Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D2X testad på Dpreview
- Trådstartare Calle S
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
Äntligen! Jag har kollat säkert två gånger om dan sedan i januari.
Roligt att tidningen Foto var så entusiastiska också.
Roligt att tidningen Foto var så entusiastiska också.
Slowfinger
Aktiv medlem
Björn Rörslätt fick ta ganska mycket skit för sin test av D2X.
Efter att ha läst Phil Askeys test kan man konstatera att Björn Rörslätt gjorde ett mycket bra jobb på väldigt kort tid.
Efter att ha läst Phil Askeys test kan man konstatera att Björn Rörslätt gjorde ett mycket bra jobb på väldigt kort tid.
macrobild
Avslutat medlemskap
Även undertecknad har fått mycket skit från flertal Canon fotorafer när jag beskrev här på VS forumet att Canon 1dsmk2 VAR SÄMRE I HÖRN OCH KANTER när jag testade D2X och 1DSMK2 .
Det är problem för vidvinkel objektiv och vidvinkelzoomar att teckna hörn och kanter skarpt.
se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36843
Mikael
Det är problem för vidvinkel objektiv och vidvinkelzoomar att teckna hörn och kanter skarpt.
Mikael
Slowfinger
Aktiv medlem
Jo, du gjorde verkligen ett hästjobb med dina tester också.
AndersGbg
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Även undertecknad har fått mycket skit från flertal Canon fotorafer när jag beskrev här på VS forumet att Canon 1dsmk2 VAR SÄMRE I HÖRN OCH KANTER när jag testade D2X och 1DSMK2 .
Mikael
Ja, man får ju inte säga att en Canon-kamera är dålig på något sätt... :-D
Anderzon
Aktiv medlem
AndersGbg skrev:
Det ser bra ut skulle man kunna säga.
Fast det var väl iofs väntat.
Så nu ska man bara skaka fram 47 000 då...
Köpte min i japan för 29995SEK lol
Master Foto i sverige säljer nu för 35200SEK+Moms
Mvh // Martin - som får sin på fredag nästa vecka
Damocles
Aktiv medlem
Jodå, det går alldeles utmärkt under två förutsättningar. Antingen har man torrt på fötterna när man gör det, eller så oberopar man tyckte och smak. Då går det alldeles utmärkt.Ja, man får ju inte säga att en Canon-kamera är dålig på något sätt... :-D
Men har man testat med ett objektiv eller med metoder som inte är reko och därför ger konstiga resultat så spelar det ingen roll vilken kamera det här, det kommer bli reaktioner.
Det är på sätt och vis det som gör Luminous Landscape så trevlig att läsa, han skiter fullständigt i att ha aspirationer på att ge ett fullgott heltäckande objektivt betyg jämte alla andra som slavar utan kör på hur han använder sakerna. Men visst, även där kommer reaktioner om han råkar ha jämfört med ett dålig exemplar av ett annat objektiv. Men på det hela så ger det en helt annan bild än den som dpreview försöker ge.
Själv så läser jag inte dpreview så grundligt längre, har man börjat hitta lite fel här och där så ser man rätt snart att dpreview är långt ifrån ofelbart.
Ne, ska sätta mig och plöja igenom D2x reviewen nu iaf.
Damocles
Aktiv medlem
Sådär, nu var det läst. Bra review. Inte utan att man blir lite sugen.
D2x är placerad nästan perfekt, både i pris och prestanda. Det enda som känns lite som en gimmick är High-speed läget men i övrigt verkar det vara en riktigt grym kamera. Behövs lite vettiga prylar så restern av företagen(läs Canon) får ändan ur vagnen och börjar innovera lite mer och inte använder samma gamla teknik som i de senaste 5-6 kamerorna.
D2x är placerad nästan perfekt, både i pris och prestanda. Det enda som känns lite som en gimmick är High-speed läget men i övrigt verkar det vara en riktigt grym kamera. Behövs lite vettiga prylar så restern av företagen(läs Canon) får ändan ur vagnen och börjar innovera lite mer och inte använder samma gamla teknik som i de senaste 5-6 kamerorna.
Arleklint
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Det enda som känns lite som en gimmick är High-speed läget men i övrigt verkar det vara en riktigt grym kamera.
Jag ser det inte som en gimmick. Dels därför att många, t.ex sportfotografer, behöver farten. Dels därför att du genom att "croppa" direkt i kameran istället för i datorn spar minne.
macrobild
Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Sådär, nu var det läst. Bra review. Inte utan att man blir lite sugen.
Vad det gäller 1DSMK2 brusredusering och döljande/maskering av brus kommer säkert i nästa generation av Canonkameror. Den är just nu oöverträffad vad det gäller 1600 och 3200iso.
Här behöver Nikon ta sig i kragen
mikael
Sonnaren
Aktiv medlem
Åhhh....herreminje! Kims standardsvar är stulet!! Jaja, det var ändå så utslitet att det började bli direkt pinsamt....macrobild skrev:
Vad det gäller 1DSMK2 brusredusering och döljande/maskering av brus kommer säkert i nästa generation av Canonkameror. Den är just nu oöverträffad vad det gäller 1600 och 3200iso.
Här behöver Nikon ta sig i kragen
mikael
Us
macrobild
Avslutat medlemskap
Sonnaren skrev:
Åhhh....herreminje! Kims standardsvar är stulet!! Jaja, det var ändå så utslitet att det började bli direkt pinsamt....
Us
Skillnaden mellan Kims standardsvar och mitt är att jag äger en D2x och har testat/utvärderat den mot Canon 1dsmk2.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36843
Bara för att jag äger en kamera så behöver den inte vara bäst i allt.
Mikael
Damocles
Aktiv medlem
Lite som en gimmick, inte helt. Det är bra att det finns implementerat, det är absolut ingen nackdel. Men det ersätter inte fullt ut en D2h eller motsvarande kamera och ett längre teleobjektiv.Jag ser det inte som en gimmick. Dels därför att många, t.ex sportfotografer, behöver farten. Dels därför att du genom att "croppa" direkt i kameran istället för i datorn spar minne.
Ett problem bara, för en del sportfotografer är det säkert jättebra, men för de som kör med en 1.3x kamera och isolerar sina huvudmotiv med hjälp av oskärpan av F/2.8 så får de det en aning kämpigt om de kör med samma utsnitt och på 2x läge på D2x. Därimot kan de ju få tightare crop och i många sporter så kan du ju isolera motivet på andra sätt än oskärpa. För de som kör Nikon så finns det ju inte så många alternativ annat än om de vill köpa en D2h vid sidan av.
Slowfinger
Aktiv medlem
Slowfinger
Aktiv medlem
Skönt att man bara har en D70 så att man kan skylla lite på kameran i alla fall.