Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 och studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Har letat lite i forumet men hittar inte riktigt det jag letar efter. Om jag har en D200 och vill fota med studioblixtar, finns det nån som vet var jag hittar info om det? Använder jag automatiken i kameran, separat ljusmätare eller? Trådlöst eller med synksladd? Fotade en hel del i studio på stenåldern med polaroid och analog 35 mm, då var det blixtljusmätare som gällde. Snälla, lys upp mitt mörker med någon bra adress för information.

Michailoff skrev:
Har letat lite i forumet men hittar inte riktigt det jag letar efter. Om jag har en D200 och vill fota med studioblixtar, finns det nån som vet var jag hittar info om det? Använder jag automatiken i kameran, separat ljusmätare eller? Trådlöst eller med synksladd? Fotade en hel del i studio på stenåldern med polaroid och analog 35 mm, då var det blixtljusmätare som gällde. Snälla, lys upp mitt mörker med någon bra adress för information.

Skaffa dig en radiosändare/mottagare så slipper du problem med synckablar eller IR ljus som inte funkar i alla lägen.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200008371432

Ställ din kamera i läge M och ställ slutartiden till 1/125 - 1/250 dels sekund (snabbaste synctid). Välj bländare efter hur mycket ljus du vill ha. Ställ effekten på blixtarna i förhållande till vilken bländare du väljer. Objektiven brukar vara skarpast vid f=8 samt ha ett skärpeområde som ger skärpa på hela modellen, från nästipp till nackhår. Det är bara att testa. Någon ljusmätare är du knappast betjänt av när du kör digitalt, kolla på histogrammet istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar