Annons

D2H vs. D2Hs / bildkvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike Bode

Avslutat medlemskap
Hej,

har förstått att Nikons D2H (trotts snabbhet och ergonomisk hållbar design) var ganska bristfällig vad gäller brus, i synnerhet i mörka partier. Har själv upplevt det som hemskt. Frågan är kan man göra något åt det och det skulle vara intressant att höra från D2Hs ägare om brus problematiken är förbättrad/borta?

Mike
 
Du måste definiera hur du fotograferar för att kunna bedömma om en D2H kan uppfylla din fotografering. Kameran är bra, men är inte lika allsidig som vissa andra.

Vilka ISO fotograferar du på?
Hur exponerar du? Högt eller lågt?
Hur mycket ändrar du exponeringen efteråt i datorn?

/Erik
 
Tack för dit svar. Jag fotografiera mest i 200-400 iso och gör långa serie bilder både utomhus (byggnader och miljöer) samt interiörer i blandat ljus. Därför vill jag undvika att behöva bearbeta varje bild för mycket. Det som oroade mig var när jag nyligen gjorde en test av en D2H och uptäckte att det fanns en hel del "digitalt brus" i de mörka partierna även med iso 200. (Jag bifogar en bild i 100% uppförstoring. Kontrasten i bilden har bearbetats för att få fram bruset jag menar. Bilden föreställer en del av en moped i skugga, där man tydligt kan se "bruset")

Min fråga återstår, är det vanligt förekommande i D2H, och i så fall är D2Hs bättre?

mvh

Mike
 
D2H har brus i bilderna. Men jag tycker inte att det stör, eftersom det generellt är rätt svagt.

Man ska dock inte underexponera bilden och sedan höja exponeringen i datorn om man vill hålla nere bruset.

Själv så använder jag nästan alltid ISO200 på min D2H, och när jag enstaka bilder har ökat till ISO800 så tycker jag inte att det har blivit så mycket mer brus som man befarar efter att ha läst de högljudda användarrösterna.

Jag vet inte, men antar att D2Hs inte har bättrats m.a.p. bruset.

Att du har bearbetat bilden för att öka bruset genom att höja kontrasten låter ju inte så lyckat.
Hur tydligt/störande tycker du att det är innan kontrasthöjningen?

D2H/s är en av de bästa kamerorna på marknaden för enkelt flöde med minimalt efterarbete p.g.a. att jpg-bilder blir så vackra direkt ur kameran.
Beskära bör man ju undvika med bara 4MP.
Lägger man sig vinn om god exponering och i blandljus ställer vitbalansen mot ett papper så bör man kunna nöja sig med jpg ur kameran.

/Erik
 
Tack Eric,

konstrasthöjningen på test bilden var överdriven enbart för att visa vilken typ av "brus" jag menade. Svårt att se annars, men tillräckligt mycket i ISO 200 för att oroa mig.

Tycker att D2H verka vara en underbar kamera annars, men kan jag leva med så pass mycket brus i mörka partier?
 
Hej Mike,

den dær typen av brus får jag ibland med Adobe Camera Raw, men inte med Nikon Capture. Brukar inte plåta i jpg, så jag har inte funderat øver kvaliteten dær.

Det du borde fundera øver ær nog vad du ska anvænda bilderna till. Tryck -- storlek, typ? Webben? Vilka ISO brukar du anvænda? Skriv ut några bilder och se om du kan leva med kvaliteten. D2H har, precis som du ær inne på, andra kvaliteter æn lågt brus, men med rætt hantering av bilderna så ær det inte så farligt ændå.

Personligen skulle jag nog inte køpa en D2Hs eftersom jag tycker att priset ær før høgt i førhållande till bildkvaliteten. Skulle jag lægga ut den summan skulle jag nog satsa på en D2X på en gång.
 
Har nu köpt en D2Hs, min bedömning är att bruset är MYCKET bättre, i princip borta på låg ISO. Mycket nöjd, en klar förbättring från D2h. Att rekomendera!
 
Jag gillade min D2H innan jag köpte D2X. Enda problemet jag hade, var att pixlarna räckte inte till för att beskära kraftigt. Annars gillade jag utseendet på bilderna, och bruset störde mig inte, så länge jag exponerade kraftigt.

/Leif
 
Får jag flika in i resonemanget med en jämförelse med D1X? Vet någon hur D1x står sig i jämförelse med både D2h + s? Jag tänker i första hand på höga ISO-tal. Jag använder D1x men är nyfiken på en D2Hs eftersom jag fotar mycket skidåkning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.