Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 problem.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

ärgare till en D200 sedan ca 6-8 veckor tillbaka. Tagit runt 3.000 bilder.

1. Jag har upptäckt att ibland när jag visar bilderna jag tagit på displayen, så stängs denna av efter bara ett par sekunder, trots att jag satt tiden till 1 min i menyn. I början tänkte jag inte så mycket på det, utan avfärdade det med att jag kanske kommit åt någon knapp, men kan nu konstatera att den ibland stänger ner displayen helt utan orsak. Är det några fler här som har samma problem?

2. Jag har ett Sandisk Extreme III 2 GB kort till kameran. Normalt när kortet är tomt, så visar kameran på den övre displayen, att jag kan ta 335 bilder. Nu när jag satte i kortet, så visar displayen 225. När jag tagit 30 bilder, så visar den 215. På något sätt så finns det onekligen brister någonstans. Min fråga är om någon vet var problemet ligger.

Mina egna funderingar går till att antingen kan problemet ligga hos kortet, det kanske inte blivit korrekt formaterat eller så tolkar kameran kortets data fel. Äger tyvärr inget extra kort, så jag kan inte testa på det sättet om det är hos kameran eller kortet som problemet ligger. Har någon något tips?

MVH

Tobbe

Eftersom komprimerade bilder kan bli lite olika stora, beroende på bildinnehåll, så räknar kameran alltid med "värsta fallet, såsom att varje bild kommer att vara maximalt stor.

Med mitt 2GB-kort visar D200 t.ex. 120 okomprimerade NEF, men den visar även 120 *komprimerade* NEF, trots att man där får plats med cirka 240 stycken.

Samma "problem" fanns på D70 inledningsvis, men där fixade Nikon med ny firmware att säkerhetsmarginalerna blev mycket mindre (men ändå helt tillräckliga). Kanske uppdateras D200 på ett liknande sätt när första firmware-uppdateringen kommer?

2. Har själv samma minneskort och kör RAW (komprimerat). Displayen visar 120, men jag kan spara över 200 bilder. Då alla bilder inte är lika stora så beräknar kameran "utrymmet". Således är det nog inga problem med kortet eller kameran. (Hade du samma inställning på bildformatet i dina båda fall?)

Edit: Svar i samma stund...

Storlek

Jag kör på Large & Fine, okomprimerad jpeg.

Har inte ändrat några inställningar, kameran har visat 335 tidigare och nu endast 225.

MVH

Tobbe

Kanske ett idiotiskt påpekande men ...

Det är inte så att du har kvar massa "gamla" bilder på kortet?

Jag tänkte på det där med att displayen stängs av.. det har inte något samband med att batteriet börjar bli sämre? Alltså börjar ta slut. Så beter sig nämligen min D70... När batteriet börjar tappa kraft så verkar den spara på det genom att visa bilderna en kortare tid och mot slutet inte visa dem alls... bara mina tankar!

Tankar

Okomprimerad jpeg, jo jag insåg direkt när jag postade inlägget hur det lät. Har inte kameran framför mig nu, men har för mig att man kunde välja någon form av optimering även av kvaliten på jpeg filerna, det var detta jag menade.

Avseende bilder kvar, det var väl en av de första tankarna, att bilder inte blivit helt raderade på nått vis. Dock kan jag inte se några filer när jag läser kortet på datorn.

Har batterigreppet. Nu sist när displayen la av, var batterierna 85% resp 98%. Min video kamera gör så att den släcker displayen, vid lågt batteri, så det var inte helt fel tänkt.

Tack för alla funderingar,

Tobbe

Re: Tankar

Tobias Åberg skrev:

Har batterigreppet. Nu sist när displayen la av, var batterierna 85% resp 98%. Min video kamera gör så att den släcker displayen, vid lågt batteri, så det var inte helt fel tänkt.

Tack för alla funderingar,

Tobbe

När du nämner vertikalgreppet så kommer jag att tänka på första dagarna med min D200 med vert.gr.
Jag upplevde nämligen samma sak, att bildvisningen på displayen försvann ibland. Det var helt enkel jag själv som kom åt avtryckarknappen (halvtryck) på vertikalgreppet. Jag vred högerhanden omedvetet lite grann när jag tittade på displayen och det räckte för att komma åt avtrycket med handryggen. Därmed inte sagt att du gör så.

Batterigrepp

Hmm, skulle faktiskt kunna vara att jag kommer åt knapparna på greppet. Tänkte inte på dem...

Provade nu och kan faktiskt inte provocera fram att displayn släcks, när jag har batterigreppet "spärrat"

Tack för tipset!

//Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar