Annons

D30-ägare! Fråga ang inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Hej

Har haft min D30 i snart två år. Tänkte jag äntligen skulle få tummen ur och justera upp färg ch kontrast i kameran. Jag vet att detta görs genom att ändra i firmware från datorn.

Frågan är då eftersom jag inte fick med program och drivrutiner när jag köpte kameran beg, vilket program eller driver görs detta med?? Antar att det är via ZoomBrowsern? Tyvärr hittar jag bara uppdateringar av denna hos Canon. Nån som har en länk för nedladdning av komplett program från nån annan canon-site??

Tack på förhand!
//jns

Tyvärr så kan man där bara välja på "Set's" man programmerat via Twain-interfacet. Men kanske är det svaret jag sökte, att det är Twain-drivern som gör det. Men den är väl inget program i sig utan styr väl ihop kameran och tex Ps??

edit: Ehh, svarade på ett inlägg som försvann...

Nån som gjort detta i praktiken??

//jns

Vad jag kan minnas så har jag har bara gjort inställningen via ZoomBrowsern, men om det går med bara TWAIN-drivrutinen eller FVU också så gick det iaf förut att ladda ner tillräckligt mycket från Canon för att få igång den utan CD - installera först deras äldsta RAW-converterare och uppradera sedan den till FVU...

Men min rekommendation är att fota i RAW så behöver man inte bekymmra sig om parameterset:en (eller vitbalansen).

[EDIT]
Jag är nästan hundra på att du kan ställa in parameterset:en från FVU. Installera 'RAW Image Converter' först och sedan uppgraderingen till FVU.
[/EDIT]

Senast ändrad:
Japp detfunkade så!

Installerade WIA-drivern, RAW-convertern och EOS Viewer utility. I Den sistnämnda kan nya parameterset's läggas till under Options/Camera settings osv.

Nu skall vi bara se hur bilderna påverkas. Tack för hjälpen!

//jns

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar