Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X Färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

BKG

Medlem
Jag har valt sRGB att fota i.
Ger klarare färger plus att jag inte
orkar redigera bilderna så värst.
Men då ska man välja Färgrymd I eller III?
I är till porträtt och III till naturbilder?
Vad exakt gör kameran på de olika lägena?
Ändrar färg, kontrast???

Jag har undrat över huvudtaget vilket man ska välja och vad skillnaden är egentligen mellan sRGB och RGB.
Jag har läst i fotomagasin att RGB rekommenderas.

Så....blir färgerna verkligen klarare och beror det på sRGB att man inte behöver fixa så mkt efteråt?

Kajsa220 skrev:
Så....blir färgerna verkligen klarare och beror det på sRGB att man inte behöver fixa så mkt efteråt?

Jag antar att du menar Adobe RGB och då är det tvärtom så att Adobe RGB ger klarare och mer mättade färger än sRGB. Man klarar helt enkelt av att återge intensivare färger.

Att det sedan ser att vara tvärtom på skärmen beror på felaktiga inställningar i bildbehandlingsprogrammet. Om du använder Photoshop är det enklast att se till att Adobe RGB är den arbetsfärgrymd som du har inställd i färginställningar. Då kommer du se Adobe RGB:s färger korrekt och kunna utnyttja det större omfånget.

Sedan är ju frågan om du har användning för ett sörre omfång. Skriver du ut dina bilder har du definitivt en fördel med det större färgomfånget på Adobe RGB, men om du bara ska visa bilder på skärmen är det bättre med sRGB.

Stefan

Ja, det förklarade ju en del. Då fortsätter jag med RGB (Adobe)

(förlåt Björn, att jag la mig i din tråd)

BKG skrev:
Men då ska man välja Färgrymd I eller III?
Ändrar färg, kontrast???

När du använder de olika sRGB-varianterna kommer bildens kontrast och färgmättnad att se lite olika ut. Jag tycker att det är lite förvirrande att man valt att koppla samman färghanteringen med bildredigering. Att konvertera från kamerans färgrymd till sRGB eller Adobe RGB ska ju egentligen bara överföra färgerna så likt som möjligt.

Stefan

Om du fotar raw och använder Nikons rawkonverterare (tex NX) så kan du ändra kamerans färginställningar i programmet, då ser du lätt skillnaden på dom.

kent.

Använder inte NX, fotar sällan i RAW.
Även om jag väljer Adobe RGB i Photoshop så ser färgerna bleka ut.
sRGB ser bättre ut både i andra program som AcdSee t ex och Photoshop.
Skumt.
Men det var inte min fråga ju. =O)
Det var inställningarna i min kamera.
Färgrymd I eller III?
Ändrar färg, kontrast???

Adobe RGB har större färgrymd och är bäst för utskrift på papper och S-RGB för visning på datorn.

Färgrymd II är Adobe RGB, och det är vad jag har min kamera inställd på, vill jag ha bilderna för visning på datorn konverterar jag dom till S-RGB i PS innan jag sparar dom.

Annars så står alla frågor du har i manualen.

kent.

Senast ändrad:
Björn.

Gör som Stefan föreslog, ställ in PS att visa dina filer i färgrymden Adobe RGB, ställ sedan in Färgrymd II (Adobe RGB) i kameran.

Nu kommer dina bilder visas korekt i PS och rätt inställda för utskrift på papper.

Vill du visa bilderna på datorn i tex ACDSee eller liknande så sparar du en kopia för det ändamålet, men innan du sparar filen så konverterar du om den till färgrymden sRGB i PS.

För att allt skall bli rätt måste du först kalibrera din skärm.

Inställningar för kontrast, skärpa och färgtoner mm har du andra inställningar för i kameran.

Själv orkar jag inte hålla på med det där, jag fotar Raw istället och ändrar om det blir galet i Rawkonverteraren, betydligt enklare än att pula med kamera inställningarna tycker jag.

kent.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar