active D-lighting. Är väldigt nöjd med funktionen, men jag vill kunna kontrollera när jag använt funktionen.
Någon som har ett tips på vilket program som visar detta?
Capture NX? Något program som presenterar bra EXIF-information?

/Mats

Nikon View NX som följer med kameran gör det oxå
 
Hej Magnus

Jag har sett att man kan använda funktionen D-lighting i Capture NX men jag vill se ifall funktionen "Active D-lighting" har används i kameran under exponeringstillfället.

/Mats
 
Hej Magnus

Jag har sett att man kan använda funktionen D-lighting i Capture NX men jag vill se ifall funktionen "Active D-lighting" har används i kameran under exponeringstillfället.

/Mats


I Wiew NX kan du se det, samt alla andra inställningar också. Ladda hem senaste gratis.

Notera att "Active d-lighting" (i kameran) och "d-lighting" (i NX) inte är riktigt samma sak även om resultatet blir ungefär lika.
 
Hej Rawshooter.

Om jag tolkar dig rätt skall man kunna se om funktionen "Active D-lighting" har används i kameran med hjälp av programmet View NX?

Som ni förstår så har jag tagit en hel del bilder och nu vill jag enbart kontrollera ifall bilderna har tagits med denna funktion.

/Mats
 
Det stämmer som Rawshooter sa

I View NX i menyn Fönster så bockar du för Kamerainställningar. Då syns all bildinfo till vänster, scrollar du ner en liten bit så hittar du Aktiv D-Lightning.
 
Hej Magnus

Jag har sett att man kan använda funktionen D-lighting i Capture NX men jag vill se ifall funktionen "Active D-lighting" har används i kameran under exponeringstillfället.

/Mats

Observera att jag skrev ViewNX och inte Capture NX. View är gratis och fanns med tillsammans med kameran (i och för sig fick många Capture NX med på köpet likaså). ViewNX är en filbläddrare och en enklare redigerare. Capture NX är tvärtom. En simpel filbläddrare och en förnämnlig redigerare om än med ett annorlunda gränssnitt.

Utöver dessa två så vet jag inte om Active D-lightning syns i andra programvaror. Jag använder PS CS3 och LR2 och i inga av dessa syns ett spår om någon information om Active D-ligthning är använt eller inte. Jag kan i och för sig ha missat det men jag tror inte det....
 
I Wiew NX kan du se det, samt alla andra inställningar också. Ladda hem senaste gratis.

Notera att "Active d-lighting" (i kameran) och "d-lighting" (i NX) inte är riktigt samma sak även om resultatet blir ungefär lika.

Som jag förstått det så ÄR det samma sak. En kurva som är pålagd i efterhand. Ser i alla fall inte vad som skulle kunna vara skillnaden, förutom om man skulle få för sig att göra det på en jpg.
 
Som jag förstått det så ÄR det samma sak. En kurva som är pålagd i efterhand. Ser i alla fall inte vad som skulle kunna vara skillnaden, förutom om man skulle få för sig att göra det på en jpg.

I Active D-Lightning så sker även en justering av exponeringen när du väljer medium eller hög nivå. IE kameran exponerar snålare för att inte bränna ut högdagarna och lyfter sedan skuggorna i efterbehandligen genom olika kurvor.
 
Som jag förstått det så ÄR det samma sak. En kurva som är pålagd i efterhand. Ser i alla fall inte vad som skulle kunna vara skillnaden, förutom om man skulle få för sig att göra det på en jpg.

Active D-Lighting sker vid exponeringen i kameran.

D-Lighting sker efter exponeringen antingen i kameran eller i NX-programmen.
 
Active D-Lighting sker vid exponeringen i kameran.

D-Lighting sker efter exponeringen antingen i kameran eller i NX-programmen.

Men det är fortfarande en kurva som läggs på bilden. Är ju ändå inget magiskt som händer innan ljuset når sensorn för att få ett högre omfång på bilden, utan bara nåt för att fejka bättre omfång. Så jag ser ingen anledning till att lägga på dlignting direkt i kameran, med undantag för att den tydligen exponerar ner för att inte bränna ut, men det är i och för sig nåt som i alla fall jag själv gör oftast ändå. Eller har jag fel? :)
 
Men det är fortfarande en kurva som läggs på bilden. Är ju ändå inget magiskt som händer innan ljuset når sensorn för att få ett högre omfång på bilden, utan bara nåt för att fejka bättre omfång. Så jag ser ingen anledning till att lägga på dlignting direkt i kameran, med undantag för att den tydligen exponerar ner för att inte bränna ut, men det är i och för sig nåt som i alla fall jag själv gör oftast ändå. Eller har jag fel? :)

Jag har skrivit om detta förut i separat tråd: (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=90769)

Sammanfattningsvis gäller att ADL komprimerar kontrastkurvan i kameran på ett sätt som inte är helt lätt att åstadkomma i efterhand. Mellantonskontrasten förbättras vilket kan upplevas som att bilden får bättre definition och i vissa fall även färgmättnad.

D-Lighting i efterhand i kameran eller i NX lyfter i första hand skuggorna och ger ofta i mina ögon ett konstlat och färgvidrigt resultat.

Prova dig fram och se vad just du tycker om.
 
Om du sätter på den i det så går det att slå av och på eller variera effekten i efterhand i bägge Nikonprogrammen. Är ADL avstängt vid tagningen så går det inte.

Jag har faktiskt satt på ADL som standard i min kamera och satt den på low. Du har visserligen rätt i att det då bara är en kurva som läggs på i och med att jag valt low. IE ingen förändring av exponeringen sker. Men saken är den att jag ofta föredrar bilderna när ADL har arbetat så varför inte. Det går ju att slå av effekten i efterhand. Dessutom använder jag LR som standardprogram och det programmet struntar fullständigt i vad kameran har gjort med bilderna. Känner att jag har mer valmöjligheter om ADL är påslagen. Jag använder oftast Capture NX när bilderna skall skrivas ut och då kan jag leka runt mer bland alternativen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.