Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x och filstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Goran skrev:
det verkar som d2x levererar 12-bit dynamisk upplösning, samma som gamla d100 m fl, kan det stämma? Inte för att fujifilm finepix s3 har samma målgrupp som d2x, men fuji har ju lyckats få till 14-bitar och större omfång...och ännu större bildfiler också för den delen...
Vad har Fuji S3 Pro respektive Nikon D2X för målgrupper?

PerFogelberg skrev:
Vad har Fuji S3 Pro respektive Nikon D2X för målgrupper?

bra fråga..=)
Det är säkert lite olika men om jag får spåna och generallisera lite så:
D2X är snabb och robust och har en massa finesser så den blir nog poppis hos proffs/press-nissar, actionfotografer och teknikdreglande amatörer.
Finepix S3 är ju rätt långsam i jämförelse men det stora dynamikomfånget/brusfriheten gör nog att studio/porträttfotografer och bildkvalitetsmedvetna amatörer kommer att gilla den. I de tester jag sett verkar upplösningen för S3 motsvara ca 8MP vilket räcker rätt långt.
Personligen föredrar jag större dynamiskt omfång framför högre upplösning (pixlar). Hade hoppats på nått sånt i en efterföljare till D100 men det är ju frågan om det blir verklighet när inte ens D2x har det.

Fuji har ju dock problem med sin S3. Dom vet inte riktigt själva vilka som ska ha den. Den är för dyr för att konkurrera med kameror såsom 20D eller D7D i det segmentet.

Den är samtidigt inte speciellt snabb eller har så hög upplösning för att konkurrera med kommande D2x, eller 1D mk2 för pressen.

Och jämfört med 1Ds mk2 ligger den totalt i lä.

Kvar lämnas porträttfotografer med taskig budget. Men de kan också välja Kodaks 13.5MP som går att hitta för ung samma summa elelr lägre.

Goran skrev:
D2X är snabb och robust och har en massa finesser så den blir nog poppis hos proffs/press-nissar, actionfotografer och teknikdreglande amatörer.

Möjligt du har rätt. Jag tror syftet med den är att rikta sig mot frilandsfotografer i allmänhet, som har en varierande flora uppdrag. Jobb som ibland kräver hög upplösning och i bland snabbhet.

Damocles skrev:
Fuji har ju dock problem med sin S3. Dom vet inte riktigt själva vilka som ska ha den. Den är för dyr för att konkurrera med kameror såsom 20D eller D7D i det segmentet.

Den är samtidigt inte speciellt snabb eller har så hög upplösning för att konkurrera med kommande D2x, eller 1D mk2 för pressen.

Och jämfört med 1Ds mk2 ligger den totalt i lä.

Kvar lämnas porträttfotografer med taskig budget. Men de kan också välja Kodaks 13.5MP som går att hitta för ung samma summa elelr lägre.

Nu lämnar vi trådämnet här men..

gillar du inte s3:an?

...eller så är det så att s3 hittar sin nisch tack vare bildkvaliten, t ex gamla analog-rävar som är trötta på att inte få nån teckning i lågdagrarna med sina 20d/d100 tex..;-)

undrar om det blir några arga svar nu...=)

Kodaken är fin men har också 12-bit dynamik har jag för mig. Nypris på den ligger väl på runt 45000 SEK dock. Har iofs sett VÄLDIGT snygga bilder från den.

sagan skrev:
Nä, men jag tycker det blir riktigt skaplig teckning i lågdagrarna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=238602

Det är ändå en hårdkomprimerad JPG.

Bilden är kanske lite liten för att se ordentligt, men det ser inte alls så pjåkigt ut tycker jag personligen.

Hade man frågat en gammal analog-räv
så hade han/hon nog velat se lite struktur/veck/skuggor i tyget på personens kläder också förmodligen.

Arleklint skrev:
Möjligt du har rätt. Jag tror syftet med den är att rikta sig mot frilandsfotografer i allmänhet, som har en varierande flora uppdrag. Jobb som ibland kräver hög upplösning och i bland snabbhet.

att kunna få olika crop faktor är ju lysande av Nikon,
inte så dumt att kunna få motsv. 400mm i crop-format med 6MP även om man bara har ett 200mm med sig...uppskattas nog av flertalet ryggar...

Senast ändrad:
MattiasL skrev:
Men alla kameror har ju i praktiken olika cropfaktor. Det är ju bara att beskära bilden i efterhand.
jo, fast Nikon tänkte nog inte på det...;-)
Skämt å sido...Nikon har nog tänkt en hel del..
och det är ju fler faktorer som spelar in, som nämnts ovan, hastighet, filstorlek etc. och att det är smidigt helt enkelt att kunna sköta det i kameran, att få 6MP och inte 4MP med 2x crop faktor gör ju också att bilderna har tillräcklig upplösning för att bli mer användbara.

Nu lämnar vi trådämnet här men..

gillar du inte s3:an?

...eller så är det så att s3 hittar sin nisch tack vare bildkvaliten, t ex gamla analog-rävar som är trötta på att inte få nån teckning i lågdagrarna med sina 20d/d100 tex..;-)

undrar om det blir några arga svar nu...=)

Kodaken är fin men har också 12-bit dynamik har jag för mig. Nypris på den ligger väl på runt 45000 SEK dock. Har iofs sett VÄLDIGT snygga bilder från den.
Jag har inget emot Fujis S3, jag undrar bara var den platsar.

Än så länge har jag inte sett några som helst övertygande bevis för att dynamiken är så himla mycket bättre än en standard RAW-fil ur Canons 1D serie.

Bara för att AD-omvandligare är på 14bit så ger inte det automatiskt större dynamisk omfång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar