Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
fungerande fokus på alla era 9 områden ? (de som är kryss sensorer)

Jag har sedan april i år haft 4st D2x.

Alla har uppvisat samma problem när det gäller fokusering.

Ingen av de 4 kameror jag testat har fungerat korrekt på de 9 kryss sensorerna. Utan de har antingen haft framskärpa eller bakskärpa. Endast mitten området har fungerat korrekt.

Detta syns givetvis bäst med en tele glugg fullt öppen (mitt 70-200 vr t.e.x) och om man har ett avstånd på runt 30-60 meter till motivet gör att de bilder i de andra fokus områdena än mitten inte blir avändbara då bak/fram skärpa är så uppenbar. Att blända ner hjälper inte speciellt mycket, och man köper knappast en ljustark glugg för att använda den vid bländare f16+ när man har 30-60 meter till motivet. Men detta syns även vid bara någon meter till motivet med ett 50mm/1,8 objektiv. Så problemet är inte isolerat till någon speciell glugg.

Har varit hos Nikon service center flertal ggr och fått kameran justerad, de ser problemet men kan inte förklara det. I dags läget kan de inte göra något.

Enligt teknikern så tror han att detta är ett problem som alla d2x har, vilket jag också tror mer eller mindre,Då 4 kameror som jag haft uppvisar detta problem, samt de 3 hus som teknikern testat hos sig.

Är det någon annan som har upplevt/testat detta ?

Skull gärna bli motbevisad att detta inte är ett problem som alla d2x har. Då ett utbyte förmodligen skulle lösa mitt problem.

MVH
/Paul L.
 
Senast ändrad:
exempel

Kamera på stativ, fokuserar på pedalerna (mitten)

70-200 @200 f/2,8 AF-S,Single area


använder mitten området
focus.jpg


använder området uppe i vänstra hörnet
oof.jpg


/Paul L.
 
Senast ändrad:
Kan tilläggas att Nikon kan endast manuellt korrigera mitte området, de resterande 8 justeras av deras kalibrerings mjukvara.

Kan också nämnas att de 4 olika kamerorna jag haft har uppvisat problemet mer eller mindre, den senaste uppvisade det mindre, men efter att de justera mitten området (det hade framskärpa) så följde de andra områdena med och det var lika illa som de andra husen jag haft.

/Paul L.
 
Focus

Jag provade min D2x. Och vad jag kan se så funkade focuspunkten bra. Jag använde den vänstra övre hörnpunkten. Objektivet är, Nikkor AF-S 80-200 2,8. Bländaren var inställd på 2,8. Ungefär 15 meters avstånd till objektet.
 

Bilagor

  • focus,1.jpg
    focus,1.jpg
    34 KB · Visningar: 2,074
Hej Leif!

Tack för ditt svar, och ja om du har tid skulle du kunna testa på ett lite längre avstånd och testa alla dina områden ? (behöver inte ladda upp alla och visa givetvis)

Bilden som visas är ett utsnitt antar jag, vad är det som är på bilden ? :) storleks referens

Tack MVH
Paul L.
 
Senast ändrad:
Focus

När jag provade att testa en gång till, så får jag liknande fel som du. Jag testade alla punkter den här gången. Det underliga är att alla är skarpa utom dom vänstra tre focuspunkterna.
Bilden här är från den mittre.
 

Bilagor

  • mitten.jpg
    mitten.jpg
    30.8 KB · Visningar: 2,054
Focus

Bilden här är från den övre vänstra.
 

Bilagor

  • vänster-uppe.jpg
    vänster-uppe.jpg
    27.6 KB · Visningar: 2,041
Paul.r.Lindqvist skrev:
Hej Leif!

Tack för ditt svar, och ja om du har tid skulle du kunna testa på ett lite längre avstånd och testa alla dina områden ? (behöver inte ladda upp alla och visa givetvis)

Bilden som visas är ett utsnitt antar jag, vad är det som är på bilden ? :) storleks referens

Tack MVH
Paul L.

Det är inte ett utsnitt. Och det röda är klädnypor, och den vita är myrmedel. Jag har inte bara problem med focus, myrorna är jävliga också, HA HA!!
 
Jag upplever samma sak som ni.
Jag sköt med 70-200 VR på stativ utan VR

Här är ett 100% utsnitt från fokusering uppe till vänster.
 

Bilagor

  • öv.jpg
    öv.jpg
    5.5 KB · Visningar: 576
Här är hela menyn, så ni kan relatera utsnitten.

Cassiatora är fint oxå ;)
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    25.2 KB · Visningar: 570
Re: någon som kan

Paul.r.Lindqvist skrev:
bekräfta att alla deras 9 focus punkter fokuserar korrekt ?

/Paul L.

Nu gjorde jag ett test med mitt AF-S Nikkor 28-70 2,8. Körde på 70mm och 2,8.

Nu fick jag den högra sidans övre och nedre focuspunkter sämre, den mittre högra är godkänd. Väldigt konstigt. Kan det skifta beroende på objektiv.Eller gör jag fel vid testet?
Jag har focuserat på färgfältet till vänster på Coolpixen med dom olika punkterna.
Det kanske är svårt att se skillnaden, skulle ha gjort ett kraftigare utsnitt.
Den högra Coolpixen är från nedre högra punkten, och den andra från mitt högre.
 

Bilagor

  • nikon-cool.jpg
    nikon-cool.jpg
    55 KB · Visningar: 569
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.