Annons

D2h i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter lite snabbt googlande på affärsnamnet verkar dom vara en klassisk bait & switch operation. Undvik!

Du kommer aldrig att få en kamera till det priset.

Henrik.
Kan du utveckla lite mer. Har du hittat skitfakta om just dom?
Det är säkert ingen garanti + att frakten är dyr. Men för 18000 har man nog råd att både chansa o lämna in på reparation.

Ok, bait and switch är en klassisk taktik för att lura naiva konsumenter (i alla fall i USA, jag har inte hört talas om det här). Tricket är att dom annonserar ett jättelågt pris på nätet eller i en annons. När man väl beställt så säger dom att det blivit ett problem med din order, eller så använder någon annan ursäkt för att få prata med dig.

När du väl snackar med dom så är de väldigt aggressiva och försöker sälja överprissatta tillbehör som minneskort, filter, batteriladdare, etc.. När du väl lagt ihop allt kommer du att ha betalat lika mycket eller mer som hos en pålitlig handlare.

Om du står på dig och säger att du inte vill ha några dyra tillbehör så finns plötsligt kameran inte i lager längre, och dom blir helt ointresserade av att ha att göra med dig.

Första och fjärde träffen på google:
http://www.resellerratings.com/seller7041.html
http://www.bizrate.com/ratings_guide/cust_reviews__mid--72367.html

Och en förklaring om vad bait & switch är: http://news.com.com/2010-1071-281473.html?legacy=cnet

Senast ändrad:
En tumregel jag tjatat mig blå i ansiktet på är att om ett erbjudande låter för bra för att vara sant är det också det.
Kostar en kamera betydligt mindre än vanligt borde larmklockorna sätta igång.
Ska du köpa kamera i USA, kolla B&H. De ska ha 3199.95 USD för D2H, sales tax och tull tillkommer.
Är det mycket billigare än så är det bluff och båg.

Klokt beslut :)

Precis som Calle säger, om en butik är mycket billigare än B&H eller Adorama så är de antagligen en bluffaffär. (B&H och Adorama är dom två affärer i NY jag skulle känna mig bekväm att beställa ifrån)

Det är som sagt alltid en bra idé att kolla upp ryktet hos affären på nätet innan man köper något av någon. Att kunna söka igenom forum som det här, det på photo.net eller dpreview.com och titta på siter som resellerratings.com är ovärdeligt.

Ja det blir nog BoH. Har handlat där förut. funkar perfekt. 3200 är ju faktiskt jävligt billigt det också. sales tax o tull slipper man om det fraktas till en annan stat och åker handbagage med farsgubben hem.

Tack för hjälpen

Sales tax betalar du bara om du handlar i samma stat som varan lämnas ut i. I mitt fall skickas varan till Oregon som är en annan stat. (precis som det finns "taxfree for tourists" mellan olika länder)USA:s stater är ung som egna länder.

Tull betalar du om du för ut en nyinköpt vara i förpackning från landet. I vissa fall även utan förpackning, om det misstänks att man handlar åt andra. I mitt fall kommer farsan ta hem kameran som att det är hans egen som han använder.

Be farsgubben att vika kartongen och skicka den i vanligt brev med manualen till Sverige,, Den är mkt värdefull om du en dag säljer huset,,,,

Mvh niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar